کد مطلب: ۵۹۷۴۲۸

عامل ریزش بورس چیست؟ / چرا فروش اوراق دولتی تمام نمی‌شود؟

عامل ریزش بورس چیست؟ / چرا فروش اوراق دولتی تمام نمی‌شود؟

با وجود اینکه قرار بود دولت فروش اوراق خود را متوقف کند، ظاهرا در این هفته شاهد عرضه اوراق دولتی در بازار سهام خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه قرار بود دولت برای حمایت از بورس فروش اوراق خود را متوقف کند، ظاهرا در این هفته شاهد عرضه اوراق دولتی در بازار سهام خواهیم بود. حال بورس متاثر از این خبر که رئیس سازمان بورس دیروز آن را اعلام کرد امروز قرمزپوش کار خود را آغاز کرد.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام گفت: کسری بودجه و تورم به محدوده جدی رسیده است. دولت در این مقطع مجبور به استفاده از ابزارهای قدرتی خویش است. کاهش شتاب بهره بین بانکی دلار را وارد کانال جدیدی کرد و با این وجود فروش اوراق مورد انتظار بود.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت نقدینگی و تورم عرضه اوراق دولتی طی هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته بسیار بهتر است که دولت برای جبران کمبود نقدینگی به سراغ فروش اموال و دارایی‌ها در بازار سهام برود تا از آثار منفی و فشار روی بورس نیز جلوگیری شود اما ظاهرا این موضوع فعلا اولویت دولت نیست.

میرزایی عنوان کرد: باید توجه داشت که تا تعیین تکلیف نهایی برجام و آزادسازی منابع ارزی موضوع کسری بودجه و تورم همواره مهمترین چالش دولت است. البته روشی که برای جبران این موضوع در پیش گرفته آثار منفی زیادی روی بازار سرمایه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سهام در خصوص مشتریان اوراق دولتی در بورس، تصریح کرد: چارچوب اعمال قدرت دولت به بانک‌ها محدود نمی‌شود. با توجه به وضعیت خصوصی‌سازی در کشور در لایه‌های بعدی دولت به برخی از شرکت‌های خصوصی برای فروش اوراق خود روی خواهد آورد. فارغ از اینکه مشتریان این اوراق چه نهادهایی هستند اثر منفی در نهایت بر کل بازار خواهد بود.

میرزایی در خصوص راه‌های جایگزین جبران کمبود نقدینگی، گفت: فروش اموال و دارایی نیز می‌تواند کمبود نقدینگی دولت را جبران کند اما اختیارات دولت را کاهش می‌دهد. با این وجود دولت نمی‌تواند در بلندمدت به فروش اوراق در بازار سهام ادامه دهد.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بالاترین معامله روزانه اوراق دولتی در تاریخ بازار سرمایه ایران به ثبت رسید ؛ حدود 67 همت!دیروز دوشنبه 24 آبان ماه ارزش کل داد و ستدهایی که در بازار سرمایه صورت گرفت بیش از 73 هزار میلیارد تومان بود اما تنها 9 درصد از این مبلغ به معاملات بازار سهام مربوط می شد و 91 درصد از آن را اوراق دولتی تشکیل داد…

  • ناشناس

    چرا سود صندوق حامی نسبت به قبل هر ماه کمتر شده و می‌شود

  • ناشناس

    خبر مهم برای سهام عدالتی ها، فردا نیوز تیتر زده که ۳۰ میلیون سهام داری که روش غیرمستقیم برای فروش سهام را انتخاب کرده اند می توانند با مراجعه به سایت سجام سهام خود را بفروشند.
    از این بابت باید از دولت سپاسگذار بود که به فکر طبقه ضعیف جامعه است و با فراهم آوردن شرایط برای فروش سهام عدالت آنها تلاش می کنند که تا حدودی فشار از قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه برداشته شود.
    مجلس و دولت محترم متشکریم.

    • سامان

      اگه تا شش ماه دیگه تونستی خریدار پیدا کنی، اونوقت بیا از مجلس و دولت تشکر کن

  • علی

    عامل ریزش بورس همان حباب های بورسی است که شاخص را تا دومیلیون واحد افزایش دادند!!!
    دولت جناب رییسی هم باید فقط تلاش کنند تعادل و ثبات رو حفظ کنند… یا علی.

  • ناشناس

    اقا کدام کسری دیگر فقط یک قلم 3/5 میلیارد دلار پول به ایران دادند

  • پیام

    چون جیب دولت مردان پرنشده که بورس سبزبشه

  • ناشناس

    تا وقتی حقوقی ها از مردم نوسان بگیرند و کسی محاکمه شان نکند اعتماد به بورس بر نمیگرده مثلا بروید رفتار حقوقی پترول رافقط طی یک ماه گذشته نگاه کنید.