کد مطلب: ۳۴۱۱۵۶

طرح تحول سلامت متوقف نخواهد شد

طرح تحول سلامت متوقف نخواهد شد

سرپرست وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی:« دولت همچنان از طرح تحوال سلامت حمایت کرده و در بودجه سال 98 بیش از 66 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده است».

به گزارش تجارت‌نیوز، روز پنجشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری با پذیرش استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی ضمن تقدیر از زحمات وی در اجرا و پیشبرد طرح تحول سلامت ، با انتصاب سعید نمکی از مدیران اجرایی باسابقه کشور به سرپرستی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هدایت سکان نظام سلامت را به وی سپرد.

نمکی نزدیک به 28 سال پیش در سمت معاونت وزارت بهداشت اقدامات و برنامه‌های اثربخشی در این حوزه به اجرا درآورده که از میان آنها می‌توان به کسب رتبه اول کشور در میان 23 کشور شرق مدیترانه در ریشه کن کردن بیماری‌های واگیر اشاره کرد.

به گفته وی ریشه کن کردن بیماری‌های واگیر مساوی است با شیوع بیماری‌های غیر واگیردار همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی و فشار خون بالا و بیماری‌های اعصاب و روان، از این رو وی با هدف کاهش آسیب این دسته از بیماری‌ها اداره پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در وزارت بهداشت را ایجاد کرد، تا در آنجا به بیماری‌های غیر واگیر و از همه مهمتر به بهداشت روان جامعه پرداخته شود.

نمکی بر این باور است، که تنها در سایه توسعه زیرساخت‌های نظام بهداشت و درمان کشور بخصوص در سطح یک و دو می‌توان از تحمیل هزینه به نظام سلامت جلوگیری کرد.

درحقیقت تنها با گسترش خدمات سرپایی و بیمه همگانی به گونه‌ای که مردم با هزینه کم از خدمات درمانی استفاده کنند می‌توان نظام تحول سلامت را حفظ و تقویت کرد. نمکی درخصوص ادامه و رویکرد طرح تحول سلامت در سال آینده معتقد است، طرح تحول سلامت یکی از ارزنده‌ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که با همه توان این طرح را حمایت و تقویت خواهیم کرد.

همه ما مکلف به حمایت از طرح تحول سلامت هستیم

وی با تأکید بر این‌که طرح تحول نظام سلامت، یکی از طرح‌های مترقی دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود گفت: طرح تحول سلامت به عنوان یک طرح کلان ملی با مختصاتی همچون افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم هزینه‌های درمانی از جیب مردم و دسترسی آسان مردم به خدمات درمانی در کشور به اجرا درآمد لذا می توان گفت طرح تحول سلامت طرح یک وزیر نیست بلکه طرح دولت و رئیس جمهوری است و همه ما مکلف به حمایت از این طرح هستیم. البته برخی از قسمت‌های این طرح نیازمند بازنگری است اما این به معنای توقف طرح یا کوچک کردن بسته حمایتی نیست.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: در بسته حمایتی کوچکترین تغییری نخواهیم داد اما آن را نظام‌مندتر خواهیم کرد. طرح تحول سلامت نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه با قوت ادامه خواهد یافت و باید تقویت شود،در واقع نه تنها منابع نظام سلامت را کاهش نمی‌دهیم بلکه تصمیم داریم این منابع را به صورت منطقی و هدفمند‌تر مدیریت کنیم تا بیت المال به اهلش و به افراد مستحق پرداخت شود.

نمکی در ادامه اظهار داشت اصلی‌ترین قسمت این طرح یعنی پرداخت از جیب بیمار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و همچنین با ایجاد انگیزه، طرح ماندگاری طبیب متخصص در مناطق محروم تقویت شود. البته از سوی دیگر نیز تلاش خواهد شد هزینه هتلینگ محدود شود.

افزایش 30 تا 50 درصدی بودجه برای حوزه دارو

وی با اشاره به این‌که بهداشت و سلامت مردم یکی از اصلی‌ترین و مهمترین اولویت‌های رئیس جمهوری است تصریح کرد: بعد از سال 91 با افزایش ناگهانی معادل ریالی ارز، هزینه‌های بسیاری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات بیمارستانی به مردم تحمیل شد از این رو در راستای اولویت‌های رئیس جمهوری و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که بیمار نباید به غیر از بیماری دغدغه دیگری داشته باشد با کمک آقایان فاضل و نوبخت طرح تحول سلامت را به رئیس محترم جمهوری ارائه دادیم. این طرح که یکی از طرح‌های مترقی دولت آقای روحانی است توانست بسیاری از مشکلات درمانی مردم بویژه قشر آسیب دیده را کاهش دهد.

نمکی اظهار داشت: در سال‌جاری 550 میلیون دلار برای داروهای ساخت داخل و 1.2 میلیارد دلار برای داروهای وارداتی صرف شده است اما از آنجایی که ممکن است در سال آینده برخی از هزینه‌ها مانند هزینه داروهای بیماری‌های خاص بیشتر شود تلاش می‌کنیم ضریبی برای این دسته از خدمات اختصاص دهیم تا مشکل ایجاد نشود. در واقع برای سال آینده، حداقل بین 30 تا 50 درصد افزایش برای حوزه دارو درنظر گرفته‌ایم تا اگر قیمت تمام شده داروی بیماران خاص از سقف بالاتر رفت این بیماران دچار مشکل نشوند.

وی درباره برنامه‌ها و اولویت‌های خود در حوزه سلامت اظهار داشت: نخستین اولویت این است که کل پکیج طرح تحول اجرا شود و در راستای عملی شدن این اولویت، گام نخست این است که پرداخت از جیب بیمار کاهش یافته هزینه‌های کمر شکن بیماری به حداقل برسد. در گام بعدی داروی بیماران خاص و بیماران صعب‌العلاج را محور اقدامات خود قرار می‌دهیم و در نهایت تلاش خواهد شد نقاط دورافتاده و محروم از خدمات طبیبان متخصص بهره ببرند.

سرپرست وزارت بهداشت، تأکید کرد: به دلیل نبود راهنمای بالینی مناسب، تجهیزات پزشکی در برخی از نقاط کشور بی‌رویه استفاده می‌شود از این رو برای منطقی مصرف شدن خدمات در بسیاری از مناطق از سیستم ناظر بهره خواهیم برد تا ضمن صرفه‌جویی در منابع، بیماران مستحق در استفاده از تجهیزات دچار مشکل نشویم.

چهار برابر شدن بودجه وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر

وی همچنین در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای نیازهای نظام سلامت گفت: به عنوان کسی که در بودجه‌بندی اختصاص بودجه وزارت بهداشت مانند بودجه بسیاری از دستگاه‌های دیگر نقش داشتم می‌گویم در سال 92 این بودجه در حدود 6 و نیم از سهم سلامت از GDP (تولید ناخالص داخلی) بود اما امروز به نزدیک 10 رسیده‌ایم این درحالی است که این عدد در بسیاری از کشورهای منطقه و حتی انگلستان بسیار کمتر از کشور ما است.

بودجه وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر در این چند ساله نزدیک 4 برابر شده است و دیگر ظرفیتی برای افزایش این بودجه نیست به همین دلیل باید به سمت کیفی شدن برنامه‌ها و مصرف بهینه این منابع قدم برداریم و به جای کسب منابع جدید باید شیوه‌های مدیریت منابع را نوین کنیم. استقرار سیستم ارجاع، پزشک خانواده و تدوین راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت گام مثبتی در مصرف درست و منطقی منابع است.

نمکی در ادامه تأکید کرد: آنچه امروز به عنوان چالش‌های اصلی نظام سلامت قابل بیان است بیماری‌های غیرواگیر است که خوشبختانه در نشست‌هایی که با همکاران در دوره هاشمی داشتیم دوباره احیا شد. بحث بهداشت روان و آسیب‌های روانی، حاشیه شهر‌ها و مسائل بهداشتی درمانی‌اش، حوادث جاده‌ای و تروما، سبک زندگی غلط و استفاده از روش‌های نادرست در زندگی، تغذیه نامناسب که به چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی زودرس منجر می‌شود، سلامت مردان و از همه مهمتر بحث سالمندان همگی موضوعاتی است که نیازمند تدابیر ویژه‌ای است.

برنامه‌ریزی برای بهداشت سالمندان

وی ادامه داد: درحالی که جمعیت کشور ما به سوی سالمندی پیش می‌رود، در مورد بهداشت سالمندان هنوز اقدام جدی انجام نشده است. ما در کشور با سالمندان افسرده مواجه هستیم. سالمند افسرده فرد پرهزینه‌ای است که بموقع دارو استفاده نمی‌کند، ورزش نمی‌کند و آزمایش‌های دوره‌ای را انجام نمی‌دهد. بنابراین برای کمک به این دسته از افراد باید تلاش جدی انجام شود.

من به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه سلامت تجربه داشتم معتقدم قبل از اینکه به سمت توسعه تخت‌های بیمارستانی برویم باید به سمت پیشگیری گام برداریم و این امر تنها با گسترش زیرساخت‌ها و فراهم کردن دسترسی به حداقل خدمات برای همه مردم مهیا خواهد شد.

از این رو باید به سمت ایجاد سیستم ارجاع، استقرار پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و تدوین راهنماهای بالینی قدم برداریم.این‌ها تکالیف بجا مانده از برنامه پنجم و ششم است که کمتر به آنها پرداخته شده است و با پرداختن به آنها می‌توانیم دستاوردهای بسیاری داشته باشیم.

وی درخصوص همکاری انجمن‌ها و همچنین دستگاه‌های بین بخشی که در این حوزه عمل می‌کنند، گفت: خوشبختانه این سازمان‌ها و نهادها بشدت همراه هستند اما ما باید به عنوان دولت و سیاستگذار ابتدا اهداف خود را روشن کنیم. بسیاری از اهداف ما گم است باید هدف‌ها روشن شود و انتظارات از جامعه پزشکی مبتنی بر سیاست‌های بهداشت و درمان کشور باشد.

سیاست ما استفاده از انجمن‌ها به عنوان شرکت کنندگان در سیاست‌گذاری و اجرایی به عنوان ظرفیت‌های کشور است چرا که هدف تلاش برای بهبود و تقویت سیستم سلامت کشور است.

2.3 برابر شدن اعتبارات بخش سلامت و بهداشت در دولت روحانی

دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت از افتخارات دولت یازدهم بوده و حفظ و استمرار آن در حمایت از بیماران و اقشار آسیب‌دیده جامعه همچنان در صدر اولویت‌های دولت دوازدهم است. بیش از 5 سال از عمر این طرح می‌گذرد و دولت در این مدت توانست وضعیت نابسامان و ناکارآمد حوزه درمان و دارو را سامان بخشد و از طریق طرح تحول سلامت به اهدافی چون پاسخگو بودن نظام سلامت، کاهش هزینه‌های درمان و پرداخت مستقیم از جیب مردم و همچنین دسترسی آسان به مراکز و خدمات پزشکی و جلوگیری از تحمیل کمرشکن هزینه بر خانوار دست یابد.

در طول اجرای این طرح بسته‌های خدماتی چون حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌ها، بهبود و ارتقای کیفیت هتلینگ در مراکز درمانی بویژه بیمارستان‌ها، ترویج زایمان طبیعی و حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج و خاص و مهمتر آنکه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها توانست حدود 80 درصد رضایت مردم را کسب کند.

این اقدامات به عنوان کارنامه موفق دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان بوده به‌طور قطع با حمایت مالی دولت انجام شده به‌طوری‌که بنا بر گفته حسن قاضی‌زاده هاشمی بیش از 16 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت هزینه شده است.

به اعتقاد کارشناسان آرامش در بازار دارو، تأمین تجهیزات و نیازهای درمانی بیماران در داخل بیمارستان و حمایت ویژه از بمیاران خاص و صعب العلاج، برخورداری اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر بویژه حاشیه‌نشینان و افراد فاقد بیمه و اعتباربخشی به دفترچه‌های بیمه را می‌توان به عنوان نقاط قوت طرح تحول دانست اگرچه برخی بر این عقیده‌اند که طرح تحول سلامت هزینه‌های بخش درمانی کشور را افزایش داده است و این طرح عملاً با شکست مواجه شده است و اجرای این طرح میزان پرداختی صندوق بیمه سلامت پزشکان از 377میلیارد تومان به 1274 میلیارد تومان نزدیک به 3.4 برابر افزایش یافته است. اما به رغم این ادعا‌ها دولت همچنان از این طرح حمایت کرده و در بودجه سال 98 بیش از 66 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.