خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۱۳۰۷

فعال سازی ۶۴ واحد تولیدی توسط بنیاد علوی در آذربایجان غربی

فردای روشن آذربایجان غربی با اشتغالزایی برای شهروندان روستایی

فردای روشن آذربایجان غربی با اشتغالزایی برای شهروندان روستایی

آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مرزی کشور با 37412 کیلومتر مربع مساحت، در شمال غرب ایران قرار گرفته است؛ استانی که از شمال با جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ترکیه، از شرق با استان آذربایجان‌شرقی، از جنوب با استان کردستان و از غرب با کشورهای ترکیه و عراق هم مرز است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این استان با سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت، از جمله استان های محروم کشور است که به واسطه دوری از مرکز سیاسی کشور در سال و دهه های اخیر آنچنان که باید و شاید طعم توسعه را به ویژه در روستاهای محروم و دور افتاده نچشیده است؛ اتفاقی غیر قابل قبول که مدتی است با ورود برخی نهادهای اجرایی در مسیر تغییر قرار گرفته است.

این استان به لحاظ جغرافیای طبیعی با ناهمواری هایی در قسمت غربی یعنی در نواحی مرزی ایران و ترکیه و ایران و عراق رو به رو است که در واقع امتداد کوه های ارمنستان هستند، از شمال به جنوب کشیده شده اند و در نهایت به سلسله جبال زاگرس منتهی می شوند؛ وضعیتی جبری که در افزایش مشکلات اقتصادی در این استان بی تأثیر نیست.

مرتفع ترین نقطه استان آذربایجان غربی را قله آورین با ارتفاع 3622 در شهرستان خوی و کم ارتفاع ترین نقطه آن نیز در محل خروج رودخانه زاب از ایران به عراق قرار گرفته است.

در این استان علی رغم ناهمواری های فراوان و بن بستی، رودخانه های بزرگی در حوزه های سه گانه غرب دریاچه ارومیه، حوزه دریاچه ارومیه تا رود ارس و حوزه جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد که به آن می توان به عنوان یک فرصت برای توسعه نگاه کرد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی، این استان تحت تأثیر توده‌های هوایی متفاوتی در طی سال است که عمدتا به چهار توده هوای سرد شمالی، توده هوای قطبی سیبری، توده هوای قطبی بحری و توده هوای حاره بحری تقسیم می شود.

این استان که از دیرباز یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی کشور، معبر نفوذ اقوام مختلف و محل نزاع های منطقه‌ای بوده است، اکنون محل زندگی اقوام و قبایل بسیاری است که جمع آنها در کنار یکدیگر یک فرصت استثنایی برای توسعه و تغییر شرایط اقتصادی استان است.

شهرستان ارومیه، اشنویه، تکاب، خوی، سردشت، سلماس، چالدران، شاهیندژ، ماکو، مهاباد، میاندوآب، نقده، پلدشت و چایپاره از جمله شهرستان های استان هستند که در اکثر آنها روستا و مناطق محروم وجود دارد.

صرف نظر از مجموعه نهادهایی مثل دولت که در سال های اخیر برای مقابله با بیکاری در این استان ورود کردند، بنیاد علوی نیز چند سالی است که توجه ویژه ای به استان آذربایجان غربی دارد و تلاش می کند الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی را در این استان به اجرا بگذارد.

بررسی ها نشان می دهد، بنیاد علوی در نیمه اول سال جاری با اجرای 64 واحد تولیدی بومی در روستاهای این استان برای نزدیک به 900 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده است.

بنیاد علوی برای فعال سازی 64 واحد تولیدی مورد اشاره تنها در 6 ماه اول سال 97 بیش از 402 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است؛ هزینه ای که انتظار می رود به واسطه رعایت بسیاری از اصول علمی دور نمای روشنی را برای آینده این استان فراهم کند.

مروری بر واحدهای تولیدی مورد اشاره به خوبی نشان می دهد که در فرایند احداث و راه اندازی همه این واحدها به توانمندی بومی منطقه توجه و تلاش شده است حتی المقدور بی ارتباط با شرایط بومی و محلی منطقه ای نباشند؛ وضعیتی که برای نتیجه بخش بودن آن همه فعالان این بخش ها ملزم به گذراندن دوره های آموزشی ویژه شدند.

احداث واحد تولید انواع قیر و مشتقات نفتی در جاده ماکو - منطقه آزاد ماکو ، احداث واحد کارگاه صنایع دستی در شهرستان ماکو - روستای رند ، احداث کارگاه نجاری ، سی ان سی و پی وی سی در شهرستان ارومیه - روستای الواچ، احداث واحد تولید انواع پوشاک در شهرستان ارومیه - روستای قزل عاشق، احداث جایگاه دو منظوره عرضه فرآورده های نفتی در شهرستان مهاباد، احداث واحد تولید انواع پالت پلاستیکی و ظروف پلی اتیلن در شهرستان میاندوآب، احداث واحد تولید پانل های فولادی با هسته پلاستفوم در شهرستان میاندوآب، احداث واحد تولید انواع چسب و مشتقات آن در شهرستان ارومیه روستای چیچکلوی قلعه، ایجاد پروژه فرش دستباف در روستـاهای حلج و بالو، احداث واحد تولید صنایع دستی (آویز لوستر) در شهرستان ارومیه روستای گنج آباد، احداث واحد تولید بلغور گندم در شهرستان چایپاره روستای کامل آباد، احداث واحد پرورش زنبور عسل در شهرستان تکاب روستای قوشه بلاغ، احداث واحد تولید موزائیک در شهرستان میاندوآب روستای سوگلی تپه، احداث واحد بسته‌بندی حبوبات و غلات در شهرستان شاهین دژ روستای پاره علیا، احداث مجتمع خدماتی رفاهی در شهرستان خوی روستای سعید اباد، ایجاد پروژه مرکز جمع آوری شیر در شهرستان سلماس روستای درشک، ایجاد پروژه احداث تالار پذیرایی در شهرستان شوط روستای ملااحمد، ایجاد واحد پروژه پرورش گاومیش در شهرستان نقده روستای کهریزه شکاک و احداث واحد تولید انواع هالوژن خودرو در شهرستان ارومیه روستای قصور تنها بخشی از 64 واحد تولیدی است که در نیمه اول سال اخیر توسط بنیاد علوی در استان آذربایجان غربی فعال شده است.

واحدهای تولیدی موثر و اشتغال آفرینی که تا کنون برای نزدیک به 900 نفر از جوانان متخصص و روستایی این استان اشتغال مستقیم ایجاد کرده است و با توجه به توجه بنیاد علوی به مسئله بازاریابی محصولات تولیدی، امید این است که خیلی زود برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد کند و فردای روشنی را برای استان آذربایجان غربی رقم بزند.

گفتنی است جدا از مجموعه اقداماتی که به آن اشاره شد، بنیاد علوی برای شهرستان چالدران برنامه جداگانه‌ای نیز دارد و بنا دارد این شهرستان را به عنوان الگوی آبادانی و پیشرفت با طرح و اعتبارهای ویژه با مجموعه رخدادهای توسعه ای رو به رو کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.