کد مطلب: ۴۴۲۸۶۳

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی:

۲ اتفاق مهمی که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دادند

۲ اتفاق مهمی که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دادند

اعلام بسته جدید فدرال‌رزرو به ارزش ۲٫۳ تریلیون دلار و توافق جدید اوپک‌پلاس برای پایان جنگ نفتی، دو خبری بود که بازارهای جهانی را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد.

در روزهای پایانی هفته دوم آوریل ۲۰۲۰، دو اتفاق مهم بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. اول آنکه روز پنج‌شنبه فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرد، ۲٫۳ تریلیون دلار دیگر با هدف حمایت از بازارها به اقتصاد این کشور تزریق خواهد کرد.

اتفاق دیگر اما مربوط به پایان جنگ نفتی و خبر خوب برای کشورهای تولیدکننده نفت بود.

به‌ گزارش تجارت‌نیوز ، طی هفته گذشته درحالی‌که انتظار می‌رفت، به‌دلیل افزایش نرخ بیکاری، بازار سهام با افت مواجه شود، اما انتشار خبر بسته حمایتی جدید موجب تقویت بورس در آمریکا شد.

به‌دنبال آن، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته دوم آوریل، افت ۱٫۱۷ درصدی را تجربه کرد.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، به‌دلیل کاهش نقدینگی در بازارهای سهام، تقاضا برای دلار افزایش یافته و قیمت آن در برابر بیشتر ارزها بالا رفته بود.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته دوم آوریل ۲۰۲۰

قیمت جهانی طلا در هفت روز گذشته ۴٫۶ درصد افزایش یافت و در آخرین روز معاملات به هزار و ۶۸۸ دلار در هر اونس رسید.

اگرچه انتظار می‌رفت، فلز زرد رشد بیشتری را تجربه کند، اما بسته حمایتی جدید مانع از رشدِ بیشتر آن شد.

به‌عقیده بسیاری از تحلیلگران اما، طلا روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. برخی حتی رقم پنج هزار دلار را در میان‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند.

کوین گریدی، مدیرعامل شرکت فینیکس فیوچرز، هم قیمت هزار و ۸۵۰ دلار را برای هفته آینده پیش‌بینی کرده است. او در این زمینه به کیتکونیوز گفته است: اگرچه به‌نظر می‌رسد که بازار سهام تا حدودی به ثبات رسیده، اما سرازیر شدن نقدینگی به سیستم بانکی جهانی از یک‌سو و کاهش بی‌سابقه نرخ‌های بهره از سوی دیگر، موجب ادامه روند صعودی طلا خواهد شد.

نفت برنت نیز هفته گذشته ۵٫۸ درصد افت کرد و به ۳۱٫۴۸ دلار در هر بشکه رسید. با این حال، خبر خوب برای تولیدکنندگان نفت این است که کشورهای عضو اوپک‌پلاس در نهایت در نشستی ویدیویی برای کاهش تولید نفت خام به توافق رسیدند. این توافق به‌مدت دو سال و تا تاریخ سی و یکم دسامبر ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد.

انتظار می‌رود با افزایش امیدها به بهبود قیمت نفت، در اولین روز از معاملات هفته آینده (فردا) طلای سیاه رشد کند.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که اگر کشورهای تولیدکننده نفت بر سر کاهش تولید به توافق نرسند، ممکن است قیمت نفت به کمتر از ۲۰ دلار هم برسد.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‌کوین بیش از یک درصد رشد کرد و امروز (در لحظه تنظیم گزارش) با قیمت شش هزار و ۸۴۸ دلار معامله می‌شود.

اگرچه بسیاری بر این باور بودند که این ارز دیجیتال می‌تواند در دوره بحران و رکود نقش دارایی امن را ایفا کند، اما به‌نظر می‌رسد، ریزش قیمت بیت‌کوین، به‌دلیل وضعیت هیجانی بازارهای سهام تحت تاثیر شیوع کرونا باشد.

برخی دیگر از تحلیلگران اما معتقدند، که این همبستگی میان بازار سهام آمریکا و بیت‌کوین در نقطه‌ای معکوس می‌شود. برای اطلاعات بیشتر لینک زیر را مطالعه کنید:

اخیرا مدیرعامل صرافی بیتمکس، پیش‌بینی کرده است که بورس آمریکا سقوط دیگری را تجربه خواهد کرد و به‌تبع آن قیمت بیت‌کوین هم بار دیگر به کانال سه هزار دلار وارد می‌شود.

او البته معتقد است، این ارز محبوب دیجیتال در سال ۲۰۲۰، از قله ۲۰ هزار دلار هم عبور خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.