کد مطلب: ۳۹۷۷۳۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با امیرمحمد خدیوی، کارشناس بازار سرمایه:

علت ریزش بازار سهام چه بود؟ / بورس در حال استراحت است

علت ریزش بازار سهام چه بود؟ / بورس در حال استراحت است

بازار سهام در روز جاری در حالی که روندی متعادل اما صعودی را در پیش گرفته بود، ناگهان با حجم بالای عرضه‌ در تمامی بازار مواجه شد، به طوری که سبب شد شاخص کل، روز کاری سومین روز هفته را با افتی نزدیک به 2 درصد به پایان برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس در روز جاری در حالی که روندی متعادل اما صعودی را در پیش گرفته بود، ناگهان با حجم بالای عرضه‌ در تمامی بازار مواجه شد، به طوری که سبب شد شاخص کل، روز کاری سومین روز هفته را با افتی نزدیک به 2 درصد به پایان برساند.

فعالان بازار دلایل و عوامل متعددی را برای افت امروز برشمردند؛ مواردی همچون نزدیک شدن به موعد گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی، ابلاغ و اجرای قوانین جدید بازار پایه، پایان سال مالی برخی سرمایه‌گذاری‌ها و شناسایی سود از محل فروش سهام و در نهایت پایان سال مالی برخی کارگزاری‌ها و تسویه اعتبارات.

خط مقاومت کانال 300 هزار واحدی

امیرمحمد خدیوی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر صندوق‌های شرکت کارگزاری فیروزه آسیا مهمترین دلیل این ریزش را نزدیک شدن به شاخص 300 هزار واحدی عنوان کرد و گفت: «این مساله در روند قیمت‌گذاری‌ها و خرید و فروش سهم، تاثیر دارد. عموما در این مواقع یک مقاومت روانی وجود دارد.»

خدیوی با اشاره به اینکه برای بررسی بازار باید به این نکته توجه کرد که با چه پتانسیل‌هایی به این نقطه رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: «رشد بازار به دلیل ورود نقدینگی‌های جدید حاصل شده است. می‌توان گفت که این نقدینگی‌ها تا حدی متعلق به خود بازار نبوده و از بازار های رقیب وارد شده است.»

وی در ادامه افزود: «این سرمایه‌های تازه وارد، به تازگی در حال تجربه سود و زیان بوده و پس از کسب این تجربیات در بازار سرمایه ماندگار خواهند شد.»

شمشیر دولبه افزایش نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه با تشبیه افزایش کدهای معاملاتی به شمشیر دو لبه، عنوان کرد: «این موضوع همان طور که می‌تواند بازار را با رشدهای هزار و دو هزار واحدی سبز کند، در عین حال قادر است که به دلیل کم تجربگی، بازار را در معرض افت‌های شدید نیز قرار دهد.»

خدیوی تصریح کرد: «کدهای جدیدی که به طور مثال به 100 میلیون وارد بازار شده، تا بخواهد بازار را بشناسد و بداند همانطور که می‌تواند در یک هفته 10 درصد سود کند، همان میزان هم احتمال ضرر برایش وجود دارد، زمان خواهد برد.»

مدیر صندوق‌های شرکت کارگزاری فیروزه آسیا با تاکید بر اینکه در سوی دیگر، فرهنگ صحیح سرمایه‌گذاری در ایران وجود نداشته و آموزش‌های لازم برای افراد وجود ندارد، عنوان کرد: «افراد به محض دریافت کد آنلاین وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند و با یک خبر و یا افت، ترسان می‌شوند.»

خدیوی گفت: «از طرف دیگر اصلاحات بازار پایه نیز بدون ارزیابی اینکه چقدر صحیح و یا خطا است، عاملی شده که باعث ترس سرمایه‌گذاران تازه وارد شده است؛ البته گفتنی است که انجام این تغییرات کار صحیحی است، اما در نحوه اجرای آن حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد.»

سیگنال‌های بازار پایه

وی در ادامه به تاثیر تغییرات بازار پایه بر نوسانات اخیر بازار اشاره کرد و گفت:« انجام تغییرات در بازار پایه طی ماه‌های اخیر چندین بار به تعویق افتاد و این سیگنال را به سهامداران ارسال کرد که مقام ناظر قصد دارد جلوی رشد بازار را نگیرد. اما وقتی تغییرات اجرا شد، این ذهنیت را ایجاد کرد که خب شاید رشد بازار به انتها رسیده که سازمان بورس و شرکت فرابورس برای انجام این اصلاحات وارد عمل شده‌‌اند.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: «بنابراین سیگنال ارسال شده را نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از عوامل تزلزل بازار در روزهای اخیر دانست.»

وی تاکید کرد که موارد ذکر شده کاملا بر اساس مبحث «رفتار مالی» عنوان شده و هیچ بحث فنی در این خصوص مطرح نکرده‌ است.

نقش حقوقی‌ها در شناسایی سود

خدیوی در تشریح عوامل فنی ریزش امروز شاخص بورس به عرضه حقوقی‌ها اشاره کرد و گفت: «به دلیل نزدیک شدن به پایان سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نیز به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌ها باید گزارش کار شش ماهه خود را تهیه کنند، یا سودهایی که باید شناسایی کنند برای آخر سال، یا به دلیل تسویه اعتبارات دریافتی خود از کارگزاری‌ها، اقدام به عرضه سهام خود کرده‌اند.»

بازار همچنان در مدار رشد

مدیر صندوق‌های شرکت کارگزاری فیروزه آسیا در مجموع بازار را همچنان در مدار رشد می‌پندارد و می‌گوید: «نه به اندازه گذشته، اما بازار همچنان در مدار رشد قرار دارد. به همین دلیل شاهد اصلاح عجیبی در بازار نخواهیم بود. شاید بتوان گفت که بازار در حال استراحت است. چرا که استراحت به منظور تجمیع مجدد پتانسیل برای رشد مجدد، جزئی از ذات بازار است.»

خدیوی خاطرنشان کرد:«در نهایت می‌توان گفت که حجم بالای نقدینگی جدید در بازار، به همین سادگی از آن خارج نخواهد شد. چرا که دیگر بازارها حتی سپرده‌های بانکی نیز قادر به رقابت با بورس در شرایط فعلی نیستند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وزیر اقتصاد باید سریع پیگیری کنه و عاملان تخریب بورس رو معرفی کنه