خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۹۲۴۳

«عراق» در صدر مقاصد صادراتی آذربایجان‌شرقی

«عراق» در صدر مقاصد صادراتی آذربایجان‌شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان، گفت: سامانه نیما و بازار ثانویه ارز برای صادرکنندگان ضرر مضاعف دارد.

«لیلی اورنگی» با بیان این‌که صادرات ما بیشتر واردات‌محور است یعنی مواد اولیه اقلام صادراتی از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: اصلی‌ترین موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان نوسانات ارزی است که اگر ارز تک نرخی باشد و با برنامه مشخصی پیش روند، وضعیت صادرکنندگان بهبودیافته و صادرکنندگان هم می‌توانند در بازارهای جهانی حضور موثری داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اورنگی با اشاره به افزایش 30 درصدی صادرات کالا از گمرکات آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: طی نیمه نخست امسال‌، یک میلیون و 90 هزار و 387 تن کالا به ارزش 760 میلیون و 258 هزار و 402 دلار از گمرکات استان صادر شده است که به‌لحاظ ارزش دلاری 30 درصد و از حیث وزنی 47 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی ادامه داد: عمده گروه کالاهای صادر شده شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، سوخت‌های معدنی روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آن‌ها، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، کاکائو و فرآورده‌های آن است.

اورنگی با بیان این‌که عراق در صدر مقاصد صادراتی قرار گرفته است، افزود: این محصولات به 85 کشور دنیا صادر شده است که عمده مقاصد صادراتی از گمرکات استان به‌ترتیب شامل کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، چین و بلغارستان است.

وی با اشاره به کاهش 20 درصدی واردات استان، گفت: در این مدت، 152 هزار و 27 تن کالا به ارزش 420 میلیون و 497 هزار و 57 دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی 40 درصد و از حیث ارزش دلاری نیز 20 درصد کاهش یافته است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی با اشاره به واردات به 53 کشور از طریق گمرکات آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: واردات کالایی آذربایجان‌شرقی به بیش از 53 کشور به عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، چین و بلغارستان انجام گرفته است.

اورنگی با اشاره به افزایش 10 درصدی مسافران خروجی و پنج درصدی مسافران ورودی، یادآور شد: بیش از 755 هزار و 927 مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده‌اند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.