کد مطلب: ۶۰۳۸۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معبری برای غارت طبیعت! / نمایندگان به دنبال اصلاح طرح تنفس جنگل‌ها

معبری برای غارت طبیعت! / نمایندگان به دنبال اصلاح طرح تنفس جنگل‌ها

به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس، دولت قرار است درباره ‎طرح تنفس جنگل‌های شمال لایحه جدیدی به مجلس ارسال کند. رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات در این مورد می‌گوید: «استفاده از درختان شکسته و پوسیده بهانه و معبری است برای غارت کردن طبیعت.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، قانون تنفس جنگل‌ها از سال ۹۵ شروع شد. حالا رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس خبر داده که دولت قرار است درخصوص ‎طرح تنفس جنگل‌های شمال لایحه جدیدی به مجلس ارسال کند. اما ماجرا چیست و نمایندگان مجلس به دنبال چه هستند؟

درختان پوسیده ضامن سلامت اکوسیستم

هفته گذشته برخی از نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس دیداری با ابراهیم رئیسی داشتند. در این جلسه بر اصلاح طرح تنفس جنگل‌های شمال تاکید کردند. آنطور که شریعتی، رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس گفته، رئیس جمهور استدلال‌های نمایندگان را پذیرفته و قرار است لایحه اصلاحی به مجلس داده شود.

هادی کیا دلیری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برخی از افراد گفته‌اند چرا از درختانی که شکسته و پوسیده شده، استفاده نکنیم؟ در حالی که همین درختان شکسته و پوسیده ضامن سلامت اکوسیستم هستند. این درختان پوسیده محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری هستند که بیماری و آفات را کنترل می‌کنند. این چند سالی که طرح تنفس جنگل‌های شمال اجرایی شد، وضعیت حیات وحش بهتر شده است.»

استفاده از درختان شکسته معبری برای غارت طبیعت

کیا دلیری در انتقاد از درخواست نمایندگان می‌گوید: «باید از نمایندگانی که چنین درخواستی دارند، پرسید که چه میزان درخت شکسته و پوسیده در جنگل داریم که نیاز کارخانه‌ها را تامین کند؟ معلوم نیست چه تعداد درخت سال دیگه بیفتد و پوسیده شود، که شما بخواهید بر اساس آن طرح تصویب کنید.»

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات می‌گوید: «نکته دیگر اینکه درختان پوسیده و شکسته در جنگل‌ها پراکنده‌اند، آیا از نظر اقتصادی به صرفه است که این تعداد کم درختان را جمع‌آوری کرد؟ از سوی دیگر همانطور که خودشان می‌گویند این درختان پوسیده است و کیفیتی ندارند، پس چطور می‌خواهند از آن استفاده کنند؟»

او ادامه می‌دهد: «مجموع دلایل گفته شده، نشان می‌دهد استفاده از درختان شکسته و پوسیده بهانه و معبری است برای دست اندازی و غارت کردن طبیعت. به بهانه استفاده از درختان شکسته، درختان دیگر را زخمی می‌کنند تا بعد از مدتی بیفتد و از آن استفاده کنند.»

تامین ۱۰ درصد از نیاز کارخانه‌ها با جنگل‌ها

کیا دلیری می‌گوید: «به طور کل طبق آمارهایی که داده‌اند ۱۰ درصد از چوب کارخانه‌های مورد نظرشان از جنگل‌های شمال تامین می‌شود. پس این آمارها درست نبوده که حالا به مشکل خورده‌اند، در غیر این صورت نباید اکنون دچار مشکل شوند!»

در سال ۹۲ مصوبه دولت تحت‌عنوان «برنامه بهینه‌سازی، پایش و حفظ جنگل‌های کشور» مطرح شد. بر اساس این مصوبه بهره‌برداری از جنگل‌ها تا حدودی محدود ‌شد و تنها چوب‌های خشکیده، آفت‌زده، شکسته شده و در عملیات پرورشی باید جمع‌آوری و برداشت می‌‎شد.

اما در سال ۹۵ بهره‌برداری از درختان برخلاف برنامه مصوب ۹۲ دولت که اجازه برداشت درختان شکسته و بادافتاده را می‌داد، نیز به طور کل متوقف شد. در حالی که برخی از فعالان محیط زیست موافق طرح تنفس جنگل‌های شمال هستند، برخی افراد نیز مخالف این طرح بودند. آنها می‌گفتند با اجرایی شدن این طرح بسیاری از کسب و کارها متوقف شده و کارگران زیادی بیکار می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.