کد مطلب: ۳۲۲۷۹۴

عملکرد بودجه ۹۷ در شش ماهه نخست امسال

عملکرد بودجه ۹۷ در شش ماهه نخست امسال

طبق عملکرد بودجه سال ۹۷ در شش ماهه نخست امسال، حدود ۱۶۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شد و بودجه پرداختی به طرح‌های عمرانی ۲۴۰ درصد افزایش یافت.

طبق عملکرد بودجه سال ۹۷ در شش ماهه نخست امسال، حدود ۱۶۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شد و بودجه پرداختی به طرح‌های عمرانی ۲۴۰ درصد و کسری بودجه ۱۰۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در 6 ماهه امسال براساس عملکرد بودجه عمومی دولت 168 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد (درآمدها، نفت و فرآورده‌ها، دارایی‌های مالی) کسب شد.

رشد ۱۶.۸ درصدی درآمدهای مالیاتی و رشد ۶۱ درصدی درآمدهای نفتی

طبق گزارش بانک مرکزی، بر این اساس سهم درآمدها 63 هزار و 470 میلیارد تومان که از این میزان 50 هزار و 340 میلیارد تومان آن درآمد مالیاتی و 13 هزار و 120 میلیارد تومان آن مربوط به سایر درآمدها است.

براساس این گزارش، درآمدها نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.8 درصد و همچنین درآمدهای مالیاتی 16.8 درصد افزایش یافته است؛ البته درآمدهای مالیاتی نسبت به مصوب 6 ماهه با عدم تحقق 22 هزار میلیارد تومانی روبرو است.

در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و فرآورده‌های نفتی) 63هزار و 200 میلیارد تومان درآمد وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40.8 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت بیش از 41 هزار و 930 میلیارد تومان دارایی مالی واگذار شده که 65.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

افزایش ۲۲ درصدی بودجه پرداختی بابت هزینه‌های جاری

طبق عملکرد بودجه سال 97 در بخش هزینه‌ها مجموعا 162 هزار و 330 میلیارد تومان مصرف شد. در این مدت 130 هزار و 990 میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری بودجه پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 22 درصد افزایش را ثبت کرده و نسبت مصوب 6 ماهه حدود 19 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم مصوب هزینه شده است.

عمرانی‌ها رکورد زد

بالغ بر 26 هزار و 640 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از 240.5 درصد رشد برخوردار شد. تملک دارایی‌های مالی نیز 4 هزار و 700میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 34.9 درصدی روبرو است.

زور نفت و مالیات به هزینه‌ها نرسید

در بخش نسبت‌های تحلیلی بودجه، نسبت مالیات‌ها به پرداخت‌های هزینه‌ای 38.4 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت حدود 1.5 درصدی روبرو است.

همچنین مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 80.4 درصد بوده که حکایت از کسری بودجه و پوشش آن با ا ستفاده از فروش اوراق است.

سال گذشته در همین مدت نسبت این بخش 88.2 درصد بود که طبق پیش‌بینی بودجه باید 90.9 درصد می‌رسید.

همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به فروش نفت خام 51.3 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است.

افزایش ۱۰۵ درصدی کسری بودجه

کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای به ۳۷ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۰۵.۵ درصدی روبرو شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.