کد مطلب: ۱۳۸۸۸۹

فاز نخست اولین بندر خشک تعاونی ایران در آستانه بهره‌برداری

فاز نخست اولین بندر خشک تعاونی ایران در آستانه بهره‌برداری

مدیر عامل بندر خشک پیشگامان یزد از رو به اتمام بودن فاز نخست اولین بندر خشک تعاونی ایران در یزد خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، غلامرضا رضایی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت این بندر خشک از سوی گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد، گفت: مراحل ساخت بزرگ‌ترین سردخانه دو مداره منطقه به پایان رسیده و هم‌اکنون مراحل تست قبل از بهره‌برداری را می‌گذارند.

وی افزود: همچنین منطقه ترمینال ریلی و ترمینال چند منظوره و سکوهای خدمات بار ریلی نیز قابلیت فعالیت عملیاتی و خدماتی دارد.

رضایی تاکید کرد: علاوه بر بخش‌های مختلف طرح، خدمات زیرساختی بندر خشک همچون گازرسانی به بخش‌های مختلف، آبرسانی و خدمات فیبر نوری نیز مراحل نهایی یا بهره‌برداری آزمایشی را می‌گذارند.

مدیرعامل بندر خشک پیشگامان به دسترسی جاده‌ای داخل سایت ۷۰۰ هکتاری بندر خشک نیز اشاره کرد و گفت: برای دسترسی بهتر مسیرهای شمالی و شرقی سایت و همچنین تقاطع خط ریلی با جاده، یک تقاطع غیرهمسطح در نظر گرفته شده بود که این طرح نیز تکمیل شده است.

البته به تازگی نیز امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از جدیدترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و تاسیس بندرهای خشک خبر داده و گفته است: مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های ساخت بندرهای خشک تمام شده و بر اساس برنامه ششم باید حداقل شش بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

وی ادامه داده است؛ دولت در این دو سال مطالعات جامعی روی بندرهای خشک انجام داده است و به دنبال استعداد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بندرهای خشک است؛ زمین‌های زیادی در قزوین، کرمانشاه، مشهد، اصفهان و کرمان وجود دارد که مستعد ساخت بندرهای خشک هستند و بعد از اتمام مطالعات برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق ورود می‌کنیم.

به گفته امینی، هر بندر خشک به قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان بستگی به نوع آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و برای تأسیس هفت بندر خشک (مورد تایید سازمان ملل) به حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم.

امینی همچنین مشهد، سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی، تبریز و بندر خشک آپرین تهران را جزو مکان‌هایی دانسته که کاندید بین‌المللی ایجاد بندرهای خشک هستند و در این باره افزوده است: علاوه بر آن‌ها یزد، اصفهان، و کرمان نیز مکان‌هایی هستند که در طرح شناسایی استان‌های مستعد ایجاد بندر خشک معرفی شده‌اند.

یادآور می‌شود؛ بندر خشک پیشگامان یزد، نخستین بندر خشک تعاونی کشور است که مجوز آن توسط هیات دولت صادر شده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با جدیت در حال ساخت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.