کد مطلب: ۳۴۵۳۱۷

در گفتگوهای تجارت‌نیوز بررسی شد:

چرا برخی از هیئت نمایندگان فعلی اتاق، دیگر کاندیدا نشدند؟

چرا برخی از هیئت نمایندگان فعلی اتاق، دیگر کاندیدا نشدند؟

برخی اعضای فعلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی عمده‌ترین دلیل عدم حضور خود در نهمین انتخابات اتاق را حس غیرموثر بودن و وضعیت نابسامان اقتصادی مطرح می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تنها 41 روز دیگر به نهمین انتخابات اتاق بازرگانی فرصت باقی است. پدرام سلطانی،محمد امیرزاده، فاطمه دانشور، مسعود شنتیانی، مهدی پورقاضی، مهدی جهانگیری کوهشاهی، سیدحسین سلیمی، علی شمس اردکانی، علیرضا خائف، سیدبهادر احرامیان و سیدحامد واحدی از چهره‌های نام‌آشنایی هستند که در لیست غایبان این دوره قرار گرفته‌اند. حال اینکه چرا تعداد قابل توجهی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز کاندیدا نشدند، سوالی است که ذهن برخی فعالان اقتصادی کشور را به خود درگیر کرده است.

عمده‌ترین پاسخ‌ها این است که در این بازه زمانی برخی از غایبان این دور اتاق بازرگانی حس غیرموثر بودن را دارند. عده دیگری وضعیت نابه‌سامان اقتصادی را مطرح می‌کنند. در شرایطی که فعالان اقتصادی از فضای کسب‌وکار خود مطمئن نیستند، طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که مسئله انتخابات در اولویت باشد. چرا که در حال حاضر مسائلی همچون وضعیت ارز از اولویت مهم‌تری برای فعالان اقتصادی برخوردار است.

از ازدحام چالش‌ها دلسرد شدیم

در همین حال رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی درباره این پرسش که چرا در نهمین دوره انتخابات شرکت نکردید؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: حدود 16 سال است که به عنوان عضو هیات نمایندگان در اتاق بازرگانی به چالش بخش صنعت می‌پردازیم. در این 16 سال یک سری مشکلات پیش پاافتاده را نتوانستیم با دولت برطرف کنیم و حتی سر میز مذاکره با دولتی‌ها نیز برای حل مسائل با برخی مصائب جدید رو‌به‌رو شدیم.

مهدی پورقاضی افزود: در این سال‌ها برای پویایی بخش صنعت هر اقدامی که در توانم بود را انجام دادم. متاسفانه در این دوره به دلیل فراوانی چالش‌ها در حوزه‌های اقتصادی دلسرد شده‌ایم. متاسفانه در این سال‌ها هر چه با دولت در راستای حل معضلات پیش رو جلسات مختلف را برگزار کردیم اما به راهکار مناسبی نرسیدیم. دولتی‌ها به ظاهر با بخش خصوصی کشور همراهند اما در عمل سنگی را از پیش روی فعالان اقتصادی بر نمی‌دارند.

او اظهار کرد: بارها درباره تک‌نرخی شدن ارز با دولت سخن گفته شده اما گامی در این جهت برداشته نشده است. کشورهای منطقه در فضای کسب‌وکار به سرعت در حال پیشرفت هستند اما صنعتگران ما در کشور دچار یک عقب‌ماندگی‌اند. متاسفانه بارها راهکارهای مختلفی درباره بهبود فضای کسب‌وکار به دولت ارائه شد اما انگار فعالان اقتصادی با دیوار سخن می‌گویند و عزمی در راستای اجرای برنامه‌ها وجود نداشت.

پورقاضی افزود: امیدواریم در نهمین دوره هیئت نمایندگان افراد جوانی حضور یابند که دارای پتانسیل بیشتر هستند، حضور جوانان باعث می‌شود تا این افراد بتوانند به خوبی از موضع بخش خصوصی کشور دفاع کنند.

از وضعیت موجود دلخوش نیستیم

از سوی دیگر رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران همچنین به چرایی تردید فعالان اقتصادی برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: فعالان اقتصادی دل خوشی از شرایط موجود اقتصاد ندارند.

فریال مستوفی که برخلاف پورقاضی در نهایت تصمیم به حضور در انتخابات پیش رو گرفته است، افزود: فعالان اقتصادی معتقدند که با این اوضاع و احوال نمی‌توان کاری برای بهبود اقتصاد کشور انجام دهند. عدم حرف‌شنوی دولت نسبت به سخنان خصوصی‌ها باعث شده که فعالان اقتصادی کمی دلسردتر از گذشته باشند و برای ورود در انتخابات محتاطانه عمل کنند.

اتاق مکان ژنرال‌ها و نخبگان نیست

همچنین عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران هم با انتشار نامه‌ای به‌طور رسمی از حضور در انتخابات اتاق بازرگانی انصراف داد.

او در بخشی از نامه خود آورده است: به نتیجه‌ای قاطعانه رسیدم که خشنودی و رستگاری در این است که از ثبت نام در انتخابات خودداری کنم و یک دوره را به اندیشیدن در خلوت خود و بازسازی خود بگذرانم و آینده را دوباره به نحوی دیگر بسازم. اتاق بازرگانی باید جای ژنرال‌ها و نخبگان اقتصادی باشد اما کم‌کم دارد تبدیل به مکانی برای حفظ جایگاه و منافع فردی ژنرال‌های صادرکننده کارت عضویت جهت‌دار می‌شود.

مشغله کاری باعث صرف نظرم شد

در عین حال علیرضا خائف، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره چرایی عدم حضورش در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی به تجارت‌نیوز گفت: هرچند که وضعیت اقتصادی کشور بی‌رمق است اما دلایل شخصی و مشغله‌های زیاد کاری باعث شد تا از حضور در این انتخابات کناره‌گیری کنم. امیدواریم افراد با ایده‌های نو بتوانند مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه فعالان اقتصادی کشور بردارند.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران نیز پس از اینکه برای ثبت نام در انتخابات اقدام نکرد، در صفحه توییتر خود نوشت: «تصميم سختى بود، بسيار سخت. اما گرفتن تصميمات سخت هنرى است كه بايد آموخت و عمل كرد، خواه یک انسان، خواه یک كشور. همواره سرباز اقتصاد ايران خواهم ماند، يك روز در متن و يك روز در كنار اتاق بازرگانى. به اميد روزهاى خوب براى ايران عزيزمان.»

جدیدترین اتفاقات مربوط به این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی را می‌توانید در سلسله اخبار انتخابات اتاق بازرگانی تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت در این پنج سال و اندی، با بی توجهی به نظرات و بازی ندادن اتاق‌ بازرگانی در تصمیمات مهم اقتصادی، اون رو به تشکلی بی‌اثر تبدیل کرد و طبیعی است فعالان بخش خصوصی انگیزه و امیدی به مشارکت در انتخابات اتاق بازرگانی ندارند.

    • سمیه سایش

      بخش خصوصی در تمام این 40 سال مورد بی مهری دولتمردان قرار گرفته درحالی که اصل 44 قانون اساسی بر توجه و حمایت از این بخش تاکید دارد.