کد مطلب: ۱۴۵۷۶۲

ضمانت سپرده‎های مردم در هر بانک تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان

ضمانت سپرده‎های مردم در هر بانک تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان

دبیرکانون بانک های خصوصی کشور گفت: ماموریت صندوق ضمانت سپرده‌های بانکی، تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده‌گذاران بانک ‌ها و موسسات اعتباری مجاز در صورت ورشکستگی است و به ازای هر شخص در هر بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان مورد تضمین است.

محمدرضا جمشیدی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌ها خواهان کاهش جریمه 34 درصدی اضافه‌برداشت از بانک مرکزی هستند، افزود: دلیل اصلی این بحث تعیین نرخ فعلی سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی بوده چون مابه‌التفاوت این دو نرخ برای بانک‌ها زیان‌آور است.

وی اظهار داشت: بدون شک این زیان موجب خواهد شد منابعی که بانک‌ها در مواقع مختلف باید در اختیار داشته تا نسبت به ایفای تعهدات خود جامه عمل بپوشانند، محدود شود.

دبیرکانون بانک‌های خصوصی کشور گفت: بانک‌ها از یک طرف ملزم به ایفای تعهدات خود بوده، بنابراین از منابع بانک مرکزی برداشت و استفاده می‌کنند و از طرفی دیگر ملزم به دریافت نرخ 18 درصد از تسهیلات‌گیرندگان هستند، در نتیجه این رویه به اخذ جریمه از اضافه‌برداشت‌ها منجر خواهد شد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی نیازهای کوتاه‌مدت بانک‌ها را برطرف کند، نیازی به تخلف و پرداخت این جریمه نخواهد بود.

جمشیدی به نقش صندوق ضمانت سپرده‌های بانکی اشاره کرد و گفت: صندوق مزبور سال 94 در کشور تاسیس شده و ماموریت این نهاد حمایت از سپرده‌گذاران از طریق تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده‌گذاران بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری مجاز در صورت ناتوانی از عدم پایبندی به تعهدات و ورشکستگی است.

وی افزود: به ازای هر شخص در هر بانکی تا 100 میلیون تومان مورد تضمین این بانک است.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی کشور بیان داشت: تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز زیر ذره‌بین بانک مرکزی هستند و دلیلی برای دل‌نگرانی سپرده‌گذاران در این زمینه وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به تحمیل مشکلات فراوان از سوی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز به نظام بانکی کشور یادآور شد: این موسسات به دلیل فقدان سرپرستی و نظارت ضمن کاهش اعتماد عمومی به سیستم بانکی موجب آشفتگی و بی‌انضباطی در بازار پولی و مالی کشور شدند، از این رو می‌طلبد برخورد جدی با این گونه موسسات در جامعه صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.