کد مطلب: ۴۴۸۴۵۶

هفته آینده فرمول قیمت‌گذاری خودرو ارائه می‌شود

هفته آینده فرمول قیمت‌گذاری خودرو ارائه می‌شود

رئیس سازمان بازرسی گفت: با تاکید و پیگیری مکرر سازمان بازرسی و دستور وزیر صمت شورای رقابت ظرف هفته آتی فرمول قیمت‌گذاری خودرو ارائه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه؛ حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در جمع خبرنگاران در رابطه با اقدامات سازمان بازرسی در بحث برخورد با برخی تخلفات صنعت خودرو اظهار کرد: همواره نظارت بر موضوع خودرو را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های نظارتی مدنظر داریم.

وی افزود: در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو و عرضه آن به مردم و نحوه توزیع و واگذاری خودرو، از چند وقت پیش مکاتباتی با معاون اول رییس‌جمهور و وزارت صمت و اعضای ستاد تنظیم بازار داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به جایگاه قانونی شورای رقابت اشاره و تصریح کرد: طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، باید شورای رقابت فرمول تعیین قیمت خودورهای انحصاری را که تشخیص انحصاری بودن هم به عهده آن‌هاست، مشخص کند. تشخیص آن‌ها این است که خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو انحصاری است، بنابراین تعیین قیمت و فرمول قیمت به عهده شورای رقابت است.

درویشیان افزود: متاسفانه مدتی است شورای رقابت را از گردونه انجام تکلیف قانونی خود کنار گذاشته‌اند اما اخیرا با تاکید معاون اول رییس‌جمهور و مکاتباتی که با وی داشتیم و همچنین جلسه‌ای که دیروز در وزارت صمت با حضور وزیر، معاونان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی تشکیل شد از رئیس شورای رقابت هم دعوت شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را بر اساس دستورالعملی که طبق قانون دارند ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از اختلاف‌های بین شورای رقابت با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که آنها و خودروسازها می‌خواهند قیمت تعیینی را بر اساس همه هزینه‌های مرتبط با تولید خودرو و غیرمرتبط با آن تعیین کنند ولی شورای رقابت معتقد است طبق قوانین باید هزینه‌های تمام شده مرتبط با تولید خوردو به اضافه درصد و میزان تورمی که هر سال بانک مرکزی اعلام می‌کند قیمت خودرو را تعیین کند.

درویشیان تصریح کرد: وزیر صمت روز گذشته در جلسه دستور اکید داد حتما شورای رقابت وظیفه خود را انجام دهد و ظرف چند روز آینده فرمول خود را ارائه کند تا بر اساس آن تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به التهاباتی که در بازار در رابطه با خودرو رخ داده است، گفت: متاسفانه التهاباتی اخیرا تشدید شده در حالی‌که هیچ اتفاقی نیفتاده و خودرویی که قیمت آن ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده به یکباره ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است، این اتفاق اتفاق درستی نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یک بخش از این التهابات را ناشی از نحوه عرضه خودرو دانست و افزود: اگر خودرو به میزانی که بازار این التهاب را پیدا نکند، عرضه می‌شد قیمت‌ها این‌گونه نجومی بالا نمی‌رفت. از سوی دیگر این شرکت‌ها مثل سابق به جز دو مورد، عرضه به صورت پیش‌فروش هم نداشته‌اند.

درویشیان با اشاره به گلایه‌ها و شکایات مردم به قوه قضائیه و سازمان بازرسی از نحوه ثبت نام خودرو در سایت ایران‌خودرو و سایپا افزود: مردم گلایه می‌کنند که در سایت ایران‌خودرو و سایپا اگر قوی‌ترین پهنای باند را هم کسی در اختیار داشته باشد و ماهرترین فرد هم پشت سیستم نشسته باشد گاهی ظرف چند دقیقه اعلام می‌شود که ظرفیت پر شد و امکان ثبت‌نام نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: حتما این بحث را با کمک مسئولین ذی‌ربط دنبال می‌کنیم که شیوه ثبت نام و نحوه عرضه خودرو اصلاح و از سوی دیگر بستر دلالی جمع شود.

وی ادامه داد: اینکه یک نفر تعداد زیادی خودرو را در اختیار بگیرد و احتکار کند تا قیمت افزایش پیدا کند و به سودهای نجومی برسد مناسبت نیست و باید اصلاح شود و امروز وزیر صمت دستور اکیدی داد که این موضوع پیگیر شود و با کسانی که موجب التهاب بازار و افزایش قیمت‌های غیرواقعی می‌شوند، برخورد شود.

این مسئول عالی قضائی پیش‌بینی کرد ظرف هفته آینده شورای رقابت فرمول خود را ارائه کند و به زودی قیمت مشخص شود.

درویشیان با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته برای اصلاح قیمت خودرو در کارخانه شرایطی را گذاشته است، گفت: تضمین داخلی سازی، کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت خودرو از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و خودروسازان باید آن را رعایت کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: تاکید سیاست‌های کلی نظام بر استفاده از ظرفیت داخل است، لذا کاهش ارزبری تجهیزاتی که برای تولید خودرو لازم است، افزایش تولید و عرضه مناسب محصولات ایران خودرو و سایپا در تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو و مناسب کردن قیمت کمک می‌کند، از طرفی افزایش کیفیت خودرو نیز یکی از مواردی است که روز گذشته نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری بود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر بخواهد قیمتی اصلاح شود باید این اتفاقات بیفتد و شاخص‌های ارزیابی و پایش این عوامل پیش‌بینی، کنترل و رصد شود.

درویشیان تصریح کرد: نحوه عرضه خودرو را سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهد کرد چراکه به شکلی که تا به حال عرضه می‌شده، آن اختلاف قیمت کارخانه و بازار را خصوصا در یک سال اخیر خیلی کاهش نداده است لذا برخی ضوابط باید اصلاح شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان گفت: سایر شیوه‌ها و روش‌ها که دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند باید اصلاح شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر مثل گذشته خودرو تحویل روزباشه دیگه دونرخی نیست کمربازارواینقدرتفاوت شکسته میشه

  • محمد

    فقط حرف، حرف حرف، کی میخواین برخورد کنین.

  • ناشناس

    اگه تولید کننده لندهور تولیدشو مثل سال‌های قبل و با اون تعداد انجام بده و تحویل فوری انجام بده،،، دیگه دلال و اینا چیکار میخوان بکنن،
    تو دوسال گذشته حدود یک ملیون خودرو کمتر از سال‌های قبل‌تر تولید و عرضه شده