کد مطلب: ۵۲۵۵۶۹

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

وضعیت بازار سهام در سال ۱۴۰۰ چه می‌شود؟

وضعیت بازار سهام در سال ۱۴۰۰ چه می‌شود؟

بازار سهام در جریان معاملات سال ۱۴۰۰ روند نوسانی را تجربه کرده است و کارشناسان معتقدند تا نتیجه برخی از فاکتورهای تاثیرگذاز مشخص نشود بازار روند فرسایشی را ادامه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان بازار سرمایه، بورس در سال ۱۴۰۰ را با فاکتورهای مختلف و مبهمی روبه‌رو می‌دانند که هر کدام از آن‌ها تاثیراتی در بازار دارند اما تکلیف و نتیجه آن‌ها نشخص نیست و همین موضوع بازار را با ابهامات مختلفی همراه کرده است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به روندی که بازار در سال گذشته پشت سر گذاشت توضیح داد: آن روند نسبتا فرسایشی به سال ۱۴۰۰ هم منتقل شده است. ضعف اصلی بازار در حال حاضر کاهش شدید حجم و ارزش معاملات و عدم رقابت سهامدران برای ورود نقدینگی به بازار است. همچنین تقاضای موثر در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است. همین عوامل باعث شده با این شرایط موجود در بازار روبه‌رو شویم و حرکات نوسانی شدیدی هم در بازار دیده نمی‌شود.

نصیرزاده با اشاره به ابهامات موجود در فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار تصریح کرد: فاکتورهای مختلفی در بازار وجود دارد که در حال حاضر مبهم هستند و در نتیجه امکان دارد تاثیر معکوس در بازار داشته باشد. فاکتورهای بنیادی و سیستماتیکی وجود دارد که در حال حاضر نتیجه مشخصی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه به برجام که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بورس است اشاره کرد و گفت: می‌توان این اصطلاح را به کار برد که بورس در تله برجام گرفتار شده است و این بلاتکلیفی در نتیجه برجام موجب شده است بازار در حالت خواب بلند مدتی قرار بگیرد. از طرفی نوسانات بازار محدود شده است و بسیاری از نمادها در اصلاح قیمتی هستند.

او در ادامه توضیح: آن نکاتی که در بازار با آن‌ها روبه‌رو هستیم بررسی برخی از داده‌هایی است که در بازار تاثیرگذار است. قیمت‌های جهانی با نرخ‌های مناسبی قرار دارند. همچنین برخی از گزارش‌ها نشان دهنده آن است که تعداد زیادی از شرکت‌ها در شرایط خوبی به سر می‌برند.

سلمان نصیرزاده درباره شرایط برخی از شرکت‌ها اظهار کرد: برخی از شرکت‌های پیشرو همچون پالایشی‌ها و فلزات اساسی شرایط مناسبی دارند تا بتوانند در یک شرایط مناسب بازار را به روند تعادلی نزدیک کنند. وجود عدم قطعیت‌ها در بازار باعث شده است جریان پول در بازار ضعیف باشد و شرایط بازار متزلزل باشد.

او در پایان گفت: با توجه به شرایط موجود در بازار به راحتی نمی‌توان گفت که بازار چه زمانی به روند تعادلی می‌رسد. نیاز مهم بازار جریان نقدینگی است و این جریان فعلا با توجه به شواهد موجود دور از بازار دیده می‌شود. با توجه به وجود انتخابات در خرداد ماه و اعمال سیاست‌های جدید در بازار، شرایط را در نیمه دوم سال با ابهاماتی مواجه می‌کند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هیچ ابهامی نیست عملیات فریب با موفقیت تمام شد و بازار رها شد

    • حکیم

      بازار نمیتواند رها بشود اگر رها بشه تولید کشور با مشکل جدی روبرو میشود بنابراین باید رشد بکند
      تا تورم را کنترل بکند مهمترین جایی که اگر رشد نکند روی تولید و اجناس تورم زیاد ایجاد خواهد کرد بازار سرمایه است،بازار سرمایه یعنی بالن با تورم متعادل تورم اقتصاد را در خودش جای میدهد تا تورم جامعه را کم کند این چیزی است که اقتصادانهای ایران نفهمیدن ولی کشورهای غربی متوجه این موضوع مهم هستند و براین اساس بورس شکل گرفته، یاعلی

  • باران

    مبهم را خوب اومدید؟!
    حالا که سرمایه ی مردم دعوت شده به بورس را نابود کردید، بازار مبهم شد.
    اتفاقا بورس خیلی هم شفاف است و دستوری اداره کردن های دولت و فقط فقط حقوقی ها عامل ضرر به ملتند.
    مردم فراموش نمی کنند و فقط در بحران ها توقعاتتان گل نکند!؟
    این همه ضرر به مردم در این شرایط سخت فقط تو بورس ایران رقم می خورد.

  • اصغر

    تجارت نیوز من برای شما هم متاسفم شما از حقوقی ها حمایت میکنید و اکثر اخبارشما در حمایت سهامدارهای خرد نیست و بیشتر سهامداران حقوقی است

  • ناشناس

    اگر سهامدارها حمایت کنند از اینجا به بعد نوبت ماست و الان توپ افتاده تو زمینمون و اب از سرمون هم گذشته و با 70درصد ضرر فقط همین یک حرکت رو داریم که میتونیم ازش استفاده کنیم و بقول یکی از هموطن ها تو تجارت نیوز اگر حمایت سنگین از سهامدار میخواهید باید حمایت فوق سنگین از بازار بورس انجام بدید

    • ناشناس

      وال دیگه پولی نداریم حمایت کنیم چندبار حمایت
      کردیم توسط حقوقیها بلیده شده،فقط چاپ پول توسط دولت ومحدود کردن فروش حقوقیها باعث میشه از این منجلاب بیایم بیرون

  • ناشناس

    توافق با چین شکست تحریم های آمریکاست.همچنین توافق با چین صادرات ایران را به چین را افزایش خواهد داد.احتمالا منتظر سرمایه گذاری چینی ها در بورس ایران باید باشیم.بچسبید به سهام.

    • ناشناس

      همین مونده بود تا بورس رشد کنه پس بگو هر چه زودتر وارد بورس بشن

  • ناشناس

    هر خبر وهراتفاقی هم بیفته چه توافقی بشه یا نشه چیزی ارزان نخواهد شد و هیچ کس تو این کشور برای فروش دارایی خود ازجمله مسکن و طلا و ماشین و دلار عجله ای نداره وبرای حراج اندوخته خودش به ناچیز ترین قیمت تمنا و التماس نمیکنه الا سهامداران این بورس گله ای که برای فروش از سر و کله هم بالا میرن چه خبره مگه چی ارزون شده که اینقدر سرمایه خودتون رو و بقیه رو آتیش میزنین پول که میذاری بانک مگه هر روز میری سر میکشی که اینجا هر روز خدا باضرر تو صف فروشین تو این مدت عمری که از خدا گرفتین دیدین چیزی ارزون بشه تو این مملکت سهام هم یه نوع دارایی هست چرا به دارایی خودتون ارزش قائل نیستین

  • ناشناس

    بورس همرو بلعید

  • علیرضا م

    سهام فملی بخاطر هدر دادن منابع مدن مس رفسنجان توسط رییس صنایع مس که در کرمان استادیوم و بیمارستان و باشگاه میسازد این سهام اینقدر افت کرده
    چرا رفسنجان باید هزینه های کرمان را بدهد

  • مهدی

    بورس را یک ماه تعطیل کنند تا وضعیت برجام و دلار کوفتی مشخص بشه مردم دارن از ترس کاهش قیمت دلار سهامشون را میفروشن شانس اوردیم فروش سهام عدالت متوقف شده والا کسی سهام مفت هم قبول نمیکرد