کد مطلب: ۴۲۶۸۲۹

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

عرضه اولیه «فروی» بخریم یا نخریم؟ / آیا «فسازان» دیگری در راه است؟

عرضه اولیه «فروی» بخریم یا نخریم؟ / آیا «فسازان» دیگری در راه است؟

شرکت ذوب روی اصفهان در حالی روز سه شنبه 10 درصد از سهام خود را با نماد فروی عرضه اولیه خواهد کرد که آخرین عرضه اولیه بورس با نماد «وآوا» در کمتر از 4 ماه بیش از 500 درصد بازدهی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است روز سه‌شنبه شرکت ذوب روی اصفهان 10درصد از کل سهام خود را با نماد «فروی» به عرضه اولیه بگذارد. عرضه اولیه‌ای که پس از گذشت بیش از 3ماه رخ خواهد داد و حداکثر نقدینگی آن 140هزار تومان خواهد بود. البته با توجه به تعداد بالای مشارکت‌کنندگان در عرضه‌اولیه‌های گذشته، احتمالا به هر کد بورسی چیزی حدود 70هزارتومان سهم برسد.

رشد بیش از 500 درصدی نماد «وآوا» از زمان عرضه تاکنون باعث شده تا نمادهای عرضه اولیه برای فعالان خرد بورس جذابیت خاصی داشته باشد.

عموما نمادهای عرضه اولیه پس از عرضه مدت زمانی در صف خرید خواهند بود و اینکه این مدت چقدر طول بکشد به عوامل متعددی نظیر وجود عرضه اولیه بعدی، حجم عرضه، خبرهای بنیادی و به طور کلی شرایط بازار سهام وابسته است. تجربه عرضه اولیه‌های قبلی نشان داده هر چقدر میزان نقدینگی موردنیاز برای خرید سهام عرضه اولیه کمتر باشد، رشد اولیه آن بلندمدت‌تر بوده ولی میزان بازدهی مجدد آن بعد از اولین فرصت خرید به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد که مهمترین آن وضعیت بنیادی شرکت است.

1.PNG 1

وضعیت عرضه اولیه‌های نیمه دوم سال

بررسی اطلاعات نماد «فروی» در کدال نشان می‌دهد این شرکت در 9 ماهه منتهی به 30 آذر امسال 1486 ریال سود محقق کرده که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته رشدی 137درصدی و در مقایسه با دوره 6 ماهه امسال رشدی 8درصدی را نشان می‌دهد. همچنین آمار فروش شرکت در یکسال اخیر نشان می‌دهد که به جز آذر ماه که درآمد ناشی از فروش شرکت تقریبا 8برابر شده در مابقی گزارش‌های ماهیانه میزان فروش شرکت تقریبا ثابت بوده است. با توجه به اینکه مجمع عمومی سالانه این شرکت در اردیبهشت ماه است، سهامداران می‌‌توانند به سود نقدی این سهم نیز امید داشته باشند.

2 42

روند فروش «فروی»

تجربه سهامداران از آخرین عرضه اولیه گروه فلزات اساسی شاید باعث افزایش جذابیت فروی شود. شرکت غلتک سازان سپاهان که 28 مرداد امسال با نماد «فسازان» وارد بورس شد با قیمت 8400 ریال کشف قیمت شد و به هر کد بورسی 117 سهم معادل 98280تومان رسید. فسازان قبل از ریزش در حدود 170درصد رشد داشت و سه ماه پس از عرضه نیز با افزایش سرمایه 60درصدی داد. و با توجه به برنامه‌های آتی شرکت ذوب روی اصفهان می‌توان به احتمال افزایش سرمایه فروی نیز امیدوار بود.

با این حال یکی از عواملی که می‌تواند از جذابیت فروی بکاهد، قیمت نسبتا بالای آن در مقایسه با سهام دیگر این گروه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام لطفا درگزارشات عرضه اولیه تاریخ گزارش فراموش نشه ممنون