کد مطلب: ۶۶۵۷۲۴

۲ عاملی که جان ۱۴ مسافر قطار مشهد یزد را گرفت

۲ عاملی که جان ۱۴ مسافر قطار مشهد یزد را گرفت

گزارش کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه قطار مسافری مشهد – یزد منتشر شد که بر اساس آن دو عامل مهم در وقوع این سانحه موثر بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو عامل انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و تخطی از سرعت تعیین شده از سوی لوکوموتیوران علت بروز حادثه شد.

به نقل از ایسنا ، در گزارشی آمده است: «کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مامورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکوردهای ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مامورین ذیربط اقدام کرده است.

پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد - زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌نماید:

به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد - ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۰۰:۰۰ الی ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.

مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها، عملیات قبول و اعزام قطارها در ایستگاه‌های عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر کردن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر شود.

هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد - ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاههای طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رویت و امضای رییس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.

با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت(شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می نماید، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی گردیده و با سالن‌های قطار برخورد می نماید که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن های ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می گردد.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط می‌باشد.

ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقباً به استحضار خواهد رسید.»

اسامی ۱۴ قربانی این حادثه به شرح زیر است:

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد با اشاره به جان باختن ۱۴ نفر در حادثه قطار گفت: با تحویل پنج پیکر دیگر به خانواده‌ها، کار شناسایی و تعیین هویت اجساد حادثه قطار مشهد - یزد به اتمام رسید.

۱- مهری ساکت یزدی فرزند محمود
۲- مرضیه ساکت یزدی فرزند محمود
۳- فرزانه آخوندی دهج فرزند منصور
۴- فاطمه چوبداری فرزند احمد
۵- زینب ابراهیمیان فرزند علی
۶- اکرم دهقان بنادکوکی فرزند رمضان
۷- ابوالفضل زارع ارنانی فرزند قاسم
۸- کیان زارع ارنانی فرزند ابوالفضل
۹- عزت آخوندی فرزند امیر
۱۰- فاطمه رحیمی فرزند محسن
۱۱- کبری میرزایی دهج فرزندیداله
۱۲- یکتا کلانتری زاده فرزند محسن (تعیین هویت شده در طبس)
۱۳- منیژه میرجلیلی فرزند محمدحسین
۱۴- فاطمه بمانی هنزایی فرزندعلی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلا بیل روی خط چکار می کرده مگر نمی دانشتند که قطار روی خط هست

  • آریا

    ۲ عامل مهم :
    1-فساد ۲-عدم اهمیت جان مردم برای سران

  • زهرا

    نگاه کنین چند نفر زن هستند چون واگن جلو عقب قطار ها زنها رو می‌زارن چون دیه شون کمتره واقعا ما برابری تا کی توی این نظامی که به اصطلاح خودشو دینی حساب می‌کنه
    با این کاراتون دین به این خوبی رو بد جلوه میدین

  • حسین

    سرعت چقدر زیاد بوده ؟

  • بنده ی خدا

    با تسلیت خدمت خانواده ی هموطنان گرامی
    بنده شغلم اینه
    با توجه به نظریه کمیسون سوانح و بررسی نوارهای دیزل
    اصلی‌ترین مقصر رئیس قطعه خط مربوطه میباشد که خودسرانه و بدون اجازه ی ایستگاه و مرکز کنترل به راننده بیل دستور کار کردن داده که مثلا کار زودتر تموم شه بدون در نظر گرفتن اینکه جان صدها نفر به خطر میفته
    دومین مقصر لکوموتیوران و رئیس قطار میباشد که سرعت رو رعایت نکردن چون در راه آهن سرعت 15 به معنی اینه که هر لحظه قادر به توقف باشی که اگر لکوموتیوران سرعت رو رعایت می‌کرد با وجود دیدن بیل میتونست قطار رو نگه داره و متاسفانه رئیس قطار هم به لکوموتیوران تذکر نداده
    که متاسفانه مثل زنجیر دست به دست هم دادن شد سانحه

  • علی

    سلام .تسلیت عرض میکنم خدمت خانواده های داغدیده.خدا بهتون صبر بده .
    والا من شب قبلش با قطار سیمرغ به سمت کرج بودم؛که تا حالا انقد با استرس مسافرت نکرده بودم.
    سرعت طوری بود که هر لحظه احساس میکردم الان از ریل خارج میشه.
    الان هم کسی رو قضاوت نمیکنم .ولی مسئول محترم لطفا در موقع انتخاب خدمه بیشتر دقت کنید .
    نزارید این همه خانواده عزادار شوند

  • ناشناس

    21 کاور بود ولی در اصل 14 نفر در این حادثه به رحمت خدا رفتند

  • M

    سالی چند هزار نفر بخاطر ماشین های بی کیفیت ساخت داخل دارند از بین می روند عین خیالتون نیست ولی کافیه یک نفر در وسایل نقلیه دولتی تلف بشه کلی براش حاشیه درست میکنید که دولت مقصر نیست که خودتونو بیگناه جلوه دهید

  • ناشناس

    من ازاقوام فوتیهای این سانحه هستم فقط اینرامیدونم بی توجهی چندنفرکه جون انسانهابراشون اهمیت نداره باعث این اتفاق وداغدارشدن خانواده هاشون وپرپرشدن کودکان وزنان بی گناهی که طبقه پایین درخواب بودن شده جسدزن بی گناه رابعدازچندروزکه متلاشی شده بودشناسایی کردن خدامیدونه همسرش چه وضعیتی داره خداازکسایی که اینقدربی توجه هستن نگذره درمحضرخدابایدجوابگوباشن

  • سید

    بنده دراین محیط مشغول به کار هستم. لوکوموتیو رانی که سر وعده غذایی. سر یه فلاکس ابجوش. سر دوبرگ روزنامه اونقدر جدی هستش که برای کارش اونقدر جدیت بخرج نمیده. مشکل از قانون سیر حرکت هستش. لوکوموتیو ران کلا 3ساعت رانندگی میکنه بهمراه کمکی خودش. اونقدر باخودشون تنقلات میارن که انگار میخان 300سال داخل دیزل زانندگی کنند. عدم وجود قانون.عدم نظارت به سیر حرکت.فاجعه می آفریند. رییس قطار رو مقصر دونستن مگر وظیفه رییس اینه که سرش یکسره توی برگ احتیاط باشه که ببینه راننده باچه سرعتی میره اینکه نشد دلیل. دونفر عاقل وبالغ وحداقل 10سال سابقه کار پشت دیزل نشستن.اونا جلوی قطاررو ندیدن وتوجه به جلو نداشتن چه ربطی به رییس سرمهماندار ومهماندار وفنی وبرق وخدمات داره دراینجور حادثه ها را اهن تنها کاری که میکنه اینه که تقصیرات رو بین پرسنل تخص میکنه.وجریمه میکنه در حالیکه مسافر ودیزل وواگن ملا بیمه هستن دنگشون نرم پرداخت کنند