کد مطلب: ۳۳۲۲۲۷

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

بانک منضبطی که دیگر سودده نیست

بانک منضبطی که دیگر سودده نیست

افزایش 129 درصدی مطالبه از بانک‌های دیگر، کاهش 44 درصدی سود سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌ها، افزایش 73 درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول، نصف شدن سود انباشته و ایجاد زیان خالص از ویژگی‌های کارنامه مالی بانک حکمت ایرانیان در سال گذشته بوده است.

افزایش 129 درصدی مطالبه از بانک‌های دیگر، کاهش 44 درصدی سود سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌ها، افزایش 73 درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول و نصف شدن سود انباشته و ایجاد زیان خالص از ویژگی‌های کارنامه مالی بانک حکمت ایرانیان در سال گذشته بوده است.

همچنین این بانک در پایان سال گذشته معادل 84 درصد دارایی خود یعنی 3.7 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است. این در حالی است به گفته مدیرعامل آن طی هشت سال فعالیت حتی یک شب اضافه‌برداشت از بانک مرکزی نداشته است.

بانک حکمت ایرانیان در سال 1389 با سرمایه‌ 400 میلیارد تومانی در قالب یک بانک غیردولتی تجاری و با هدف ارتقای منزلت اجتماعی و بهبود معیشت کارکنان نیروهای مسلح فعالیت خود را آغاز کرد.

بانک حکمت ایرانیان از 14 شرکت خصوصی دولتی و نهادهای دولتی تشکیل شده‌ است.

بانک حکمت ایرانیان در پایان سال گذشته دارای 4.4 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با 20 درصد رشد مواجه بوده است.

طبق اعلام بانک حکمت ایرانیان اصلی‌ترین سهام‌دار این بانک فرماندهی کل نیروهای مسلح بوده که مالک بیش از 50 درصد سهام این بانک است. شرکت هواپیمایی کاسپین، بنیاد تعاون آجا، شرکت خصوصی عمران توسعه‌گران پیشگام و… از دیگر سهام‌داران این مجموعه هستند.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال ۱۳۹۶ بانک حکمت ایرانیان حاوی نکات قابل توجهی است.

بانک حکمت ایرانیان با در اختیار داشتن شبکه‌ای از 133 شعبه بانکداری و 73 باجه به عنوان یکی از بانک‌های تجاری ایران شناخته می‌شود.

بانک حکمت ایرانیان در زمینه بنگاه‌داری شامل دو شرکت‌ «توسعه فناوری و تجارت حکمت» و «توسعه و عمران حکمت ایرانیان» است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک حکمت ایرانیان طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1396 معادل 400 میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک حکمت ایرانیان در پایان سال 1396 دارای 4.4 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با 20 درصد رشد مواجه بوده است.

دارایی بانک حکمت ایرانیان نصف دارایی پست بانک ایران است.

رشد 129 درصدی وام بین بانکی

بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک حکمت ایرانیان در پایان سال 1396 با دو درصد کاهش نسبت به سال 1395 به 402 میلیارد تومان رسیده است.

از 4.4 هزار میلیارد تومان دارایی بانک حکمت ایرانیان تا پایان سال 1396، معادل 51 درصد از آن (2.2 هزار میلیارد تومان) به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی است.

همچنین بانک حکمت ایرانیان در سال گذشته 654 میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال 1395 معادل 129 درصد افزایش داشته است.

بانک حکمت ایرانیان در سال 1396 هیچ نوع سرمایه‌گذاری در بخش املاک نداشته است.

موجودی نقد بانک حکمت ایرانیان در سال گذشته در مقایسه با سال 1395 معادل 101 درصد افزایش داشته است.

همچنین این بانک تا پایان سال 1396 در قسمت دارایی‌های خود 118 میلیارد تومان در بخش بازار سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که نسبت به سال 1395 به میزان 24 درصد آن را افزایش داده است.

4.5 درصد دارایی این بانک (معادل 204 میلیارد تومان) به‌عنوان ذخیره نقد در اختیار این بانک است. موجودی نقد بانک حکمت ایرانیان در سال گذشته روند رو به رشدی داشته، به‌طوری که موجودی نقد این بانک در دوره مذکور در مقایسه با سال 1395 معادل 101 درصد افزایش داشته است.

آمار و عملکرد مالی بانک حکمت ایرانیان در سال 1395

کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال گذشته به 462 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1395 با کاهش 11 درصدی مواجه بوده است.

سهم سود سپرده‌گذاران از درآمدهای مشاع بانک بیش از 385 میلیارد تومان و سهم بانک 77 میلیارد تومان بوده است.

قسمتی از درآمد مشاع که مربوط به سود به‌دست‌آمده و دریافت جریمه‌های دیرکرد از دریافت‌کنندگان وام‌های بانکی است در سال 1396 نسبت به سال 1395 معادل دو درصد کاهش داشته است. این در حالی‌ است که این مقدار سود به‌دست‌آمده از پرداخت وام‌های بانکی بیش از شش برابر سودی است که بانک از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌هایش به دست آورده است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌های بانک حکمت ایرانیان در سال 1396 حدود 60 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 کاهش 44 درصدی داشته است.

بانک حکمت ایرانیان در پایان سال گذشته معادل 84 درصد دارایی خود یعنی 3.7 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است

در مجموع کل درآمدهایی که در سال 1396 مختص به بانک حکمت ایرانیان بوده به 190 میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با سال 1395 معادل 22 درصد کاهش داشته است.

صورت مالی بانک حکمت ایرانیان نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل 84 درصد دارایی خود یعنی 3.7 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بانک حکمت ایرانیان در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری 43 میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1395 معادل 61 درصد کاهش داشته است.

عدم بدهی به بانک مرکزی

بانک حکمت ایرانیان در طول هشت سال فعالیت خود هیچ بدهی به بانک مرکزی نداشته، به طوری که مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان طی مصاحبه‌ای عنوان کرده: بانک حکمت ایرانیان طی هشت سال فعالیت حتی یک شب اضافه‌برداشت از بانک مرکزی نداشته است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک حکمت ایرانیان مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

این بانک توانسته در سال 1396 حدود 290 میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند.

مجموع سپرده‌گذاری بلندمدت بانک حکمت ایرانیان تا پایان سال 1396 حدود 2.8 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 معادل 11 درصد رشد داشته است.

کل سپرده جمع آوری شده بانک حکمت ایرانیان تا پایان سال گذشته 3.6 هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین سهم قابل توجهی از بدهی‌های بانک حکمت ایرانیان که حدود 20 درصد و معادل 784 میلیارد تومان است متعلق به سپرده‌های دیداری و پس‌انداز افراد بوده که در سال گذشته نسبت به سال 1395 با رشد 61.8 درصدی همراه بوده است.

در مجموع سپرده جمع آوری‌شده بانک حکمت ایرانیان تا پایان سال گذشته 3.6 هزار میلیارد تومان بوده که بر اساس این میزان سپرده بانک حکمت ایرانیان حدود 313 میلیارد تومان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری کرده تا تمامی سپرده‌های مردم نزد این بانک توسط بانک مرکزی تضمین شده باشد.

در صورت سود و زیان بانک حکمت ایرانیان میزان انتقال به اندوخته قانونی صفر بوده، عدم بدهی این بانک به بانک مرکزی نشان می‌دهد این میزان سپرده قانونی در بانک مرکزی از محل استقراض از جایی دیگر تامین شده است.

پرداخت 2.2 هزار میلیارد تومان وام به اشخاص غیر دولتی

تسهیلات پرداختی بانک به اشخاص غیر دولتی (به غیر از بانک‌ها) در سال گذشته 2.2 هزار میلیارد تومان بوده که از این محل حدود 402 میلیارد تومان عایدی نصیب بانک شده است.

تسهیلات پرداختی بانک در پایان سال 1396 نسبت به سال 1395 با رشد پنج درصدی همراه بود.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در این بانک در پایان سال گذشته 23 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال 1395 معادل 73 درصد افزایش داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.

وضعیت سودآوری بانک حکمت ایرانیان از سود خالص 82 میلیاردی در سال 1395 به زیان خالص 30 میلیاردی در سال گذشته رسیده است.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک حکمت ایرانیان تا پایان سال 1396 دارای 400 میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال 1395 تغییری نداشته است.

بانک حکمت ایرانیان در سال 1396 با توجه به درآمد 190 میلیارد تومانی و هزینه 220 میلیارد تومانی حدود 30 میلیارد تومان زیان خالص در سال 1396 ایجاد کرد.

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این بانک از سود خالص 82 میلیاردی در سال 1395 به زیان خالص 30 میلیاردی در سال گذشته رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در سال گذشته حدود 33.6 میلیارد تومان سود انباشته داشته که نسبت سال 1395 معادل 53 درصد کاهش داشته است.

کفایت سرمایه بانک حکمت ایرانیان 17 درصد و بیشتر از هشت درصد حد نصاب مقرر در الزامات بانک مرکزی بوده است.

این بانک با نماد معاملاتی «حکمت» با سرمایه‌ای به حجم 400 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.