کد مطلب: ۳۷۳۴۰۳

ظریف عنوان کرد:

فرصت کوتاهی برای اعضای برجام باقی مانده است

فرصت کوتاهی برای اعضای برجام باقی مانده است

وزیر امور خارجه گفت: اعضای اروپایی برجام تاکنون نتوانستند به تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و الان فرصت کوتاهی برای آنهاست که تعهداتشان را اجرا کنند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام رایزنی‌های مستمر سیاسی با روسیه در مسکو به سر می‌برد، بعدازظهر امروز (چهارشنبه) پس از دیدار با همتای روس در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، ایران و روسیه را دو شریک در این منطقه و جهان و همسایه خواند.

وی با تشریح گفت‌وگوهایش با لاوروف افزود: موضوعات بسیار گوناگونی را بررسی کردیم، روابط دوجانبه ما امروز در حوزه‌های مختلف دوجانبه به پیش می‌رود، ساخت فاز دو و سه نیروگاه بوشهر علیرغم کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران عنوان کرد: همکاری ما در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو ادامه یافته است و سایر همکاری‌ها با دوستان روسی برای همکاری در زمینه هسته‌ای علیرغم اقدامات آمریکا دنبال شده است. علاوه بر این همکاری‌های اقتصادی ما در حوزه‌های مختلف و همکاری‌های ما در مسائل منطقه‌ای ادامه دارد.

خواهان صلح به دست افغان‌ها هستیم

وی گفت: ما در موضوعات منطقه‌ای و جهانی دیدگاه‌های نزدیک به هم داریم، در افغانستان خواهان صلح به دست افغان‌ها هستیم و ایران و روسیه مشورت‌های خیلی خوبی درباره افغانستان به صورت دوجانبه و چندجانبه داشتند و امیدواریم این مشورت‌ها به صلح در افغانستان و کمک به مردم و دولت افغانستان برای رسیدن به راه‌حل صلح آمیز بینجامد.

ظریف با بیان اینکه ما و روسیه در کنار مردم سوریه برای مقابله با تروریسم موفقیت‌های بیشماری را داشتیم، اظهار داشت: بعد از آن در کنار ترکیه، برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی همکاری کردیم و الان هم معتقدیم همکاری سه جانبه آستانه تنها زمینه همکاری بوده که موضوع سوریه را به حل و فصل و پایان خشونت‌ها نزدیک کند.

روند آستانه با سرعت خوب به پیش می‌رود

وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم دیگران هم این واقعیت را به رسمیت بشناسند و تلاش نکنند به خاطر ملاحظات کوته بینانه سیاسی، روند آستانه را با مخاطره روبرو کنند.

به گفته ظریف این روند (آستانه) با سرعت خوب به پیش می‌رود و جلسه اخیر آستانه پیشرفت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف شاهد بوده است.

خروج آمریکا از INF به عنوان یک حرکت بسیار خطرناک از طرف ما دیده می‌شود

براساس این گزارش، ظریف در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: درباره موضوعات مربوط به منطقه، تحولاتی که در شمال آفریقا و یمن اتفاق می‌افتد و اقدامات مخرب آمریکا در منطقه و جهان گفت‌وگو کردیم. خروج آمریکا از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد INF به عنوان یک حرکت بسیار خطرناک از طرف ما دیده می‌شود، همانطور که خروج آمریکا از برجام توسط ما و روسیه به عنوان یک حرکت خطرناک دیده می‌شود.

وی همچنین گفت: دولت کنونی آمریکا ظاهرا هیچ تعهدی به هیچ توافق بین‌المللی ندارد و یکی پس از دیگری از توافقات متعدد خارج شده است. خروج از برجام، INF، نفتا، یونسکو، شورای حقوق بشر اقداماتی بوده که دولت آمریکا در ماه‌های گذشته انجام داده و ما با یک دولت قانون شکن روبرو هستیم.

ظریف با اشاره به اظهارات لاوروف بیان کرد: برای ما برجام اهمیت زیادی دارد، برجام اهمیت زیادی برای جامعه بین‌المللی داشته و ایران در طول یک سال گذشته علیرغم اقداماتی که آمریکا کرده، در اجرای تعهداتش در چارچوب برجام باقی مانده است.

اقداماتی که متوقف کردیم براساس مواد 26 و 36 برجام حق آن را داشتیم

وزیر خارجه تصریح کرد: تصمیم امروز ایران برای اجرای برجام است نه در خلاف برجام و این تصمیم را در داخل برجام اتخاذ کردیم نه مثل آمریکا از آن خارج شویم.

وی گفت: اقداماتی که ما متوقف کردیم اقداماتی است که براساس مواد 26 و 36 برجام حق آن را داشتیم. ضمن اینکه تحریم‌های جدیدی که آمریکا چهارم می اعمال کرد، اجرای این مفاد را غیرممکن کرده بود و این نشانگر آن است که آمریکا به دنبال این است که برخورد مخربی را که با برجام داشته، ادامه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ما نقش روسیه را به عنوان عضو موثر در رسیدن به نتیجه در برجام را همواره مورد تأیید و تشکر قرار دادیم، امروز نقش روسیه در گروه باقیمانده از برجام نقش برجسته‌ای است و دوستان روس ما در کنار دوستان چینی ما با ایران همکاری خود را ادامه دادند، همانطور که حقوق بین‌الملل آنها را موظف کرده که این روابط را داشتیم.

فرصت کوتاه پیش روی اعضای باقیمانده برجام

وی گفت: سایر کشورها نتوانستند، مخصوصا اعضای اروپایی برجام تاکنون نتوانستند به تعهدات خودشان در برجام عمل کنند. الان فرصت کوتاهی برای باقیماندگان در برجام به خصوص کشورهای اروپایی است که تعهداتی که آقای لاوروف به آنها اشاره کرد و تعهداتی که وزرای خارجه آنها در ماه ژوئن و سپتامبر انجام دادند، تعهداتی که معاونان وزرای خارجه آنها مکررا اعلام کردند را اجرا کنند و اگر این تعهدات اجرا شود، ما می‌توانیم ادامه حیات برجام را تضمین کنیم.

طبق این گزارش، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و مالی فرصت داد.

براساس این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.

همچنین به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.