کد مطلب: ۵۸۴۶۹۹

بررسی طرحی مبنی بر تغییر ذائقه ایرانیان برای استفاده کمتر از برنج

بررسی طرحی مبنی بر تغییر ذائقه ایرانیان برای استفاده کمتر از برنج

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش قیمت برنج ایرانی گفت: خشکسالی امسال کشور باعث افزایش قیمت برنج شده است. امیدواریم با نظارت بر بازار و تصویب طرح خودکفایی برنج به وضعیت مطلوب برسیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرویز اوسطی در مورد جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: امروز دو موضوع را بررسی کردیم. موضوع اول ما درخصوص نهاده‌های دامی بود که با حضور معاونان وزیر اقتصاد و وزیر جهاد کشاورزی موضوع نگهداری نهاده‌های دامی در گمرکات را بررسی کردیم.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح ناظران کشاورزی را نیز بررسی کردیم. ما بنا داشتیم تا ناظران کشاورزی پس از سال ۹۰ را تعیین تکلیف کنیم. هم‌اکنون در کمیسیون طرحی وجود دارد که کلیاتش در گذشته بررسی شده است. با این طرح حدود پنج هزار ناظر بخش کشاورزی تعیین تکلیف خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برنج ایرانی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت؟ اظهار کرد: در پایان جلسه امروز با بعضی از همکاران در این خصوص گفت‌وگو کردیم. به خاطر خشکسالی فراگیر در کشور برنج ایرانی در کشور کمتر از سال گذشته کشت شد. همین موضوع تقاضا را بالا برد و قیمت را افزایش داد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان با اشاره به قانون عدم واردات برنج خارجی در زمان فروش برنج ایرانی از مردادماه تا آبان‌ماه گفت: این موضوع در راستای حمایت از برنج ایرانی تصویب شد. پرواضح است که مردم ایران طالب برنج ایرانی هستند و کسانی هم که برنج ایرانی مصرف نمی‌کنند به علت توان مالی از برنج خارجی استفاده می‌کنند. البته خبرهای غیررسمی مبنی بر این شنیده‌ایم که عده‌ای برنج را احتکار کرده‌اند اما باید بگویم که در کشور امکان ذخایر راهبردی و امکان واردات برنج خارجی را داریم تا بازار را تنظیم کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن ابراز امیدواری نسبت به تنظیم بازار برنج ایرانی گفت: ما طرحی تحت عنوان خودکفایی در بحث برنج را دنبال می‌کنیم که براساس آن می‌توانیم در یک بازه کوتاه در بحث برنج ایرانی خودکفا شویم. امکان افزایش تولید برنج ایرانی در واحد سطح، تغییر ذائقه ایرانیان مبنی بر استفاده کمتر از برنج و استفاده بیشتر از پروتئین و سبزیجات، زهکشی زمین‌های شمال کشور و مکانیزه کردن ابزارآلات شالی‌کاری از موارد این طرح است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط با کشاورزی را می‌توانید در صفحه کشاورزی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگر برنج مشکل که طرح درست می کنید مشکل اصلی طراحان هستند که چیزی حالیشون نیست

  • ناشناس

    فقط جلسه وحرف اگه میتونید کاری بکنید

  • ناشناس

    به نظر من تعغیر زاعقه بجای برنج برک درخت و……. بخوریم برنج ایرانی درجه یک بدیم نماینده مجلس بخورند تا هی تز بدن بدن

  • محمد

    وقتی قیمت بالا باشه توان خرید نیست و ربطی به شکم خالی نداره چون شکم خالی میمونه بقیه هم که بخورن ما سیریم

  • ناشناس

    یک روش مناسب جهت کنترل تورم، خرید به اندازه نیاز میباشد. از هموطنان عزیز خواهش میکنم خرید ها را کنترل کنید تا تولید کننده های ارجمند قیمت ها را کاهش دهند.

    • ناشناس

      کو پول که خرید خارج از اندازه داشته باشیم

  • ایرانی

    بهتر است برای حل مشکلات غذایی وتغذبه ای به جای اینکه تولید ملی را نابود کنیم جلوی تبدیل زمینهای حاصلخیز به وبلا انهم در اینده نه چندان دور که با بی برنامگی،رها شدگی،رانت بعضی از افراد به کویر جدید تبدبل خواهد شد همیشه بدترین راه دور زدن مشکل می باشد که متاسفانه در این زمینه گوی سبقت را از همه ملل دنیا ربوده ایم با تاسف

  • ناشناس

    چی بخورن مردم گوشت ارزونه یا مرغ وماهی

    • ناشناس

      خداروشکر گوشت ارزون مرغ ارزون ماهی همه چی ارزون مردم توش موندن بس آرزونی هست چی بخورن
      آرزونی خدارحمتش کنه مملکتی که نون لواش شده دونه ۶۵۰ دیگه معلوم باید فاتحه خودمون رو بخونیم والا جوری شده بس گرونی ادم جرات نمیکنه بمیره

  • ناشناس

    شمامسئول محترم دستور غذا بدین ما بپزیم در صورت امکان اگر هم نداشتم روزه استیجاری میگیریم برای شما ک پولدارین ومیخورین الهی شکر

  • پروین

    من مدتهاست ترکیه زندگی می کنم ، در اینجا برنج کم مصرف می شود و از بلغور مثل ما پلو و استانبولی پلو درست می کنند ،البته نمی دانم چه فرقی می کند ولی من با بلغور های ایران نتوانستم درست کنم،اینحا برنج ایرانی خیلی گرونه و من برای دونفر یک پیاله برنج و نیم و یا یک پیاله بلغور می ریزم ، بسیار هم خوب می شود، بخصوص در پلو های مخلوط مثل لوبیا پلو، بلغور قهوه ای هم هست که اون هم ترکیب خوبی درست می کند ، در گذشته مادران ما رشته پلویی داخل برنج می ریختند که هم سهم برنج را کم می کند و هم از سردی طبع برنج می کاهد.

  • ناشناس

    شر و ود نگید. مردم برنج نخورند که با بورسیه شدنش از سر سفره پر کشید و رفت سر سفره از ما بهتران، میشه بفرمایید چی کوفت کنیم؟ بنده خدا که نیستید ماکارونی، گوشت، تخم مرغ، مرغ، ماهی که دیگه نگو همه از سفره ناپدید شد نون خالی چطوره؟ اونم که با عدم افزایش حقوق و حذف قریب الوقوع یارانه ناپدید شده و سفره پلاستیکی باید بجوییم.