کد مطلب: ۶۹۰۷۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فرآیند ضمانت وام توسط سهام بورسی

فرآیند ضمانت وام توسط سهام بورسی

ابتدای مرداد از سامانه ضمانت وام با سهام بورسی رونمایی شد. اما چگونه و با چه شرایطی می‌توان با ضمانت سهام وام گرفت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز پنجم مرداد ماه بود که در سازمان بورس از سامان توثیق سهام یا همان ستاره رونمایی شد. بر این اساس سهامداران بورسی از این پس می‌توانند با توثیق سهام‌ شرکت‌های بورسی و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، وام بگیرند.

از سوی دیگر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد که در حال حاضر تنها سه بانک ملی، رسالت و مهر ایران با توثیق سهام وام می‌دهند اما تعداد این بانک‌ها در آینده افزایش خواهد یافت. به علاوه طبق دستورالعمل بانک مرکزی، حداکثر مبلغ وامی که می‌توان با این روش دریافت کرد، معادل ۲۰۰میلیون تومان است.

مراحل توثیق سهام برای وام

سمیه محمدی، مدیر محصول پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) در خصوص فرآیند توثیق هوشمند سهام برای عموم جامعه به تجارت‌نیوز گفت: سهامداران در ابتدا باید اقدامات مربوطه را در بانک مدنظر انجام دهند. پس از آن سهامدار به صفحه خدمات بازار سرمایه مراجعه و خدمت توثیق را انتخاب می‌کنند. سهامدارانی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان اطلاعات خود را ثبت کرده و سجامی هستند.

وی ادامه داد: پس از وارد شدن به صفحه ثبت توثیق یک رمز یکبار مصرف دریافت می‌کنند، رمز به شماره موبایل سجامی ارسال می‌شود. به نوعی احراز اراده‌ای انجام می‌شود، پس از تایید رمز یکبار مصرف دارایی قابل توثیق را مشاهده می‌کنند. دارایی کل یا بخشی از داریی‌ قابل توثیق را انتخاب کرده و به صفحه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هدایت می‌شود.

مدیر محصول پروژه توثیق الکترونیک سمات اظهار کرد: در صفحه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سهامداران شرایط لازم را پس مطالعه دقیق تایید کرده و کارمزد پرداخت می‌کنند. در نهایت به صفحه بانک مجددا هدایت می‌شوند.

محمدی تشریح کرد: ارائه کلیه خدمات مرتبط با توثیق هوشمند در روزها و ساعات‌ کاری انجام می‌شود. در پایان روز کاری تمامی درخواست‌ها از بانک‌های عامل به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود. پس از بررسی و پردازش، نتیجه در روز کاری بعد به بانک‌های مربوطه ارسال می‌شود.

شرایط توثیق سهام چیست؟

این مسئول درباره شرایط توثیق سهام گفت: سهامداران نباید محدودیت ناظر به اصطلاح سهام فریز داشته باشند. همچنین دارایی قابل معامله و سپرده باشد و دارایی توقیف و توثیق شده از قبل نداشته باشند.

مدیر محصول پروژه توثیق الکترونیک سمات در پایان اظهار کرد: سهامداران باید توجه کنند پس از پذیریش تعهدات و شرایط، درصورتی که در آن بازه زمانی مشخص سهامداران به تعهدات خود عمل کنند، عملیات رفع توثیق اتفاق می‌افتد. اما در صورتی که به تهعدات خود عمل نکند و نکول اتفاق بیفتد براساس قرارهای بانک‌ دارایی سهامداران به فروش می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    معامله تهاتر با سهام به بانک ها
    اگرمن بطور مثال 1میلیارد سهام خودم را تا 2سال وثیقه بانک ملی کنم آیا بانک ملی ا میلیارد سهام وثیقه شده را با سود 18% ماهیانه به حساب من واریز خواهد کرد

  • ناشناس

    لطفابانکهای عامل روهم درجریان بگذارید وتوجیه شان بفرمایید.به بانک مراجعه کردم اصلا کلمه توثیق سهام به گوششان نخورده ..مثل بقبه وامهایی که وعده پرداختشان ازسوی بانک مرکزی به مردم داده میشه وروسای بانک ازش اطهار بی اطلاعی میکنند

  • ناشناس

    همش سرکاری میگن سه ملیون کالا اونم تبدیل شد به مواد خوراکی تو رو خدا مردم مسخره نکنید