کد مطلب: ۵۵۰۲۱۲

عدم مخالفت زاکانی با اصل مذاکره

عدم مخالفت زاکانی با اصل مذاکره

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه مخالف مذاکره نیست گفت که شرایط را مهیا می‌کند تا ایرانیان خارج از کشور به راحتی به ایران رفت و آمد کنند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزیده‌هایی از سخنان وی را در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در ادامه می‌خوانید.

-در سیاست خارجی دولت اقدام و اصلاح، توجه به همسایگان اولویت جدی و قطعی است، در روابط با همسایگان به دنبال کاهش تنش و افزایش مشارکت برای ایجاد مشارکت در منطقه و روابط درون زا و تعاملات اقتصادی هستیم. همچنین در بحث ارتباط با جهان اسلام و به ویژه محور مقاومت، تعامل اساسی را مدنظر قرار دادیم.

-در رابطه با غرب و شرق رویکرد نوینی را در نظر داریم که توجه به قدرت‌های نوظهور شرق و انعقاد پیمان‌های دراز مدت با چین و روسیه به عنوان یک اصل اساسی مدنظر است. تعامل با اروپا همراه با احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع ایران اسلامی است تا از طریق این ارتباط دوطرفه بتوانیم چارچوب جدیدی در روابط خود با اروپا داشته باشیم.

-یکی از نکات مهم در مورد روابط خارجی، توجه به ایرانیان خارج از کشور است. در حال حاضر هفت میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که فرصت بی‌نظیری محسوب می‌شوند، تجارب علمی و اقتصادی آنها و حضور پر دقت آنها برای ما اعمیت دارد، لذا در تعامل متقابل با ایرانیان خارج از کشور کار خود را دنبال می‌کنیم.

-همچنین شرایطی را فراهم می‌کنیم که ایرانیان خارج از کشور خود را متعلق به ایران بدانند و باور کنند که تنها نیستند بلکه مورد حمایت دولت اقدام و اصلاح هستند. وقتی مواضع برخی کشورها را نسبت به شهروندانشان مشاهده می‌کنیم، بی‌دقتی برخی در مورد ایرانیان خارج از کشور بیشتر خودنمایی می‌کند و این قابل پذیرش نیست. بنابراین شرایط را مهیا می‌کنیم که ایرانیان خارج از کشور راحت به ایران رفت و آمد داشته باشند و تلاش می‌کنیم مشکلات آنها برطرف شود. در مجموع با عقلانیت در عرصه سیاست خارجی، تعامل فعال با سایر کشورها را پیگیری می‌کنیم.

-ابایی از دنبال کردن مسیر به وجود آمده از قِبل برجام، نداریم. ما در برجام وظایف خود عمل کردیم و حالا نوبت اروپا و سایر کشورها است که به وظایف خود عمل کنند. البته در مورد برجام مطابق قانون اقدام راهبردی مصوب ۱۲ آذر ماه سال ۱۳۹۹ عمل می‌کنیم و طبق آن منافع خود را دنبال می‌کنیم.در مورد تعامل با آمریکا وضع مشخص است.

-بنده اصل مذاکره‌ را نفی نکردم و با هر چه که به منافع ملی اضافه کند، موافق هستم. ما در مورد برجام یک سلسله خاستگاه‌ها و مطالباتی داریم، البته با ماهیت برجام کار نداریم، ما به عنوان مسلمان به تعهدات خود پایبند بودیم اما اروپا و آمریکا به تعهدات خود پایبند نبودند، همچنان که ترامپ در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد. لذا مذاکره برای استیفای حقوق خود ضروری است.

-در حال حاضر هفت نفر حاضر در مناظرات سلایق مختلفی وجود دارد و نمایندگان جریان‌های اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان حضور دارند البته اعتدالیون و اصلاح‌طلبان پیوستگی عمیق و ریشه‌ای با هم دارند و با هم همکاری می‌کنند، همچنانکه بخش عمده وزاری خاتمی در کابینه روحانی هستند و حتی بسیاری از آنها در دوره هاشمی هم وزیر بودند. از این رو نمایندگان سلایق مختلف در مناظرات حضور دارند.

-موضع جدی در جهت تعامل با عربستان وجود دارد. عربستان در منطقه خطاهای داشته که یکی از آنها جنگ با یمن است، البته عربستان در حال حاضر بسیار پشیمان است، چرا که این اقدام را تحت راهنمایی‌های آمریکا و رژیم صهیونسیتی این کار را انجام داده است، در مجموع در چارچوب کاهش تنش و رفع سیاست‌های غلط با عربستان تعامل می‌کنیم.

-در دولت اقدام و اصلاح به روسیه به عنوان کشور قدرتمند و همسایه بزرگ نگاه می‌کنیم، در حال حاضر ارتباطات و مراودات با این کشور در سطح مطلوب نیست که باید در حوزه‌هایی نظیر حوزه اقتصادی روابط خود را با روسیه ارتقا دهیم. در حال حاضر میزان تعاملات تجاری کشورهای اوراسیا ۱۹۰۰ میلیارد دلار است، که سهم ایران ۲ و نیم میلیارد دلار است، ما قانع به این نیستیم و به دنبال ایجاد منطقه با ثبات هستیم.

-اصل تحریم جنایتکارانه است که هیچ‌کس نباید آن را بپذیرد اما اگر همچین کشوری از تحریم به عنوان ابزاری در رابطه خود با کشورها استفاده کند، این آسیب‌پذیری مربوط به خود همان کشورها است، بنابراین همه تلاش خود را معطوف به خلق ظرفیت‌های جدید در داخل کشور می‌کنیم، در شرایط فعلی تحریم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بر اقتصاد کشور تأثیر دارد البته این مقدار در سال‌های قبل بیشتر بود اما در حال حاضر رو به کاهش است همچنان که اوباما گفت کسی از تحریم‌ها تمکین نمی‌کند.

-در دولت اقدام و اصلاح خود را بند به تحریم نمی‌کنیم، کشور را از داخل تقویت می‌کنیم و با وجود تحریم‌ها برای پیشرفت ایران تلاش می‌کنیم. قرار بود در حوزه بنزین تحریم شویم و از طریق توانمندسازی داخلی در بخث بنزین خودکفا شدیم.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.