کد مطلب: ۴۵۳۴۵۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

عرضه اولیه «غزر» چه شد؟

عرضه اولیه «غزر» چه شد؟

عرضه اولیه غزر در حالی چهارشنبه هفته گذشته لغو شد که نحوه قیمت‌گذاری این نماد موجب اعتراض بسیاری از کارشناسان بورسی شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز چهارشنبه ۷ خرداد قرار بود بخشی از سهام شرکت زر ماکارون با نماد غزر به صورت عرضه اولیه وارد بورس شود. عرضه‌ اولیه که شب قبل از عرضه با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی سازمان بورس لغو شد.

دلیل این لغو، افزایش قیمت ماکارونی توسط سازمان حمایت و انتشار اطلاعیه بااهمیت گروه الف از سوی این شرکت در وبسایت کدال بود. افزایش قیمت حدود ۴۵ درصدی که موجب شد برآورد سود زر ماکارون رشدی ۱۰ درصدی داشته باشد.

حال با این اوصاف به نظر می‌رسد، قیمت عرضه اولیه نماد «غزر» نسبت به اطلاعیه قبلی حتی افزایش پیدا کند. موضوعی که موجب اعتراض کارشناسان هم شده است چرا که بسیاری از تحلیلگران قیمت ارائه شده در عرضه اولیه را برای نماد غزر بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن می‌دانستند. همچنین افزایش سود ۲۵۰ درصدی میزان سود این شرکت نیز یکی دیگر از نکات قابل بحث تحلیلگران بوده که آنرا غیرواقعی و بلندپروازانه می‌دانند به طوری که ارزش بازار این نماد پیش از ورود به بازار سرمایه ۷۳۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. از سوی دیگر نسبت P به E بالای این نماد نیز دیگر موردی است که موجب شده برخی تحلیلگران خواستار ارزشگذاری این نماد توسط شرکتی دیگر و کاهش دامنه قیمت عرضه آن شدند.

زر ماکارون در سال مالی ۹۸ بیش از ۹۷۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که تقریبا ۲۰۰درصد بیشتر از درآمد سال مالی ۹۷ این شرکت بوده است. با توجه به افزایش ۱۱۳درصدی هزینه‌های این شرکت، سود خالص غزر در سال ۹۸ به ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده که نشان از افزایش ۲۴ برابری نسبت به سال ۹۷ دارد. همچنین سود محقق شده به ازای هر سهم ۱۴۴ تومان محاسبه شده است. این در حالی است که سود پایه هر سهم این شرکت ۸۰۹۹ ریال محاسبه شده است و سیاست تقسیم سود پیشنهادی شرکت برای سال مالی ۹۸ حداکثر ۹۰ درصد این سود میان سهامداران است. این شرکت در سال گذشته افزایش سرمایه ۳۰میلیارد تومانی را در کارنامه خود دارد و هم اکنون با سرمایه ۱۶۰ میلیارد تومانی در بورس فعال است. با این حال میزان دارایی‌های این شرکت در سال ۹۸ با رشدی ۵۹ درصدی نسبت به ابتدای سال ۹۷ مواجه شده و به ۷۵۶ میلیارد تومان رسیده است.

با وجود این، هنوز خبری در خصوص زمان جدید عرضه اولیه غزر از سوی سازمان بورس منتشر نشده و باید منتظر ماند تا مقامات این سازمان چه تصمیمی در خصوص این عرضه‌اولیه خواهند گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خودشون برای سهام عرضه اولیه که معمولا برای جذابیت باید قیمت پایین تر باشه، قیمت نجومی تعیین میکنند بعد برای بقیه سهام دائم مصاحبه میکنن که غیر واقعی رشد کردن و حباب دارن۰

    • ناصر

      دقیقا حرفاتون درسته.
      قیمت این سهام برای ارایه به بورس و عرضه ی آن به عموم بسیار غیر واقعی و اغراق گونه است. و در مقابل شرکتهای بزرگ که تعدادشون هم کم نیست با قیمتی کمتر از ارزش واقعی در حال داد وستد در بورس هستند.نظیر فارس، فملی، شستا،سفارس،شبریز،و……
      با این تورم اقتصاد ما حباب واژه ای است که فعلا هیچیک از سهامهای بورس وارد آن نشدند،

    • ناشناس

      کاملا باهات موافقم..نمیدونم اونایی که نظر منفی میدن..فکرشون چیه!
      هیچ نهاد ناظری نباید
      بر قیمت عرضه اولیه ها نظارت داشته باشه ..آیا ..آخه گرون فروشی تو بورس تا این حد…یه پتروشیمی که سود سالیانه ش ۵۰۰هم نیست رو ۵۵۰۰فروختن آیا رواست؟

    • محمد

      سلام دوست عزیز شرکت های به اصطلاع بزرگی که می فرماییددارای سهام پایه وحجم مبنای بالایی هستندبنابراین نبایستی انتظاررشدبیشتری داشته باشی چرا؟ جواب: چون دربورس وهرچیزی توی دنیاقیمتش تابع عرضه وتقاضا می باشد،بهتربوداین شرکت های مثلاًبزرگ اینقدربی دلیل افزایش سرمایه نمی دادن ،جمع کردن سهام شرکتهای مثل فولادوفملی وفارس واخابر …درزمان سقوط بورس خیلی سخته وحمایت نمیشه کرد بهتره نگاهی به سوابق سقوط بورس درسالهای گذشته بزنی چون صف فروش باهمین شرکتها وعرضه های نسنجیده شان اوج گرفت.!!!!!

  • ناشناس

    منتظر سلطان بورس هستیم.

    • ناشناس

      سلطان های بورس قبلا اومدن و رفتن الان کسی بیاد دیگ میشه نوه سلطان

  • Majid

    به قول یکی از کارشناسان : حسابرس و مسئول بررسی و قیمت گذاری فکر کرده زر ماکارون زر تولید میکنه نه ماکارونی! آخه هفت هزار میلیارد ارزش گذاری؟؟؟

    • hamid

      به نظر من باید مردم هوشمندانه عمل نکنن تا از کاه کوه درست نشه.

    • مجید

      اگر واقعاً 900 میلیارد سود عملیاتی داشته با پی بر ای 6 5500 خوبه. البته الان پی بر ای بازار از 8 بیشتر شده.

  • ناشناس

    سلام سروران گرامی نظرات عزیزان کاملا بجا ست منم خواستم یه نظری بنویسم واتمام حجت درباره بورس عزیزان یه نکته جالب اینکه هروز بورس با منفی شروع میکنه وبا منفی ۵ درصد تمام این کار هروز بورس همیشه هم با رقمی شروع میشه که سهامدار هیچوقت به اون قیمت حاضر به خرید نمیشه خلاصه یه هفته دوهفته منفی تمام سرمایه گزاریت فوت شد رفت هوا بعدش یه روز مثبت که اونم دوهته طول میکشه تا به سرمایه قبلیت برسی این وضعیت بورسه وهیچ کس هم جایی رو نداره اعتراض کنه که آقا پس سرمایه من چی شد

    • ناشناس

      خب به این میگن ریسک بازار سرمایه که حتما باید تو بازار باشه برای شما که نمیتونی پیش بینی کنی قیمت سهم رو یه سهم رو بلند مدت داشته باش مثل پتروشیمی ها کارای ذوب اهن کارای سیمان سازی و غیره

  • ناشناس

    امیدواریم از این سودهای نقدی سهامداران هرچه بیشتر برخوردار شوند در رفاه سهامداران اثر گذار باشند

  • شمس ن

    فعلن دارند کاملن می چولند که نباشد ،تک ریالی گیر خریدار سهم بباید .لذا تا تکلیف
    مالیات شرکت هایی که دربورس عرضه اولیه خواهند شد ،مشخص نشود از غزر خبری برای حضور دربورس نیست . غزر افزایش قیمت که داد ، سود گران شدن آرد را هم نصیب خود کرد ،فقط مانده مالیات .

  • حسن

    به هرنفر یه تی تاب بیشترسودنمیده

    • Mahdi

      واقعا جان تو به خدا اخرش همینه

  • ناشناس

    زرماکارون فرار مالیاتی داشته و باید بررسی شود

  • ناشناس

    کی میاد