کد مطلب: ۵۵۷۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای طرح مدیریت داده‌ها چیست؟ / مجلس برای مردم خواب جدیدی دیده؟

ماجرای طرح مدیریت داده‌ها چیست؟ / مجلس برای مردم خواب جدیدی دیده؟

در حالی که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند طرح ساماندهی فضای مجازی در نوبت بررسی مجلس است، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس می‌گوید: طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی در این کمیسیون در دست بررسی است. اما طرح مدیریت داده‌ها چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح ساماندهی فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج شده اما گویی جمعی از نمایندگان طرح دیگری را به جریان انداخته‌اند. مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌‌گوید این کمیسیون طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی را در دست بررسی دارد که با طرح ساماندهی فضای مجازی فرق دارد اما پیام‌رسان‌های خارجی هم جزئی از این طرح است.

طرحی که نمایندگان از جزئیات و چگونگی اجرایی آن چندان صحبت نکرده‌اند و فقط می‌گویند درباره مدیریت داده‌های ملی است. ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده‌اند و امروز هم در کمیسیون صنایع و معادن این طرح بررسی می‌شود.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کمیسیون صنایع و معادن طرح مدیریت داده و اطلاعات ملی را در دست بررسی دارد. این طرح درباره سامانه‌های مربوط به داده‌ها و اطلاعات کشور است. به طور مثال ثبت‌‌احوال اطاعات مربوط به کدملی‌ها، نیرو انتظامی آمار و مشخصات خودروها و بانک‌ها اطلاعات ملی مردم را دارند.»

این نماینده مجلس در ادامه توضیح این طرح می‌گوید: «یک سامانه پایه داریم و تعدادی از سامانه‌هایی که در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی وجود دارند. برای اینکه حکمرانی هوشمند و درست صورت گیرد، باید حکمرانی داده‌ها داشته باشیم. بر اساس تحلیل این داده‌ها حکمرانی صورت می‌گیرد. به طور مثال برای یارانه دادن بر اساس داده‌ها جامعه هدف مشخص شود که به چه کسانی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم. برای گرفتن مالیات، خوداظهاری آخرین گزینه باشد و از روی داده‌ها هوشمندانه مشخص شود که مالیات چطور باید پیش برود.»

این در حالی است که آذر ۹۸ وزرات تعاون، کار رفاه اجتماعی با توجه اطلاعاتی که از خانوارها داشت ۶۰ میلیون نفر را مشمول پرداخت یارانه معیشتی بنزین اعلام کرد. به عبارتی وزارت کار اطلاعات خانوارها را داشت و برخلاف آنچه طاهری می‌گوید جامعه هددف یارانه مشخص بوده.

این نماینده مجلس می‌گوید: «طرح مدیریت داده ملی، داده‌های همه سامانه‌هایی که در کشور وجود دارد را با هم قابل تحلیل و تبادل داده‌ها را قانونمند می‌کند.»

طاهری و دیگر اعضای کمیسیون صنایع مجلس می‌گویند این طرحی است که در این کمیسیون پیشنهاد و بررسی شده. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این طرح حداقل از یکی دو سال قبل در دست بررسی بوده و هدف آن بیشتر جمع‌آوری و یکپارچه کردن داده‌های مردم است تا یک بانک اطلاعاتی واحد ایجاد شود و به هم وصل باشد.

استفاده از داده‌های پیام‌رسان‌های خارجی

اما نکته قابل توجه این است که طاهری می‌گوید پیام‌رسان‌های خارجی هم جز این طرح می‌شود اما درباره چگونگی استفاده از داده‌های پیام‌رسان‌های خارجی توضیحی نمی‌دهد.

مشخص نیست که طرح یکپارچه سازی داده‌های ملی چگونه می‌تواند از داده‌های پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کند در حالی که سرورهای این پیام‌رسان‌ها در ایران نیست.

از گمانه‌زنی‌های دیگری که در این مورد طرح مطرح می‌شود استفاده از اطلاعات برخی پیام‌رسان‌ها برای گرفتن مالیات از اینفلوئنسرهاست. اواخر سال ۹۹ بود که نمایندگان مجلس مصوبه‌ای داشتند که بر اساس آن درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

هموارسازی مسیر مالیات‌ستانی از مردم؟

فرهاد طهماسبی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تائید گفته‌های طاهری می‌گوید: «بحث پایش و رصد اطلاعات برای مالیات یکی از وجوه طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی است.»

گفتنی است چندی پیش طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شد که بر این اساس این طرح دولت ۴۰ درصد از سود فروش مسکن در سال اول را از فرد به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه می‌گیرد. این مالیات برای خودرو، طلا و ارز ۳۰ درصد است که مراتب در سال‌های بعد کمتر می‌شود.

طهماسبی می‌گوید: «طرح یکپارچه‌سازی مدیریت داده‌ها می‌تواند به طرح مالیات بر عایدی سرمایه کمک کند. آمار دقیق را در دست داشته باشیم تا بدانیم از چه کسانی باید مالیات گرفته شود.»

برایتان سوال است که طرح یکپارچه‌سازی داده‌های ملی چه ارتباطی با کمیسون صنایع و معادن مجلس دارد؟ طهماسبی می‌گوید: «بحث مخابرات در حوزه کمیسیون صنایع و معادن است و این داده‌ها هم چون به صنعت مخابرات مربوط است کمیسیون صنایع این طرح را بررسی می‌کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط می‌خوایم تو زندگی خصوصی مردم سر کشی کنید بهتر نیست اول وضعیت مالی خود و خانواده خود رو برای مردم مشخص کنید اینجا کره شمالی نیست

  • ناشناس

    مجلس از اتاق فکر دستور میگیره

  • ناشناس

    چرا وضعیت میلیاردی دانه درشت های خودشون رو بررسی نمیکنند سیر نمیشن
    فقط برا خالی کردن جیب مردم طرح
    می ریزن