کد مطلب: ۶۹۲۹۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت کاهش قیمت طلا و سکه/ کاهش قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟

علت کاهش قیمت طلا و سکه/ کاهش قیمت طلا تا کی ادامه دارد؟

قیمت‌ طلا و سکه امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ریزش قابل توجهی را تجربه کرد. سقوط قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی، انتشار برخی اخبار ضد و نقیض از مذاکرات وین و روند کاهشی قیمت اونس، بازارها را کاهشی کرد. سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز قیمت‌ها در بازارهای مالی ریزشی بود. دلار پس از مدت‌ها به کانال ۲۸ هزار تومانی سقوط کرد. طلا نیز در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی، روند کاهشی داشت. سکه امامی به کانال ۱۳ میلیون تومانی رفت و به مرز کانال پایین‌تر هم رسید. سکه بهار آزادی نیز در محدوده ۱۲ میلیون تومانی روند نزولی را تجربه کرد. اما علت کاهش قیمت طلا و سکه چه بود؟

علاوه بر ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، این روزها نرخ طلای جهانی نیز نزولی است. از سوی دیگر، اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات احیای برجام منتشر می‌شود. این اخبار، امیدها را به نتیجه مذاکرات در میان معامله‌گران ارز و طلا، زنده نگه داشته. این موارد ریزش قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه رقم زده است. کارشناسان معتقدند اکنون برجام تعیین‌کننده اصلی شرایط بازار دلار، طلا و سکه است. البته روش معمول بانک مرکزی در این موارد اینگونه است که با ارزپاشی بازار را کنترل می‌کند. به نظر می‌رسد که در صورت ادامه امیدها به احیای برجام و همچنین اقدامات کنترلی بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار دلار، طلا و سکه می‌تواند کاهشی باشد.

در بازار طلا و سکه چه گذشت؟

امروز در بازار طلا و سکه نوساناتی وجود داشت. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را بعد از ظهر امروز کاهشی اعلام کرد. هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۵۰۴ تومان داد و ستد می‌شد.

قیمت سکه طرح جدید نیز روند کاهشی داشت و به قیمت ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین روند قیمت سکه طرح قدیم نزولی بود و به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

ریزش قیمت طلا و سکه

اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت هر گرم طلا را در لحظه تنظیم این گزارش، کاهشی و یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است. حدود ۱۲ هزار تومان کمتر از بعد از ظهر امروز و ۶۰ هزار تومان کمتر از روز گذشته.

همچنین، این منبع قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر نزولی و ۱۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان اعلام کرده است. این رقم نسبت به بعد از ظهر امروز ۱۳۲ هزار تومان و نسبت به روز گذشته حدود ۶۹۳ هزار تومان کمتر است.

به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است و ۱۲ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. این رقم سه هزار تومان از بعد از ظهر امروز و ۷۴۲ هزار تومان از روز گذشته کمتر است.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر، کاهشی و ۱,۷۴۷ دلار اعلام شده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه ، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازارها ارسال شده است. بر اساس تجربیات گذشته، احتمالا بانک مرکزی نیز در حال ارزپاشی در بازار است.

هنوز موضع آمریکا درباره برجام مشخص نیست اما معامله‌گران خیابان فردوسی به استقبال توافق رفته‌اند. دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند کاهشی دارد و به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شده است. این روزها اخبار برجام و احتمالا ارزپاشی بانک مرکزی، بازار را تحت تاثیر قرار داده است. ظهر روز پنجشنبه، معامله‌گران خیابان فردوسی، نرخ فروش دلار را بین ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام می‌کردند. کف و سقف دلار در کانال‌های تلگرامی نیز ۲۹ هزار و ۸۰۰ تا ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان بود.

روز گذشته، این کانال کف و سقف نرخ ارز را ۲۹,۸۰۰ تا ۲۹,۸۳۰ تومان ثبت کردند. امروز اما قیمت دلار کاهشی است. ارقام از ۲۹,۲۰۰ تومان آغاز شد، اما در ادامه روند نزولی به خود گرفت. به گونه‌ای که در لحظه تنظیم این خبر رقم ۲۸,۹۵۰ تومان نیز معامله می‌شود. روند معاملات غیرقانونی فردایی نیز کاهشی است.

دلار توافقی نیز به کانال ۲۷ هزار تومانی رفته است و دلار هرات امروز در کانال ۲۸ هزار تومان روند نزولی دارد.

این شرایط تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه نیز گذشته است. به گونه‌ای که برای مثال سکه امامی در یک روز ۷۰۰ هزار تومان ریزش را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند در صورت ادامه سقوط قیمت دلار، بازار طلا هم به روند نزولی ادامه می‌دهد.

پیش‌بینی قیمت دلار

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر قیمت دلار به اخبار منتشر شده از برجام بستگی دارد.

او افزود: اگر مذاکرات وین در نهایت به نتیجه برسد، کف قیمت دلار به حدود ۲۷ هزار تومان می‌رسد.

چندی پیش نیز، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در توضیح دلیل روند افزایشی بازار گفت: ایران پاسخ قطعی خود را اعلام نکرده. بازار منتظر واکننش طرف دیگر مذاکرات است. اگر فضای ابهام تشدید شود یا آمریکا واکنش خوبی نشان ندهد، دلار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند.

اخبار ضد و نقیض از مذاکرات

اما این روزها اخباری که از مذاکرات وین منتشر می‌شود، ضد و نقیض است.

ایران جمع‌بندی نهایی خود را درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام، از هفته پیش به هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای تحویل داده است. از آن زمان تا به الان، هر از گاهی کشورهای اروپایی با رد برخی خبرها درباره افشای جزئیات توافق احتمالی احیای برجام، تأکید کردند که مقام‌های اروپایی و آمریکایی در حال بررسی واکنش ایران هستند (ایلنا).

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه در جلسه مطبوعاتی وزارت امور خارجه این کشور به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. طبق درخواست، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می‌کنیم (فارس).

در این میان، خبر فوری گزارش داد، نماینده دائم روسیه در سازمان‌‌های بین‌‌المللی مستقر در وین امروز اعلام کرد: امیدواریم تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) برجام را احیا کنیم.

میخائیل اولیانوف مستقر در وین امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌‌ای حاصل شده است.

موج فروش‌ها در بازار پشت خطی

اقتصادنیوز نوشت: «عده‌ای از تحلیلگران معتقدند با شکست حمایت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، میزان فروش‌ها در بازار پشت خطی به اندازه‌ای زیاد شد که دیشب فلزگران بهای داخلی در محدوده ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت.

این دسته از سکه‌بازان می‌گویند در شرایط فعلی باید قیمت دلار وارد فاز صعود شود تا بازار سکه هم جان دوباره بگیرد.

بازار سکه امروز به دست معامله‌گران کاهشی افتاد و قیمت فلز گران بهای داخلی سقوط کرد. قیمت هر قطعه سکه امامی روز پنجشنبه گذشته در محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود در بازار امروز با ریزش ۷۰۰ هزار تومانی تا مرز ۱۳ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد.

ارزش ذاتی سکه امروز یک کانال پایین آمد و در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان قرار گرفت. حباب سکه هم امروز ۹ درصد بود که نسبت به روزهای گذشته کوچکتر شده بود.»

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

پیش‌بینی قیمت طلا را هر روز ساعت ۱۹ در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خداروشکر،اگه بزارن توافق بشه ،همه چی بیاد حداقل روی خوش زندگی روببینیم

    • ناشناس

      حافظه خود را تکان دهیم تا یادمان بیاید سال 94 تا 97 که همین توافق بود، تغییر خاصی در وضعیت اقتصادی رخ نداده بود و روی خوش را ندیدیم.

  • ناشناس

    هنوزم قیمت طلابالاست. من یادمه قبلا با حقوق یک ماهمون می تونستیم نزدیک به 30 گرم طلابخریم. حالا 4 گرم هم با سودواجرت و… به زورمیشه خرید.اصلا الان خرید طلا ضررداره. پول را هرجای دیگرسرمایه گذاری کنی بیشترسودمی بری آخه 4 یا 5 گرم طلا چه ارزشی داره.

  • ناشناس

    نیست که هر روز داریم شام و ناهار، سکه و طلا و دلار میخوریم، کاهش دلار که تاثیری روی تورم ۱۰۰۰ درصد نداشت‌. حالا ببین دوباره تا بره بالا همه چیز میره بالا

  • طلا

    مردم نخرین تا۸۰۰میاد پایین

    • ناشناس

      واقعااا؟؟ از کجا میدونی

  • ناشناس

    خواهشن قیمت بیارید پایین توراخدا قیمت بیارید پایین

  • مهدی

    اینا همش فیلمه واسه نوسان گیری دولت چندوقت دیگه قیمتها میره بالا سودشودولت برده این وسط بعدشم طلااصلا برای سرمایه گذاری خوب نیس

  • ناشناس

    خداروشکر،خدا کنه،قیمتها همینجوری،کم وکمتر بشه،تا همه مردم بتونن به چیزهایی که دلشون میخواد، دست پیدا کنن،،خداروخوش نمیاد،بعضی ها همیشه باید نظاره گر باشند،وحسرت همه چیز و بکشن،،ولی بعضی تازه به دوران رسیده بیان و پوز داشتهاشونو به بقیه بدن

  • ناشناس

    بچه ها من ۲۰ گرم طلا دارم همه سرمایمه واسه خرج دکتر پول لازم دارم هزار تو منم برام مهمه.رو ۱ و ۴۰۰ حساب کردم که پولم جور شه. الان شده ۱ و ۱۹۰
    کسی میدونه ارزون تر میشه یا نه؟
    تو رو خدا کمک کنید

    • ناشناس

      منم مثل شما بدهکارم و این پول برای بدهی میخواستم . چکار کنم ؟؟

    • ناشناس

      دوست عزیزانشالله که خدا از در غیب برات برسونه وهم مشکل شمارو حل کنه هم مشکل منو.ولی اینو بدون، تمام گرونی های مملکت گرو آمریکاست،اگه برجام زنده بشه وتحریم ها رو بردارن قیمت ارزمیادپایین.اگه قیمت ارز بیادپایین مطمئنن همه چیز یک مقداری ارزونترمیشه.

  • ناشناس

    بدون‌طلا‌وسکه‌هم‌زندگی‌کرد‌قیمت‌کالای‌های‌اساسی‌‌ومواد
    خوراکی‌خیلی‌با‌لاست‌سیر‌از‌گرسنه‌خبر‌نداره

  • ناشناس

    من از دست مسولین ناراحتم چرا طللا ارزان میشه؟ولی ماشین ارزان نمیشه؟.خودرو چرا هر روز گرانتر میشه چرا مسولین کاری نمیکنن