کد مطلب: ۴۷۹۷۶۳

عرضه اولیه کدام نمادها در پاییز محتمل است؟

عرضه اولیه کدام نمادها در پاییز محتمل است؟

بورس هرچقدر هم ریزش داشته باشد و به رنگ سرخ در بیاید، عرضه‌های اولیه برای سهامداران جذابیت خاص خودش را دارد. در شهریورماهی که گذشت آن‌طور که باید و شاید بازار ارائه عرضه‌های اولیه در بورس مانند ماه‌های قبل از آن داغ نبود. حالا که وارد فصل پاییز شده‌ایم، این احتمال وجود دارد که در یکی، دوماه آینده بازار ارائه عرضه‌های اولیه در بورس مانند اوایل سال جاری شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس هرچقدر هم ریزش داشته باشد و به رنگ سرخ در بیاید، عرضه‌های اولیه برای سهامداران جذابیت خاص خودش را دارد. در شهریورماهی که گذشت آن‌طور که باید و شاید بازار ارائه عرضه‌های اولیه در بورس مانند ماه‌های قبل از آن داغ نبود.

حالا که وارد فصل پاییز شده‌ایم، این احتمال وجود دارد که در یکی، دوماه آینده بازار ارائه عرضه‌های اولیه در بورس مانند اوایل سال جاری شود. هرچند از این احتمال هم نباید چشم‌پوشی کرد که ممکن است تا آبان و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بازار عرضه‌های اولیه داغ نباشد. اما پیش‌بینی ما برای فصل پاییز اول از همه عرضه اولیه شرکت صنایع غذایی کورش است که در نیمه اول امسال عرضه آن دوباره به تعویق افتاد.

از دیگر عرضه‌های اولیه‌ای که احتمال ارائه آن در مهرماه وجود دارد شرکت توسعه عمران امید است که در بخش املاک و مستغلات در فرابورس درج نماد شده و شرکت تامین‌سرمایه تمدن که در زمینه ارائه خدمات تامین مالی، خدمات مشاوره مالی و خدمات مدیریت دارایی‌ها فعالیت می‌کند و احتمال عرضه آنها در هفته‌های آینده زیاد است. نکته دیگر هم این است که بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود می‌خواهد بخشی از سهام خود در بانک «سینا» را در بورس عرضه کند اما در هفته دوم شهریور ماه، یکی از شرکت‌های بنیاد با نماد بپیوند که در حوزه برق فعالیت دارد، در بورس عرضه شد و برای همین هم بعید است تا آخر مهر ماه خبری از عرضه‌های بنیاد باشد.

حالا که صحبت از بپیوند و برق شد، باید بگوییم این احتمال وجود دارد که در چندماه آینده سهام برخی از نیروگاه‌های برق کشور در بورس عرضه شود. این پیش‌بینی وقتی احتمال بیشتری می‌گیرد که در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرد براساس برنامه‌ریزی،‌ درصدی از سهام نیروگاه‌ها به‌صورت خرد در بورس عرضه خواهد شد.

از دیگر پیش‌بینی‌هایی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، عرضه اولیه پتروشیمی اروند در مهرماه است. پتروشیمی‌ای که نخستین عرضه اولیه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از غول‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت و گاز ایران خواهد بود. خوب است بدانید شرکت پتروشیمی اروند یکی از تولیدکنندگان زنجیره PVC در کشور است که طبق ادعای این شرکت بالاترین میزان تولید کاستیک در ایران متعلق به آن است.

از دیگر شرکت‌هایی که احتمال عرضه آنها در پاییز وجود دارد، فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری هستند. البته ممکن است زمان عرضه آنها در بورس برای آخر پاییز باشد. یکی دیگر از عرضه‌های اولیه دیگر هم که به تازگی درباره آن صحبت شده است، شرکت حمل و نقل ریلی رجا است و آن طور که اعلام شده شرایط لازم برای ورود به بازار سرمایه برای این مجموعه فراهم شده است اما بعید است در مهرماه خبری از عرضه آن در بورس باشد.

در نهایت مثل همیشه پای ثابت پیش‌بینی‌های بلندمدت برای عرضه‌های اولیه، ورود دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال به بورس است. البته که واگذاری این دو تیم ورزشی از طریق فرابورس وقتی جدی‌تر از گذشته می‌شود که نگاهی به خبرهای ماه‌های گذشته درباره این دو تیم و گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها برای عرضه آنها در بورس بیندازیم.

نکته دیگر هم از این قرار است که به‌تازگی معاون پارلمانی و حقوقی مجلس وزارت ورزش و جوانان با اشاره به واگذاری دو شرکت فرهنگی، ورزشی پرسپولیس و استقلال بیان کرده است که «امیدواریم بتوانیم در پاییز مقدمات واگذاری این دو شرکت مهم را از طریق فرابورس به مردم فراهم کنیم.» با این حساب در فصل پاییز احتمال عرضه این دو تیم اگر حادثه‌ای غیرمترقبه رخ ندهد و بهانه‌ای آورده نشود، زیاد است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اخه روزنامه همشهری میخواد بیاد تو بورس چیکار اینام مسخرشو دراوردن

  • مريم

    به كجا شكايت كنمكارگزاري فارابي عرضه اوليه وسپهر را براي بنده خريد نكر با وجود ثبت سفارش و موجودي ؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      اگه میخای تو بورس فعالیت کنی هرچه زودتر از فارابی بزن بیرون.هیچکدوم از کارگزاری ها صدرصد خوب نیستن اما فارابی با اختلاف یکی از بدترین هاست.فقط تو فروش سهام عدالت بد نیست.برو ی کارگزاری دیگه ثبت نام کن.اگاه.مفید.مبین یا سهم آشنا.

    • شبنم

      بخدا آنقدر كه كارگزاري فارابي به من ضرر زد سقوط و اصلاح بورس بهم نزد …!!!!!!

    • ایرانی

      پاسارگاد و پارسیان خوبن. البته من خودم پاسارگاد دارم و خیلی راضی یم. پارسیان هم شنیدم ولی خودم تجربه ندارم.

    • ناشناس

      اگاه به من ۱۱۰۰ تا داد

    • ناشناس

      کارگذاری فارابی هم مگ داریم!
      فارابی اسم یه تیمارستانهکارگذاری مفید و آگاه خوبن

    • ناشناس

      اگاه راضی نیستم

    • ناشناس

      کارگزاری فارابی به‌من هم‌خیلی ضرر زد

    • علی سرایی

      به خدا مریم جان

    • علی سرایی

      به خدا مریم جان

    • رابین

      دقیقا درسته . کارگزاری فارابی با وجود ثبت سفارش و حداکثر موجودی ،عرضه اولیه وسپهر رو خرید نکرد !!! این یعنی ضرر .
      و همچنین در مورد کسانی که سهام عدالتشون رو از طریق این کارگزاری به فروش گذاشتن بیشتر از دو ماهه که از واریزی خبری نیست ،با توجه به اینکه سهام اکثرا معامله شده !!! این چه وضعیتیه آخه؟؟؟

    • ناشناس

      درست میشه

  • حسن

    شما سواد نداری چطور از عرضه اولیه پول دربیاری مقصر خودتی بعد تا حالا کدام عرضه اولیه بهتون هیچ پولی نداده

  • مریم بیطرفان

    سلام
    دوستان کسایی که پالایش رو از کارگذاری مفید سفارش زدن, وضعیت سفاش رو چی زده؟؟؟
    (((ثبت در هسته معاملات یا ارسال شد منتظر پاسخ سیستم معاملات))))

    • ناشناس

      نیمده تو پرتفو…هنوز تیک سبز نخورده

  • ناشناس

    اول اینکه قرار بود هفته یک عرضه اولیه داشته باشیم پس کو!!!!!!!!! دوم اینکه تمام عرضه اولیه های به یک ماه نرسیده همشون دارن منفی میخورن عرضه اولیه سه هفته پیش رسیده به 5000 تومن سود داره منفی میزنه یا متوقف شده 10 پانزده روز واقعا مسخرس بریزین دور این گندکاری و دروغ گفتنا رو ، دارن جیبمونو خالی میکنن از پولمون استفاده میکنن سود نمیکنیم هیچ ضرر توقف هم داریم میدیم .

  • وحید آبادانی

    کسی می‌دونه چرا فروش متوقف شده ؟
    کی قراره دوباره روند فروش آغاز بشه ؟
    ما منتظر به فروش رفتن سهام خودمون هستیم ،ولی الان بیشتر از سه هفته است که فروش و واریزی انجام نشده !
    تا کی قراره اینجوری باشه ؟
    چند روزه میگید عرضه اولیه ! ولی این عرصه اولیه هیچ پولی به فروشنده ها نداده !
    لطفاً پاسخگو باشید ، خستمون شد از بس پیام نوشتیم و کسی پاسخ نداد …
    لطفاً لایک کنید تا بره بالا …

  • ناشناس

    دیگه عرض اولیه هم بدرد نمیخوره هنوز نرسیده ۵۰درصد سود همه میزارن برا فروش
    یعنی دیکه نقد شدن پولت با خداس
    تازه واردها مسخرشو دراوردن

    • ناشناس

      اتفاقاً تازه وارد ها اطلاع ندارند کلی خوشحال هست که رو ۱۰۰۰۰ میاد رو پولشون اونا که میفروشن سابقه دارند از بورس سر در میارند

  • ناشناس

    تصمیمات غلط مدیران بورس، بخاطر حذف نوسانگیری یکروزه…
    ۳ روز متوالی داره شاخص بورس میریزه. هر تصمیم اشتباه، کلّی ضرر به سهامدارها زده.

  • ناشناس

    این عرضه اولیه های چند سال گذشته را جمع کنید به عرضه اولیه ستاره خلیج فارس نمی رسد

    • ناشناس

      عرضه اولیه خلیج فارس کی میاد حالا

  • ناشناس

    خاکتسرت با عرضه اولیه روحانی نمی دونه چکار کنه سهام دولتی رو دستت باد کرده سهام خودشون افت کرده ضرر اند ضرر سهام دولتی می خرن این عرضه ها را بزار موقعی دلار ۵۰۰۰ بشه