کد مطلب: ۵۱۶۶۹۶

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است

ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری رویترز امروز سه‌شنبه اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی آغاز غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران را تایید کرد.

به گزارش الجزیره، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام که معمولا ۱۰ روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو قرار می‌گیرد، از احتمال وجود مواد اعلام نشده در سایت تورقوز آباد ابراز نگرانی کرد!

در این گزارش ادعا شده است: نگران احتمال وجود مواد اعلام نشده از سوی ایران در سایت تورقوزآباد هستیم!

گزارش مذکور در ادامه مدعی است: ایران از زمان آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی تا ۱۶ فوریه (سه‌شنبه هفته پیش، ۲۸ بهمن‌) ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده است. ایران همچنین در تاسیسات زیرزمینی سایت نطنز دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۲M نصب کرده و به یکی از آن‌ها گاز تزریق کرده است.

بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی رویترز، این گزارش در ادامه می‌افزاید: ایران قصد دارد ۶ آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۲M را نیز در نطنز نصب کند. تهران همچنین برای تولید اورانیوم ۲۰ درصد در تاسیسات فردو نیز ۲ آبشار از سانتریفیوژهای IR-۶ نصب می‌کند.

آژانس در گزارش مذکور اضافه کرد که میزان کل ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم است که ۵۲۴.۹ کیلوگرم نسبت به ۳ ماه گذشته افزایش یافته است.

گفتنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام هر ۳ ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران گزارشی را ارائه می‌کند.

نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آینده به صورت مجازی در وین برگزار شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این که اورانیوم ۲۰ درصد غنی کنیم و تحریم شیم به مراتب بهتر از اونیه که هم تو راکتور بتن بریزیم هم تحریم رو بکشیم

  • ناشناس

    اصلا صددرصد غنی کنید اینا خودشون ادمکشن صلاحیت حرف زدن ندارند،چکاره اند برا ما تصمیم بگیرند ،همش دروغ میگن