کد مطلب: ۷۴۷۰۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رانت‌پاشی ۲۹۲ میلیونی ایران خودرو/ اختلاف ۲.۵ برابری قیمت پژو پارس از کارخانه تا بازار

رانت‌پاشی 292 میلیونی ایران خودرو/ اختلاف 2.5 برابری قیمت پژو پارس از کارخانه تا بازار

«قرعه‌کشی محصولات خودروسازان»؛ ایده‌ای که قرار بود منتج به ساماندهی بازار خودرو شود، اما حالا به محلی برای رانت‌پاشی تبدیل شده است. چنانکه اختلاف قیمت بعضی از محصولات ایران خودرو از کارخانه تا بازار به بیش از 2.5 برابر می‌رسد. در طرح فروش فوق‌العاده دی ماه نیز رانت برندگان چهار محصول عرضه‌شده بین 210 میلیون تا 292 میلیون تومان متغیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح فروش محصولات ایران خودرو و سایپا از طریق انجام قرعه‌کشی، ایده‌ای بود که از دل وزارت صمت بیرون آمد. اما اکنون شانس برنده‌شدن ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌های فروش و پیش‌فروش خودروسازان از شانس برنده‌شدن در لاتاری گرین‌کارت آمریکا هم کمتر است.

حتی خود دولتمردان هم می‌دانند با این طرح‌ها چنان رانتی ایجاد کرده‌اند که آن را در قالب امتیاز در اختیار گروه‌هایی خاص قرار می‌دهند. ازجمله این گروه‌ها می‌توان به مادران دارای بیش از یک فرزند اشاره کرد که در هر طرح حدود نیمی از محصولات عرضه‌شده به آن‌ها تعلق می‌گیرد. مالکان خودروهای فرسوده دیگر گروه صاحب چنین امتیاز ویژه‌ای شده‌اند.

امتیازاتی که بازار سیاه خرید و فروش خودروهای فرسوده و حواله مادران را حسابی داغ کرده است. با توجه به اختلاف قیمت محصولات خودروسازان از کارخانه تا بازار چه بسا اگر امکان خرید و فروش فرزندان وجود داشت، بعید نبود عده‌ای برای افزایش شانس خود اقدام به چنین کاری می‌کردند.

دولت سیزدهم که از ابتدای روی کار آمدن خود بارها این طرح را رانت‌زا خواند، اما همچنان آن را ادامه می‌دهد. این دولت حتی توانسته بورس را که نماد شفافیت در هر اقتصادی شناخته می‌شود به محلی برای رانت‌پاشی خودرو و نوسان‌گیری دلالان تبدیل کند.

رانت موجود در 4 محصول ایران خودرو

در آخرین طرح فروش خودرو، از روز گذشته ایران خودرو فرش فوق‌العاده چهار محصول خود را آغاز کرد. این طرح که جزئیات آن در جدول زیر مشخص است، با حواشی زیادی، ازجمله بسته‌شدن سایت فروش اینترنتی ، همراه شد.

طرح فروش فوق العاده ایران خودرو در دی ماه ۱۴۰۱

طرح فروش فوق العاده ایران خودرو در دی ماه ۱۴۰۱

گذشته از حواشی ایجادشده، همچنان رانت‌های عجیب و قابل توجهی در این طرح دیده می‌شود. طوری‌که برندگان خودرو پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P می‌توانند خودرو خود را با بیش از 2.5 برابر مبلغی که به ایران خودرو می‌پردازند در بازار آزاد بفروشند.

این خودرو که در کارخانه 185 میلیون تومان قیمت دارد، در بازار امروز، 19 دی 1401، در محدوده 477 میلیون تومان معامله می‌شود. این یعنی اختلاف 292 میلیون تومان یک محصول از کارخانه تا بازار.

پژو پارس سفارشی ELX نیز برای خریداران تقریباً همین مقدار جذاب است. این خودرو که در کارخانه 209 میلیون تومان عرضه می‌شود، در بازار با قیمت‌هایی بالغ بر 490 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به عبارتی 2.3 برابر گران‌تر از قیمت کارخانه. بنابراین ریشه محبوبیت خودرویی نظیر پرشیا را باید در چنین اختلاف قیمت‌هایی جست‌وجو کرد.

حتی رانا پلاس هم که طرفدار چندانی از نظر ظاهری و کیفیت ندارد، در بازار اختلاف بیش از دو برابری نسبت به کارخانه پیدا می‌کند. در آخرین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو، این محصول نیز 215 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. اما در حال حاضر بعید است که فروشندگان در بازار آزاد مدل صفر رانا پلاس را کمتر از 444 میلیون تومان بفروشند.

سورن پلاس دوگانه‌سوز، چهارمین محصول موجود در طرح فروش فوق‌العاده آبی‌های جاده مخصوص، کمترین اختلاف قیمت را با بازار دارد. اما همین خریداران همین محصول هم یک‌شبه ارزش سرمایه خود را 210 میلیون تومان افزایش می‌دهند.

این خودرو به‌عنوان گران‌ترین محصول عرضه‌شده در طرح اخیر 281 میلیون تومان قیمت خورده است. اما در بازار در محدوده قیمتی 491 میلیون تومان معامله می‌شود.

رانت‌پاشی با تکیه بر اهرم خودرو

به‌رغم اینکه مسئولان وزارت صمت بارها از تعدیل قیمت خودرو و ساماندهی بازار خبر داده‌اند، اما همچنان شاهد رانت‌پاشی این وزارتخانه با تکیه بر اهرم خودرو هستیم.

علاوه بر طرح‌های فروش که در عمل به محلی برای ارائه امتیاز و پیشبرد سیاست‌های راهبردی دولت نظیر افزایش فرزندآوری شده‌اند، واردات خودرو نیز با چنین محدودیت‌هایی مواجه است که گویا صرفاً قرار است نقطه روشنی در کارنامه دولت و البته حفظ برخی مدیران باشد.

دولت که مدعی است با عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس کالا توانسته تا حدودی بازار را کنترل کند، اما بورس هم بارها منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.

در این بین به نظر می‌رسد «تولید» حلقه گمشده‌ای است که وزارت صمت توجهی به آن ندارد. میزان تقاضایی که هر بار در طرح‌های فروش ایران خودرو به ثبت می‌رسد، به‌خوبی تقاضای موجود در بازار را نشان می‌دهد که گاه از شش میلیون هم بیشتر است. اما سال‌هاست که میزان تولید خودروسازان حتی به یک میلیون دستگاه هم نرسیده است. حتی امسال که دولت برنامه رشد 50 درصدی تولید و عرضه یک میلیون و 600 هزار دستگاه را در برنامه داشت.

حال آیا با چنین اختلافی در عرضه و تقاضا می‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو در بازار آرام بگیرد؟ البته این پرسش زمانی محلی از اعراب پیدا می‌کند که دولت خواست و اراده‌ای در ساماندهی بازار داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام مسعولین ببینن کیا ماشین ندارن کدملی هم مشخصه برای اولین باره میخام پارس بگیرم یعنی تابحال ازنماینده گی ماشین نگرفتم عده ایی دلال هستن فک وفامیل وهمکاراش واسطه دادن که ماشینوبیارن بیرون دوبله بفروشن آخه تاکی اینقدرطمع دنیا ارزششوندارعچه اینقدرگرونی اونم دست دلال ها

  • حسن

    والا خدا از هرچی دللال و بنگاهی نگذر که پولداروفقیر براشون ندار فقط فکر سود خودشون هستن چهارتا بدبخت که با بدبختی پول جمع کردن تا یه ماشین حالا پژو پارس سال بخرم با 250میلیون الان باید 400وخوردی پول بدن ماشین خریدن عینه خونه برامون شد آرزو خدا ازتون نگذره بخورید شما سیر بخوابید ما هربلای سرمون بیاید عیب ندار بخدا آدم سراغ دارم بچه سوم دار میار که بگیر بفروش پول پیش ردیف کنه

  • ناشناس

    سلام لطفا شما که صداتون به جایی میرسه به این بورس دولت اعتراض کنیداز تون خواهش میکنم. پس تکلیف ما فقیر بیچاره ها چیه که هر چی دست وپا میزنیم حتی نمیتونیم یه خودرو کارکرده بخریم هرروز بدتر میشه. با دولت مردمی و نابودکننده فقر. اما در اصل نابود کننده فقرا هست این اقا

  • علی

    سلام لطفا شما که صداتون به جایی میرسه به این بورس دولت اعتراض کنیداز تون خواهش میکنم. پس تکلیف ما فقیر بیچاره ها چیه که هر چی دست وپا میزنیم حتی نمیتونیم یه خودرو کارکرده بخریم هرروز بدتر میشه. با دولت مردمی و نابودکننده فقر. اما در اصل نابود کننده فقرا هست این اقا

  • ناشناس

    قرعه کشی هیچ کس صاحب خودرونمیشودجزپارتی بنگاهها نمایشگاه و نمایندگی و بیرون دلالان

  • ناشناس

    تو هم همه چیت رو میفروشی معلومه فروشنده ای

  • علی

    قرعه کشی که واقعیت نداره چه رانتی این نوع قرعه کشی رو بانک ها هم دارند اول به مردم خودرو بفروشین با این قیمت بعد حرف رانت سیصد بزن

  • ناشناس

    رانت یعنی منظور شما اینه که کارخانه به قیمت بازار بفروشه که رانتی نباشه ؟ یا اینکه اصلا نفروشم؟ یا بهتر بود مینوشتید چرا دولت جلوی این اختلاف قیمت کارخانه تا بازار رو نمیگیره چرا تعزیرات جلوی فروش قیمت بازار که این همه از کارخانه گران تر رو نمیگیره و فروشندگان رو جریمه سنگین نمیکنه . که قیمت‌ها اینقدر بالا نره و پشتبندش کارخانه ها جرعت کنند قیمت خود رو بالا ببرند … در عوض متن زدید رانت خودرو ننوشتید کی اجازه داده این رانت شکل بگیره …..

  • ناشناس

    با سلام وخسته نباشید الان بیشتر از ۵ سال هست که قصد خرید ماشین دارم نشده اون آقایون که کار دستشون هست یه کم وجدان داشته باشن آدمایی مثل من هستن که کارگر هستن به خاطر زن و بچشون شب وروز خودشونو میکشن تا حداقل نیاز زندگی رو براشون جور کنن خدایش یه ماشین چی هست که هر چه بدویی بهش نرسی بشه آرزو برا خیلیا خدا باعث بانیشو به سزای کارش برسونه

  • ناشناس

    چه رانتی ، چه آشی ، چه کشکی ، آخه کجای دنیا برای خرید خودرو قرعه کشی و بورس و بازار آزاد و … داریم والا دیگه بلائی نمانده که سر مردم بیچاره در بیارید ….