خبر مهم:

کد مطلب: ۲۰۶۶۵۲

ظهور عوارض روانی زلزله کرمانشاه

ظهور عوارض روانی زلزله کرمانشاه

دبیر کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عوارض روانی حوادث طبیعی ۶ تا ۹ ماه پس از حادثه بروز می‌یابد و این همان زمانی است که مسئولان محل حادثه را ترک کرده‌اند.

ابراهیم مداحی در نشست خبری همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با اشاره به اینکه کشورمان همواره آبستن بلایای طبیعی و حوادث ناگوار بوده، تاکید کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی به دلیل قرار گرفتن در ترانزیت مواد مخدر هزینه‌های زیادی بر کشورمان تحمیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: حوادث ناگوار در یک سال گذشته همچون حادثه پلاسکو، معدن گلستان و نفتکش سانچی و … فعالان این عرصه را بر آن داشت تا با همکاری و مشورت دستگاه‌های اجرایی همایشی را با هدف معرفی نقش روانشناسی، مشاوره و دیگر تخصص‌های مورد نیاز در هنگام بحران برگزار کنیم.

دبیر کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تبعات روانی حوادث و بحران‌ها بیش از اثرات طبیعی و خسارات مالی بحران‌هاست، افزود: همه دست اندرکاران حرف یاورانه مانند پزشکان، پرستاران، مشاوران و روانشناسان نقش مهمی در کاهش آلام و مصیبت‌ها در بحران‌های طبیعی دارند.

به همین منظور یک کمیته ملی مداخله در بحران با حضور نهادهایی چون سازمان نظام پزشکی، نظام پرستاری، نظام روانشناسی، سازمان بهزیستی و خانه روانشناسان تشکیل شده است و به صورت هفتگی جلساتی را برگزار می‌کند، همچنین دوره‌های مداخله در بحران در استانت کرمانشاه برگزار خواهد شد.

مداحی خاطرنشان کرد: این کمیته در حال حاضر مصوبه قانونی ندارد و یک همکاری بین بخشی است اما امیدواریم با برگزاری همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه جایگاه قانونی برای این کمیته تعریف شود.

وی گفت: وزارت کشور از حیث مسائل آسیب‌های اجتماعی گزارشی را ارائه می‌دهد که در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر کمیسیون چشم انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مسئولیت آسیب‌های اجتماعی در کشور بر اساس قانون به سازمان بهزیستی سپرده شده است، اضافه کرد: این مسئولیت در حالی به سازمان بهزیستی واگذار شده که بودجه آن در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.

بیماری‌های مزمن روانی و آسیب‌های اجتماعی در جامعه بسیار هزینه بر است و همگرایی بین نهادهای تصمیم ساز برای رفع چالش‌های این چنینی از اهداف برگزاری همایش در دهم اسفند ماه است.

وی خاطرنشان کرد: هر حادثه طبیعی که در کشور رخ می‌دهد عوارض روانی آن ۶ تا ۹ ماه پس از حادثه بروز می‌کند و این در حالی است که دستگاه‌ها در هنگام وقوع بحران اردو راه می‌اندازند که شاید چندان هم نیاز نباشد اما در هنگام بروز عوارض روانی هیچ کس در کنار مردم آسیب دیده نیست.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.