کد مطلب: ۵۱۲۳۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دو فاکتور تعیین‌کننده قیمت ارز / دلار هفته را چگونه آغاز می‌کند؟

دو فاکتور تعیین‌کننده قیمت ارز / دلار هفته را چگونه آغاز می‌کند؟

یک کارشناس بازار ارز معتقد است این هفته دو فاکتور مهم برای قیمت ارز تعیین تکلیف خواهند کرد. یکی اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ ،که ممکن است مجلسی‌ها را از موضع خود عقب بنشاند و دیگری برجام و هر خبری در حواشی آن.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این هفته دلار با ۵۳۶ تومان افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، ۳٫۳ درصد رشد داشت.

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز معتقد است در حال حاضر در بازار ارز دو عامل نقش اساسی دارند که این هفته هیچ یک به نتیجه نرسید. یکی برجام و دیگری بودجه ۱۴۰۰.

او توضیح می‌دهد: رد کلیات بودجه بازار را امیدوار کرد که ممکن است با اصلاحیه دولت به مجلس، مجلسی‌ها از موضع خود عقب بنشینند و نرخ دلار در بودجه را افزایش ندهند.

به باور این کارشناس در لایحه بودجه دو موضوع اهمیت اساسی برای بازار دارد یکی نرخ ارز و دیگری موضوع دو برابر شدن یارانه‌ها. اشرفی می‌گوید: دو برابر شدن یارانه‌ها موجب می‌شود سال آینده تورمی خارج از حالت عادی داشته باشیم و طبیعتا این در بازار ارز هم موثر است.

او اضافه می‌کند: وضعیت برجام هنوز نامعلوم است. یک روز خبر خوبی به بازار می‌رسد، روز دیگر خبری که نشان می‌دهد ممکن است برجام به تاخیر بیفتند. بنابراین قیمت ارز در هفته آینده در گرو اتفاقاتی است که برای این دو فاکتور می‌افتد.

به اعتقاد این کارشناس در دو هفته‌ای که دولت زمان دارد اصلاحیه را به مجلس بدهد، احتمالا دلار نوسان چندانی نداشته باشد تا زمانی که تکلیف لایحه بودجه مجلس مشخص شود. هفته آینده نیز فقط چهار روز ابتدایی بازار باز است که در همین مدت احتمالا نوسانات جزئی و حتی کاهشی در بازار ارز را شاهد باشیم.

واکنش بازار به چراغ سبز دولت بایدن

آخر هفته جاری خبر رسید که بازگشت بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتفی شده و قرار است این دلارها صرف پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل شود. اما این خبر نکته دیگری هم داشت.: اینکه آزادسازی این دلارها، توافق کره جنوبی و امریکاست و می‌توان آن را اولین سیگنال مثبت واشنگتن به تهران دانست.

اما بازار ارز ابتدای هفته پیش رو چه رفتاری در واکنش به این خبر خواهد داشت؟

اشرفی در پاسخ به این سوال می‌گوید: کره‌جنوبی درخواستی داشت از خزانه‌‌داری آمریکا که اجازه دهد بخشی از ارزهای ایران بازگردد، تصمیم بایدن در این باره چندان برای بازار ارز با اهمیت نیست چرا که این یک مجوز موردی خاص است و اتفاقی در بازار ما نخواهد افتاد. بازگشت به برجام و شرایط آن و البته تعلیق تحریم‌ها است که برای معامله‌گران اهمیت دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نبی

    بکوبید بر طبل گرانی دلار ببینیم دودش به چشم که خواهد رفت…. فراموش نکنیدهمه در یک کشتی هسنیم

  • محمد

    یعنی توی انتخاب عکس هم کلاهبرداری میکنید، ۲۰ تا یک دلاری در کنار پول ایران که نشون بدین با ارزشه ، باید یک ۱۰۰ دلاری در مقابل کوهی از پول ایران بزارید تا اقتصاد پویای ایران رو نشون بده .خودتونید