کد مطلب: ۵۸۷۴۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش اوراق دولت تمام نمی‌شود / عامل اصلی ریزش بورس چه کسی است؟

فروش اوراق دولت تمام نمی‌شود / عامل اصلی ریزش بورس چه کسی است؟

با توجه به ریزش‌های اخیر شاخص بورس، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، دلیل اصلی افت بازار در این روزها فروش اوراق از سمت دولت برای پوشش کسری بودجه دولت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام در طول هفته جاری با تحرکات منفی همراه بود. حتی شاخص هم‌وزن هم اوضاع خوبی را در روزهای گذشته از خود نشان نداده است.

دیروز شاخص بورس ۲٫۵ درصد معادل ۳۸ هزار واحد افت را ثبت کرد و در یک ماه گذشته این رقم به شدت بزرگ و عجیب بود. محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس روز گذشته دو سیگنال را به بازار سهام داد اول خبر خداحافظی از ریاست سازمان بورس و دوم نبود برنامه‌ای از سمت دولت برای فروش اوراق در هفته آینده.

دهقان دهنوی در مصاحبه خود گفته بود، باید به منشا فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد و سود بانکی یا به عبارتی "سود علی‌الحساب" بانک‌ها به مردم عامل اصلی ریزش بورس در این روزهای است و در زمانی که بورس باید جذابیت لازم را برای سهامداران داشته باشد دولت با بالا بردن نرخ بهره از جذابیت آن کم می‌کند و نقدینگی را به سمت بانک که عامل تورم کشور است سوق می‌دهد.

این حرف رئیس بورس یعنی دولت هیج اوراقی را در بازار به مردم نفروخته است. اما چرا بازار منفی است؟

دلایل منفی شدن شاخص بورس

اولین دلیل منفی بودن بازار شوک و هیجانی است که به صورت روانی بر تصمیم معامله‌گران تاثیر گذاشته است. به عقیده جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه افت فعلی شاخص کل ناشی از شوک‌هایی است که بر رفتار مالی سهامداران اثر گذاشته است و گرنه عوامل بنیادی اثرگذار در بازار از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

دومین عامل منفی بودن بازار سیاست‌های نامشخص دولت در زمنیه انتشار اوراق و کنترل تورم است. و در وهله آخر مذاکرات برجام که تهدیدی برای افت قیمت دلار را در بازار شده است.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام درباره روند فعلی بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: بازار به لحاظ قیمت محصولات در منطقه، قیمت‌های جهانی و قیمت دلار در جای ارزنده‌ای قرار دارد اما اینکه چرا خریداری وجود ندارد چند دلیل دارد.

وی ادامه داد: دلیل اول کسری بودجه دولت و اوراق فروشی است که توسط دولت و بانک مرکزی در حال انجام شدن است. بنابراین این موضوع باعث شده تا نرخ اوراق درآمد ثابت در بازار روند افزایشی را داشته باشد. به گونه‌ای که YTM اوراقی که در بازار فروخته می‌شود به بالای ۲۲٫۵ تا ۲۳ درصد رسیده است و این موضوع نکاتی است که در کاهش P/E بازار اثر می‌گذارد. این مساله موجب می‌شود تا تقاضایی در بازار دیده نشود.

خبری‌زاد افزود: دلیل دیگری که برای افت بازار در این روزها می‌توان در نظر گرفت، طول کشیدن مذاکرات برجام است. به دلیل آنکه تصویر از آینده اقتصاد کشور مبهم است افراد به درستی نمی‌توانند تصمیم بگیرند.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: در کنار اشخاص حقیقی و کنش آن‌ها در بازار، سهامداران حقوقی و نهادهای حقوقی که نقدینگی در اختیار دارند پولی به بازار تزریق نمی‌کنند زیرا در گیر و دار تغییر مدیرانشان هستند و به عنوان مثال شرکت‌های بیمه‌ و بانک‌ها هنوز تغییر مدیریتی نداشتند.

بازار در انتظار گزارش ۶ ماهه

خبری‌زاد با بیان این موضوع که تغییر رئیس سازمان بورس تاثیر زیادی در بازار ندارد گفت: تاثیر این موضوع بیشتر روانی است و به نظر می‌رسد هفته آینده با انتشار گزارش‌های شش ماهه روند بازار تا حدی متعادل‌تر شود.

وی افزود: در کنار گزارش شرکت‌ها، گزارش شرکت‌های پالایشی‌ هم منتشر می‌شوند و می‌توانند به بازار کمک کنند حالا اینکه جرا هنوز کمکی نکرده‌اند به این دلیل است که هنوز نرخ‌ها در صورت سود و زیانی مشخص نشده‌اند و شفاف‌سازی این شرکت‌ها در هفته‌های گذشته بیشتر مبهم‌سازی بود.

وی در این باره تشریح کرد: فقط سه ماهه این شرکت‌ها اثرگذار نیستند و باید شش ماهه آن‌ها هم منتشر شوند تا تاثیر کامل خود را در بازار بگذارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدي

    من یک جوان دهه شصتی بدبخت
    جوانیم فدای بی تدبیری سه دولت احمدی نژاد و روحانی و رئیسی شد
    از احمدی نژاد نا امید شدیم و به روحانی رای دادیم
    از روحانی نا امید شدیم به رئیس رای دادیم
    100 سال از زندگی عقب افتادم. بورس بلایی به سرم اورد که توان دادن قسط هم ندارم

    • ناشناس

      چقدر فسفات نه فسفر سوزندی

  • ناشناس

    زمان روحانی خیلی ها حرف میزدن از مجلس انقلابی بگیر تا انتقاد از دولت حالا چی شد همان شعار ها و حرفهای را هم نمیزنن باز دولت روحانی با مردم حرف میزد و مشکلات و میگفت تازه فهمیدیم دولت روحانی کار میکرد و فقط برایش پشت پا میگرفتن حال اینها هم در دولت جدید کار بلد نیستن بکند چون فقط کارش پشت پا گرفتن بیسوادانانه و بدون را هکار بوده و هست و جز حرف شعار و منم منم های تو خالی ثابت شد چیزی ندارد در عمل و حتی دیگر شعار و حرف هم نمیزنن چون می دانن چه خبر است و دیگر بهانه ایی هم برای پشت پا گرفتن ندارند

  • ناشناس

    لطفا اینهمه خبرها رو تکرار نکنید، تیتر میزنید ولی متن کپی پیست خبرهای قبلی هست، تجارت نیوز حرفه ای باش تا بمانیم.

  • ناشناس

    مگه دنیا داره آخر میشه؟؟؟
    فرض کنیم دوباره بیاد روی ۱۱۰۰.در عرض شش هفته دوباره کانال ۱۴۰۰رو پس میگیره.
    اول باید ریشه تلاتم های اقتصادی که تورم هست کنترل بشه تا بازار پیش بینی پذیر بشه.فقط خدا کنه بزرگترین مصیبت ایران که تحریما هست رفع بشه.

    • ناشناس

      الآن به شاخص یک میلیون و صد رسیدیم می گی نه؟
      به عنوان شاهد؛
      موقعی که شاخص یک میلیون و صد بود پالایش ۷۳۰۰ تومان بود الآن اومده به ۷۰۰۰ تومان
      یعنی شاخص الکی بالا نگهداشته شده فیکه!

  • ناشناس

    الحمداله فروش نفت در حال صفر شدن است و چین هم به کشتی های ایرانی اجازه ورود نداده و از این روز دولت رو به فروش اوراق اورده بنده ی خدا کسی که می خرد یک کاغذی را می خرد که پشتوانه ندارد دولتی که به عهد خود وفا نمی کند چه بورس باشد چه اوراق برایش فرقی ندارد

  • ناشناس

    این همه اخبار خوب – تورم بالای 70 درصد – افزایش حقوق سال اینده 10 درصد عیدی 16500000 ریال کره و پنیر و ماست هم که روز به روز ارزان می شود قیمت ها در سراشیبی – اجاره ارزان این همه اخبار واقعا باید شاکر دولت و مسئولین باشید حالا یک پولی هم تو بورس خوردند کم اینهمه کار

  • ناشناس

    پارسال هم همین چرت و پرت ها رو گفتین
    گزارش شش ماهه
    هیچ اتفاقی هم نیفتاد

  • فلاح

    انتخابات عراق تمام شد به زودی نتایج اعلان خواهد شد خبر مهم اینه نه بورس

  • امین

    آخرش این برجام مملکتو نابود میکنه یا تصمیم بگیرید زودتر به برجام برگردید و همه چیزو درست کنید یا با قاطعیت از برجام خارج بشید این کارهایی که دولت رییسی داره انجام میده دقیقا ادامه همون سیاستهای ویرانگر روحانیه و با این سیاستها مملکت به قهقرا میره

  • ناشناس

    واقعا من فکر می‌کنم که بعضی ها شب میرند دزدی و روز میان تو بورس برای معامله. والا هیچ توجیهی وجود ندار برای این همه مفت فروشی سهام