خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۷۰۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بورس در احاطه ابهامات / چه متغیرهایی بر بازار سرمایه اثر می‌گذارند؟

بورس در احاطه ابهامات / چه متغیرهایی بر بازار سرمایه اثر می‌گذارند؟

اگر چه این روزها بازار سهام سبز است و ارزش معاملات خرد نیز رشد داشته اما ابهامات پیرامونی بازار سبب شده است که سرمایه‌گذاران نتوانند چشم‌انداز روشنی برای ورود به معاملات ترسیم کنند. سوال این است که مهمترین متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه کدامند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از دو سال است بورس تهران وضعیت چندان خوبی ندارد و هر روز درگیر یک ابهام یا مشکل تازه می‌شود که البته برخی از آنها گاه موجب رشد بازار هم می‌شوند اما در نهایت به دلیل آنکه به صورت هیجانی بازار را پیش رانده‌اند، سرمایه‌گذاران را با چالش جدی مواجه می‌کنند.

این روزها بازار سرمایه با ابهاماتی همچون بودجه مواجه است. در همین حال بازار با موج انتشار گزارش‌های فصلی، نرخ سود سپرده بانکی و قیمت دلار دست و پنجه نرم می‌کند که این عوامل می‌توانند مسیر تالار شیشه‌ای را تغییر دهند.

بودجه؛ ریسک تکراری بازار سرمایه

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی بازار سرمایه را می‌توان بودجه 1402 دانست؛ دولت امسال در روندی غیررسمی بودجه را به مجلس ارسال کرده است. لایحه‌ای که البته بدون جداول هم ارسال شده و نشان‌دهنده بی‌نظمی جدی دولت در تنظیم و تقدیم بودجه است!

در همین حال مجلس هم در برخورد با بودجه سال آینده عملکرد بهتری نشان نداده و اعلام کرده است مادامیکه دولت برنامه هفتم توسعه را تحویل نداده، حاضر به بررسی بودجه سال آینده نیست. به این ترتیب به نظر می‌رسد بودجه 1402 در سال آینده بررسی شود!

بر همین اساس سایه سنگین بودجه همچنان بر سر بورس باقی است و مشخص نیست که دولت در سال 1402 چه نقشه‌ای برای بازار سرمایه خواهد داشت.

همواره یکی از ردیف‌های مهم بودجه، نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که معمولا با فرمولی غیرمنطقی محاسبه می‌شود و هزینه‌های زیادی را به این شرکت‌های بورسی تحمیل می‌کند.

با این حال اما درخواست کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها هم با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور چندان معقول نیست؛ در این میان باید تاکید کرد که تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید عادلانه و در قالب فرمولی واقع‌بینانه صورت گیرد.

همچنین در بودجه هر سال قیمت فروش نفت نیز به پالایشگاه‌ها اعلام می‌شود که معمولا ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس است؛ در صورتی که این مقدار کمتر شود، تأثیرات مثبتی بر سودآوری پالایشی‌ها خواهد داشت.

انتشار گزارش‌های فصلی‌

بیش از 10 روزی است که انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌های بورسی شروع شده است؛ احتمالا با انتشار این گزارش‌ها شاهد تغییر وضعیت در برخی از سهام باشیم.

همواره انتشار گزارش‌های فصلی اقبال سرمایه‌گذاران برای معامله در یک صنعت را افزایش یا کاهش می‌دهد و اکنون با انتشار گزارش‌های جدید که عموما حاکی از عملکرد خوب شرکت‌ها هستند، انتظار می‌رود که اقبال سهامداران برای خرید سهام افزایش یابد.

تغییرات نرخ سود سپرده بانکی

اما دیگر عامل اثرگذار بر وضعیت بازار سرمایه، نرخ سود سپرده بانکی است؛ افزایش نرخ سود بانکی رسما از ابتدای هفته کلید خورده و قرار است بر اساس مقررات جدید، نرخ سود گواهی سپرده به 23 درصد برسد؛ البته سود به تمامی مشتریان پرداخت نمی‌شود و افرادی که سپرده‌های 3 و 6 ماهه دارند همانند گذشته و طبق نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی سود می‌گیرند. (کمتر از 18 درصد)

با وجود اینکه گفته می‌شود بانک‌ها برای حفظ حیات خود، مجبور به افزایش سود هستند اما نمی‌توان بورس را نادیده گرفت؛ چرا که این بازار همانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری پس از دو سال سقوط و نزول، نیازمند رشد و توجه است و افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند سرمایه‌های مولد را از بورس خارج و وارد یک بازار بدون ریسک و با سود مشخص یعنی بانک کند.

در این میان در حالی نقدینگی از بازار مولد سرمایه به سمت بازار پول کوچ خواهد کرد که عموما این مبالغ در راستای بنگاهداری و عملیات غیرمولد تلف می‌شوند.

دلار و بورس

در سوی دیگر اما باید به دلار توجه ویژه‌ای داشت؛ قیمت دلار و بورس تهران همواره همبستگی داشته‌اند؛ البته بورس با قیمت دلار نیمایی هماهنگ می‌شود و تنها از بازار آزاد به صورت هیجانی تاثیر می‌پذیرد. با این حال همین اثر روانی نیز حتی به صورت مقطعی، قیمت سهام را کاهشی و افزایشی می‌کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که قیمت دلار در بازار آزاد تنها به صورت نوسانی روی بازار سرمایه تاثیر دارد و افزایش قیمت دلار نیمایی است که می‌تواند در پایان دوره مالی روی عملکرد شرکت‌ها و به تبع آن بازار سهام تاثیر داشته باشد. به طور کلی افزایش قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد می‌تواند به رشد بازار سهام کمک کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بانکداری اسلامی
    بورس
    تولیدوقتی جلوی سوداگری مسکن زمین ، وسایل متزل ،مصالح ساختمانی قوت مردم ،خودرو ،طلا ،ارز مخصوصا ارز ،،گرفته شود
    مشتریهای بانک ،،بانک ها را تهدید به خروج پولهایشان نمیکنند و با سود متعارف در بانکها نگه میدارند و یا در بورس