کد مطلب: ۶۳۲۱۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عرضه برنج‌ تایلندی منقضی به بازار واقعیت دارد؟/ سیب‌زمینی جایگزین برنج شد

عرضه برنج‌ تایلندی منقضی به بازار واقعیت دارد؟/ سیب‌زمینی جایگزین برنج شد

عرضه برنج‌ تایلندی در حجم بالا به بازار باعث شده تا برخی شائبه منقضی‌بودن این محصولات را مطرح کنند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، کیفیت برنج‌های تایلندی آنقدر پایین است که حتی قشر ضعیف هم این برنج‌ها را نمی‌خرند. اما برنج‌های وارداتی واقعا تاریخ‌مصرف‌گذشته هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش چشمگیر قیمت برنج ایرانی در بازار، دولت سعی دارد با عرضه انبوه محصول خارجی، ازجمله برنج تایلندی بازار را تنظیم کند. همین امر باعث شد تا گروهی از فعالان بازار بحث منقضی‌بودن این محصولات را پیش بکشند. اما آیا تاریخ مصرف برنج تایلندی گذشته است؟

برخی از رسانه‌ها شائبه چهارساله بودن این برنج‌ها را مطرح کرده‌اند. اما شرکت بازرگانی دولت این موضوع را قوبا تکذیب کرد. این سازمان دولتی در ایرنا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: تاریخ تولید درج‌شده در کیسه‌های برنج مربوط به سه یا نهایت چهار ماه پیش است که در گزارش منتشرشده به‌اشتباه چهار سال عنوان شد.

اما در این باره پرسش مهم‌تر این است که چرا برنج تایلندی وارد بازار شد؟ یک فعال بازار برنج در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز گفت: برنج‌‎های تایلندی بی‌کیفیت‌ترین نوع برنج دنیاست. بخش‌خصوصی هم می‌تواند این برنج را به کشور وارد کند، اما به دلیل عدم تقاضا اقدام به واردات این محصول نمی‌کند.

احمد موسویان توضیح داد: قیمت برنج تایلندی در بازار کیلویی ۱۲ هزار تومان است. در حالی این برنج بی‌کیفیت ارزان است که حتی قشر ضعیف هم تمایلی به خرید آن ندارد. یعنی قشر ضعیف ترجیح می‌دهند سیب‌زمینی بخرند، اما این برنج را نه.

برنج تایلندی بدون مشتری ماند

وی ادامه داد: علت افزایش قیمت برخی سبزیجات و صیفی‌جات از جمله سیب‌زمینی همین مساله است. مردم توان خرید برنج با قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان را ندارند. اما سیب‌زمینی را جایگزین برنج کردند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: دولت برای اینکه در بازار و فروشگاه‌ها برنج موجود باشد، برنج تایلندی با قیمت کم را به بازار عرضه کرد که این نوع برنج هیچ طرفداری ندارد. در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مملو از برنج تایلندی است، اما مردم این برنج را نمی‌خرند.

او همچنین تشریح کرد: در سال‌های گذشته برنج تایلندی به شمال ایران صادر می‌شد. چراکه این برنج‌ها همرنگ برنج شمال بود و در کیسه‌ها مخلوط و به دست مردم می‌رسید. این در حالی است که اخیرا رنگ برنج‌های تایلندی تغییر کرده و دیگر نمی‌شود این برنج را با برنج ایرانی مخلوط کرد.

این مقام صنفی با اشاره به قیمت انواع برنج گفت: قیمت برنج پاکستانی و هندی ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار تومان است. کیفیت برخی برنج‌های پاکستانی نیز با برنج ایرانی رقابت می‌کند. از این‌رو مردم متقاضای این برنج‌ها شدند.

براساس این گزارش، گویا واردکنندگان از کیفیت برنج‌ تایلندی با خبر هستند. از این رو چنین برنجی را برای مردم وارد نمی‌کنند. این در حالی است که دولت به بهانه افزایش ذخایر انبارهای استراتژیک آن را وارد کشور می‌کند. برنجی که گویا هیچ تقاضایی برای آن وجود ندارد و حالا در انبار دولت و فروشگاه‌ها در حال خاک خوردن است.

برای مطالعه بیشتر خبر احتکار برنج ایرانی در انبارهای شمال! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رعیت فراموش شده

    والله ما که توان خرید سیب زمینی هم نداریم. دولت سرور آن برنجهای خاک خورده توی انبار بیارید بین اقشار ضعیف رایگان توزیع کنید برای دلمه و و آش و غداهای محلی خوب است خدا خیرتان بدهد

  • سلام

    ذائقه مردم ایران سالیان متمادی به برنج تایلندی عادت کرده بود تا اینکه کشور تایلند در پاسخ به تحریم های آمریکا داوطلبانه صادرات برنج به ایران را قطع کرد واین حماقت تایلند نعمتی بود که خدا به مردم ایران داد در طی این سالیان ایران از کشورهای پاکستان و هند و مقداری هم از آمریکای جنوبی از کشور اروگوئه برنج وارد میکرد که برنج اروگوئه بسیار از کیفیت بهتر و هم از نظر قیمت هم برابر بودند و از اسقبال بیشتری برخوردار بود و از برنج تایلندی بهتر بود حال چرا برنج اروگوئه وارد نمیشود خدا میداند برنج تایلندی فقط به در آرد شدن و استفاده در موارد خاص آشپزی می تواند استفاده شود

    • ناشناس

      سلام
      آیا ضرب المثل شنیده اید که ٌهر چقدر پول بدی آش می خوریٌ
      برنج تایلندی چند واریته دارد لطفا از برنج تایلندی هومالی خریداری کنید که دارای کیفیت بهتر است . خلاصه دولت برای حفظ منابع ارزی کشور از ارزان ترین برنج در تایلند وارد میکند و در کشور توزیع میکند. و این موضوع نه فقط به برنج تایلندی اما به تمام اجناس هم صدق می کند .

  • ناشناس

    باسلام تو شهروند می فروشند فقط۲ کیسه بخری ،مردم می خریدند ،من خریدم ولی فعلا پخت نکردم

  • احمدی

    من به شخصه برنج تایلندی میخرم و با برنج ایرانی مخلوط میکنم. چون واقعا توان خرید برنج ایرانی خالص رو ندارم.
    خیلی هم راضی هستم.
    تایلندی کیلویی ۱۲۵۰۰
    ایرانی کیلویی ۱۰۰/۰۰۰
    قشر ضعیف مجبورن برنج تایلندی مصرف کنند، چون واقعا قدرت خرید برنج کیلویی ۱۰۰ هزار کار هر کسی نیست.

  • سرپرست خانوده

    برنج تایلندی تنها برنجی بود که اقشار آسیب پذیر می توانستند با آن شکمشان را سیر کنند و الان می گویند وارداتش ممنوع شده !!!!!!!!!!! واقعا اینکار خیانتی به این بخش از جامعه بود .