کد مطلب: ۷۱۹۹۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شکست طرح دارویار دولت / داروخانه‌ها با بیمه تامین اجتماعی قطع همکاری می‌کنند؟

شکست طرح دارویار دولت / داروخانه‌ها با بیمه تامین اجتماعی قطع همکاری می‌کنند؟

شیوه اجرای طرح دارویار باعث شده که نه تنها اهداف آن محقق نشود بلکه هزینه‌های سنگین آن این احتمال را بوجود آورده که داروخانه‌ها با بیمه تامین اجتماعی قطع همکاری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تامین اجتماعی و حمایت از اقشار کم‌درآمد، طرح دارویار بود. قرار بود که در این طرح دولت شرایطی را محیا کند کند که داروها به انتهای زنجیره منتقل شوند و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص پیدا کنند. در نتیجه دارو آسان‌تر و با قیمت کمتر به دست مصرف کننده برسد.

با این وجود به نظر می‌رسد که اجرای نادرست طرح دارویار باعث شده که نه تنها اهداف آن محقق نشود بلکه هزینه‌های سنگینی را بر دوش داروخانه‌ها بگذارد. به طوری که این احتمال وجود دارد که داروخانه‌ها همکاری خود با سازمان تامین اجتماعی را قطع کنند.

ارزانی داروها بر دوش داروخانه‌ها

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره این موضوع با ایلنا به گفتگو پرداخت. فاطمی با اشاره بر محقق شدن هدف ارزان بودن دارو به این نکته تاکید کرد که هزینه این ارزانی را داروخانه‌های خصوصی به جای دولت پرداخت می‌کنند. به طوری که سازمان تامین اجتماعی هنوز یارانه دارو مرداد و شهریور ماه را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده‌اند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران همچنین اعلام کرد که اگر بیمه تامین اجتماعی به همین وضع ادامه دهد، داروخانه‌ها دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و احتمال قطع همکاری آنها با تامین اجتماعی وجود دارد. زیرا قیمت واقعی دارو افزایش پیدا کرده است.

علت کمبود دارو چه بود؟

فاطمی در بخشی از اظهارات خود اضافه کرد که طرح دارویار در افزایش دسترسی مردم به دارو هم ناموفق بوده است. زیرا نارضایتی شرکت‌های تولیدکننده دارو از قیمت‌گذاری دستوری، باعث کاهش تولید این شرکت‌ها شده است.

فاطمی در بخشی از گفتگوی خود به موضوع کمبودهای اخیر داروهای آنتی بیوتیک و سایر داروها نیز اشاره کرد و آن را قابل پیش‌بینی دانست. وی همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت گفت: مجموعه این وزارتخانه باید می‌دانست که به محض کاهش تولید دارو از سوی کارخانه‌ها در مرداد و شهریور نتیجه آن در مهر و آبان قابل مشاهده است. وزارت بهداشت در آن مقطع موضوع افزایش قیمت دارو را قبول نکرد و آن را در مهرماه انجام داد که دیگر دیر شده بود و این کمبودهای دارویی به وجود آمد.

بدهی تامین اجتماعی به داروخانه‌ها چقدر است؟

احتمال قطع همکاری داروخانه‌ها با تامین اجتماعی در حالی مطرح می‌شود که بدهی مرداد و شهریور سازمان به داروخانه‌ها به رقمی نجومی رسیده است. به طوری که شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که این رقم معادل دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و طرح دارویار هر ماه بیش از هزار میلیارد هزینه برای بیمه‌ها دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.