کد مطلب: ۴۶۱۷۶۱

طلا چه وضعیتی دارد؟ / سیگنال‌هایی برای آینده طلا و سکه

طلا چه وضعیتی دارد؟ / سیگنال‌هایی برای آینده طلا و سکه

آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه چطور است؟ علت نوسان در این بازار چیست و آیا همچنان سیگنال‌هایی برای تداوم این نوسانات در اخبار رسمی قابل مشاهده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از مدت‌ها، سکه از بازار سهام پیشی گرفت و با رشد هفتگی ۷/ ۹ درصدی همراه شد. حمایت‌های دوجانبه دلار داخلی و طلای جهانی سبب شد تا سکه در هفته گذشته ضمن ثبت رکورد تازه، موقعیت خود را در کانال جدید تثبیت کند. قیمت سکه طرح جدید در هفته قبل ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت و به سطح ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

علاوه بر رکوردشکنی دلار، جهش طلای جهانی به بالاترین سطح طی ۹ سال اخیر هم نقش مضاعفی در رشد سکه داشت. در بازار ارز نیز بازده هفتگی دلار به سهام نزدیک شد. ششمین هفته رشد متوالی دلار با ورود به کانال ۲۲ هزار تومانی همراه بود. هر دلار آمریکا در این هفته ۱۶۵۰ تومان افزایش یافت و روز پنج‌شنبه در سطح ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت تا رشد هفتگی ۸ درصد را ثبت کند.

دنیای اقتصاد ضمن روایت از آخرین وضعیت بازار سکه، در گزارشی دیگر به تحلیل این روند نیز پرداخته و نوشته است: در آخرین روز هفته، بازار سکه، طلا و دلار شاهد اصلاحی جزئی شدند و از سقف‌های قیمتی عقب نشستند، با این حال روند افزایشی در طول هفته چنان حکم‌فرما بود که در نهایت بازدهی‌های قابل توجهی به ثبت رسید. این روند افزایشی در مورد سکه‌های کوچک‌تر مشهودتر بود که در هفته گذشته رشدهای دو‌رقمی را تجربه کردند.

روز پنج‌شنبه ربع سکه ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۵۰ هزارتومان رسید. با این حال در مجموع این فلز ارزشمند در سومین هفته تیرماه نزدیک به ۱۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. با توجه به اینکه قیمت ربع سکه در انتهای ماه گذشته ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بود، بازدهی این فلز در ماه تیر به حدود ۳۹ درصد رسیده است.

سکه‌های کوچک محبوب شدند

به نظر می‌رسد، ورود تقاضای احتیاطی بخشی از خانوارها به بازار موجب شده است که سکه‌های کوچک بار دیگر محبوبیت پیدا کنند، چرا که رشد آنها از سکه امامی پیشی گرفته است. نیم سکه نیز در هفته گذشته ۷/۱۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، هر چند که در روز آخر هفته ۵۰ هزار تومان افت داشت و روی عدد ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

در حالی که ربع سکه و نیم سکه بازدهی دو رقمی داشتند، سکه امامی در هفته گذشته حدود ۷/۹ درصد بازدهی داشت و در انتهای هفته نیز با ۱۰۰ هزار تومان افت روی عدد ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

در اولین ماه تابستان نیز به‌رغم رشد حدودا ۴۰ درصدی ربع سکه، سکه امامی۳۱ درصد افزایش داشته است. به گفته برخی معامله‌گران رسمی، از آنجا که قیمت سکه‌های کوچک‌تر چون ربع و نیم‌سکه پایین‌تر است، افراد عادی تقاضای بیشتری برای خرید آنها دارند و همین تقاضای مضاعف موجب می‌شود که فشار بیشتری به قیمت آنها وارد شود.

در کنار این در سمت عرضه این سکه‌های کوچک نیز بعضا اختلال وجود دارد. به گفته این دسته، معامله‌گران بزرگ همچنان به خرید سکه امامی بیشتر گرایش دارند ولی رشد اخیر سکه‌های کوچک ممکن است تا حدی تقاضای آنها را هم جا‌به‌جا کند. در کنار این، یک عامل بیرونی دیگر نیز وجود دارد که به بازار طلا و سکه در مجموع کمک می‌کند، رشد بیشتری را نسبت به دلار تجربه کنند و آن هم رکوردزنی‌های طلای جهانی است.

طلای جهانی هفته گذشته از مرز هزار و ۸۰۰ دلار عبور کرد و نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته نیز رشد۲ درصدی را تجربه کرد. به گفته فعالان، خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به آینده طلای جهانی هم در میزان خریدهای سکه آنها در بازار داخلی اثر دارد.

1 13

درباره آخرین وضعیت طلای جهانی نیز دنیای اقتصاد گزارش داده است: بهای هر اونس طلا ساعت ۱۶ روز جمعه به ۱۸۰۷ دلار رسید. قیمت طلا روز جمعه تا زیر سطح ۱۸۰۰ دلار هم عقب رفت اما افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا قیمت این فلز گرانبها را در مسیر ثبت پنجمین هفته افزایشی متوالی قرار داد.

پنج‌شنبه موجی از داده‌های مثبت از شاخص دلار حمایت کرد و طلا را به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار برد. اما روز جمعه همراه با ثبت ارقام بی‌سابقه ابتلا به کرونا در آمریکا و انتشار آمارهای ضعیف‌تر از انتظار از PPI این کشور ورق برگشت و ضمن فشار بر شاخص دلار، زمینه حرکت صعودی طلا را فراهم کرد.

گزارش‌های قوی تولید در اروپا هم ضمن تقویت یورو در برابر دلار، بر طلا اثر مثبت گذاشت. پس از اجرای بسته ۲ تریلیون دلاری فدرال رزرو در جولای، سرمایه‌گذاران به اقدام بعدی این نهاد چشم دوخته‌اند.

برای خواندن آخرین پیش‌‌بینی‌ها از آینده بازارها می‌توانید به گزارش « بازارها در هفته آینده چه می‌شوند؟ » مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طلا سکه تا چند ماه آینده انس طلا به 2000دلار میرسه طبق نظریه بهترین کارشنان اروپا..و سکه به زودی میشه 13میلیون. مطمعن باشید. پس بخرید.

    • ناشناس

      نه‍

    • ناشناس

      نوسان گیری ایا راه خوبیه برای در امان ماندن سرمایه؟؟؟

  • ناشناس

    سکه میره تا 15 میلیون خواهید دید عجله نکنید

  • ج.ج

    دوستان.. طلا ۱۸ ب کانال 800 تومن برمیگرده
    چون از ۸۰۰ به بعد حیجانی رفته بالا…

    • Mehdi

      خدا از زبونت نشنوه?

    • Mehdi

      خدا از زبونت نشنوه

  • ناشناس

    در دوران کرونا فقط طلا

  • سحر

    ن دارم بخرم ن دارم بفروشم هرچی داشتم خرج تحصیلم کردم

  • ناشناس

    طلای آبشده تا 4500 جا دارد.

  • امیر

    دلم برا جوونای این نسل میسوزه، جوونای غیر از قشر مرفه