کد مطلب: ۴۴۳۸۳۸

عملکرد هفتگی بورس:

رشد ۴۸ هزار واحدی شاخص در هفته گذشته / شستا ارزش معاملات هفتگی بورس را ۳۴۷ هزار میلیارد ریال کرد

رشد ۴۸ هزار واحدی شاخص در هفته گذشته / شستا ارزش معاملات هفتگی بورس را ۳۴۷ هزار میلیارد ریال کرد

در هفته‌ای که گذشت اگر چه شاخص کل بورس تهران بیش از ۴۸ هزار واحد رشد کرد، اما مهمترین اتفاق بورس بدون شک عرضه اولیه بزرگ شستا بود که در روز چهارشنبه انجام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات آخرین هفته کاری بورس در فروردین ۹۹، شاخص کل با رشدی ۴۸ هزار و ۵۰۸ واحدی (۸٫۱ درصد) و قرار گرفتن در رکورد تاریخی ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ درصدی به کار خود پایان داد تا هفته‌ای کاملا صعودی را پشت سر بگذارد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۱ هزار و ۷۶۸ واحد افزایش (۵٫۵ درصد) در سطح ۲۲۵ هزار و ۵۵۹ واحدی ایستاد.

H0
در اولین روز هفته ، بازار سهام با تعویق مصوبه چهارشنبه شب هفته گذشته هیات مدیره بورس کار خود را آغاز کرد، خبری که منجر به ایجاد جو مثبتی در معاملات شد و در روزی که بیش از یک میلیون معامله در آن صورت گرفت شاخص کل با رشدی ۱۰ هزار و ۶۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در جریان معاملات روز شنبه، بیش از ۶ میلیارد و ۶۵۶ سهم جابجا کد که ارزش معاملات آنها ۵۷ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال بود. در روزی که معامله بلوکی ۴۷ میلیارد تومانی فارس صورت گرفت، نمادهایی نظیر تملت، داسوه، وغدیر، ثفارس و شپارس بازگشایی شدند. شتران، رانفور و پترول به ترتیب با ۲ هزارو ۳۰۱، ۲ هزار و ۵۱ و یکهزار و ۶۶۰ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات روز شنبه به خود اختصاص دادند.

در دومین روز هفته نیز شاخص به روند صعودی خود ادامه داد، در این روز که اولین روز ریاست حسن قالیباف بر سازمان بورس بود، شاخص کل رشدی ۱۵ هزار و ۴۰۴ واحد ی را تجربه کرد تا وارد کانال ۶۲۳ هزار واحدی شود. در جریان یک میلیون و ۴۶ هزار و ۴۹۳ معامله‌ای که در بورس انجام شد، ۷ میلیارد و ۴۴۲ میلیون سهم با ارزشی نزدیک به ۶۴ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که رشدی ۱۲ درصدی را نسبت به روز قبل نشان می‌داد. در معاملات روز یکشنبه، رانفور بار دیگر بیش از ۲ هزار میلیارد ریال معامله شد و نمادهای شتران و زکوثر نیز بعد از رانفور بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این روز سهم حقوقی از حجم خرید بازار ۳۱٫۸ درصد بود.

در روز دوشنبه ، تعداد معاملات روزانه بورس از مرز یک میلیون و ۱۶۸ هزار معامله نیز گذشت و پس از جابجایی ۶ میلیارد و ۷۴ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۶۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال، شاخص کل در نهایت ۱۲۶۸ واحد رشد کرد ولی شاخص کل هم‌وزن ۷۶ واحد منفی شد. مهمترین اتفاق این روز ابطال بازگشایی نماد فارس بود. با این وجود نمادهایی نظیر ثمسکن، دکوثر، وساپا، غنوش، افق و کاما در این روز معاملات خود را از سر گرفتند. رانفور با ثبت معاملاتی با ارزشی نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات روز را به خود اختصاص داد و غسالم و وملی نیز هر دو بیش از ۲ هزار میلیارد ریال معامله شدند. در واپسین لحظات روز دوشنبه نیز اطلاعیه عرضه اولیه شستا بر وبسایت سازمان بورس نشست تا جزئیات بزرگترین عرضه اولیه چندسال اخیر بورس مشخص شود.

در روز سه‌شنبه ، خبر عرضه اولیه شستا موجب شد تا فشار عرضه در بازار بسیار زیاد شود و شاخص کل در همان نیم ساعت ابتدایی بازار نزدیک ۸ هزار واحد سقوط کند. با این حال هر چه زمان بیشتری از معاملات می‌گذشت، شاخص روند بهبود به خود گرفت و پس از بازگشایی نماد فارس و تاثیر ۶ هزار واحدی این نماد، در نهایت شاخص کار خود را با عملکردی مثبت و قرار گرفتن در سطح ۶۲۴ هزار و ۴۰۸ واحدی به پایان داد. در روزی که ارزش کل معاملات ۵۲ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال بود، غسالم، رانفور و حکشتی بیش از هر نماد دیگری در بورس معامله شدند.

مهمترین اتفاق این هفته روز چهارشنبه رخ داد و شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نماد «شستا» را در بورس عرضه اولیه کرد. در پایان عرضه اولیه به هر کد بورسی حداکثر ۳۶۳۷ سهم در سقف قیمت ۸۶۰ تومان تعلق گرفت که ارزش آن بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. در این روز همچنین تصمیم سازمان بورس مبنی بر معاملات خارج از زمان معاملاتی بورس چهار عرضه اولیه پرتقاضای اخیر ( شگویا، زکوثر، تملت و صبا ) موجب کاهش فشار بر هسته معاملاتی شد و کمتر شاهد اختلال در انجام عرضه اولیه شستا بودیم. در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته ، شاخص کل ۱۹ هزارو ۳۵۴ واحد رشد کرد تا ضمن قرار گرفتن در قله ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحدی رکوردی تازه را به ثبت برساند. در پایان روز تعداد معاملات با توجه به عرضه اولیه شستا به بیش از ۳ میلیون دفعه رسید که در این میان ارزش کل معاملات فراتر از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال گزارش شد. که از این میان بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات شستا بود.

H1

در پایان هفته، اگرچه شاخص کل ۸٫۱۲ درصد و ارزش کل معاملات ۲٫۹۵ درصد افزایش داشت اما حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افتی ۷٫۴ درصدی را تجربه کرد. همچنین تصمیم گرفته شد تا اطلاع ثانوی معاملات نماد شستا و دیگر عرضه‌اولیه‌های پرتقاضای اخیر در خارج از ساعت معاملاتی روز و بین ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ انجام شود تا از فشار بر سامانه معاملاتی کاسته و اختلالی در ثبت سفارش‌ها صورت نگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    این حرکت معاملات شگویا و… در ساعت پس ازساعت 30 12 عالی بود و باید یک رویه بشود