کد مطلب: ۱۳۶۵۰۶

فاصله میان گمرک و بازرگانان کوتاه شد

فاصله میان گمرک و بازرگانان کوتاه شد

رییس کنفدراسیون صادرات ایران از برگزاری جلسات ماهانه صادرکنندگان با مسوولان گمرک خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد لاهوتی از برگزاری جلسات ماهانه بخش خصوصی با گمرک خبر داد و گفت: با توصیه رئیس کل گمرک، جلساتی به صورت مستمر و منظم و ماهانه با بخش خصوصی برگزار می‌شود. کنفدراسیون صادرات از تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف دعوت می‌کند تا موارد و مشکلات را در این جلسات به بحث و بررسی گذاشته شود.

وی با اشاره به تعامل بخش خصوصی با گمرک گفت: در دولت یازدهم این تعامل پررنگ‌تر شد. در نهایت با دستورالعمل ماده 2 و 3 قانون بهبود فضای کسب و‌ کار که معاون اول رئیس‌جمهور در اسفند ماه ابلاغ کردند، تصمیمی بدون نظرخواهی از بخش خصوصی انجام نمی‌شود. اجرای این دستورالعمل، در جهت اجرای قانون و شنیدن نظرات بخش خصوصی به عنوان نکته‌ای مثبت است.

لاهوتی ادامه داد: اگر بخواهیم یکی از سازمان‌های پیشران در پیگیری این دستورالعمل اشاره کنیم، قطعا می‌توانیم نام گمرک را بیاوریم. خوشبختانه از زمانی که آقای کرباسیان مسئولیت پذیرفتند، بسیاری از مشکلاتی که قبلا وجود داشت با شنیدن صدای بخش خصوصی و بررسی آنها این مشکلات مرتفع شد.

او در خصوص ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی در دولت یازدهم نیز گفت: علی‌رغم اینکه ممکن است در اجرا با نقدهایی همراه باشد اما در کل فاصله میان گمرک و بازرگانان را کوتاه کرد و قدم بسیار خوبی برداشته شده است.

به عقیده رئیس کنفدراسیون صادرات، از یک جهت دولت الکترونیک شکل گرفته و از جهت دیگر ارتباط مدیریت گمرک با بخش خصوصی می‌تواند روز به روز پنجره را قوی‌تر کند.

به باور لاهوتی، کاهش قاچاق و تخلفات از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی اتفاق افتاده است. در واقع گمرک پیشران دولت الکترونیک شده است.

لاهوتی همچنین توضیح داد که گمرک مجری مصوبات سازمان‌های دیگر است و به همین دلیل اگر مشکلی هم وجود دارد عملا نمی‌تواند مشکل گمرک باشد. گمرک دستورات و مسئولیت‌های واگذار شده را اجرا می‌کند.

بر همین اساس، لاهوتی معتقد است که در حوزه صادرات کمترین مشکلات در گمرک وجود دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمدتا در بحث واردات مواد اولیه است. هزینه‌های بندری و ماندگاری و رسوب آن‌ها، لابراتور و بحث‌های موردی کالاها است که هزینه‌بر و زمان‌بر است. بنابراین اگر بتوانیم مشکلات حوزه واردات خصوصا واردات ورود موقت را به طور کامل برای واحدهای تولیدی و صادرکننده برطرف کنیم، می‌تواند کمک شایانی به افزایش ورود موقت در جهت صادرات باشد.

در پایان، لاهوتی تاکید کرد: هر جا دولت از نظرات بخش خصوصی استفاده کرده و گوش شنوا داشته در پیش‌برد اهداف ملی و منافع کشور سرعت بهتری داشته است. هرجا توجه به حرف بخش خصوصی ندارد مشکلات جدی‌تر خواهد داشت. مصداق آن، دریافت عوارض صادراتی بود که بدون توجه به بخش خصوصی وضع شد و بعد از مدت کوتاهی مجبور به لغو آن شدند ولی بازارهای صادراتی را از دست دادیم و لطمات جدی به صادرات وارد شد. خوشبختانه در دولت یازدهم کمتر شاهد چنین تصمیماتی بودیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.