کد مطلب: ۳۹۷۲۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پس از ایران خودرو نوبت به سایپا رسید / حراج ۱۲۰۰ میلیارد تومانی دارایی‌های خساپا برای خروج از زیان

پس از ایران خودرو نوبت به سایپا رسید / حراج 1200 میلیارد تومانی دارایی‌های خساپا برای خروج از زیان

پس از ایران خودرو، این بار شرکت خودروسازی سایپا نیز در تهیه و تدارک فروش دارایی‌های خود افتاده تا بتواند بخشی از زیان دو هزار میلیارد تومانی خود که بدون احتساب هزینه‌های مالی محاسبه شده را پوشش دهد؛ این شرکت طی سال گذشته ۳۰۱ هزار و ۶۸۸ دستگاه خودرو را به فروش رسانده و از این میزان فروش، زیان ثبت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از ایران خودرو ، این بار شرکت خودروسازی سایپا نیز در تهیه و تدارک فروش دارایی‌های خود اقداماتی را آغاز کدره تا بتواند بخشی از زیان دو هزار میلیارد تومانی خود که بدون احتساب هزینه‌های مالی در سال 97 محاسبه شده را پوشش دهد؛ این شرکت طی سال گذشته ۳۰۱ هزار و ۶۸۸ دستگاه خودرو را به فروش رسانده و از این میزان فروش، زیان ثبت کرد.

در همین راستا خساپا با انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در سامانه کدال، اعلام کرد که قصد دارد تعدادی ملک، زمین و سهام دو شرکت را در مجموع و با ارزش پایه 12,487,177,563,759 ریال (معادل 1.2 هزار میلیارد تومان) به مزایده بگذارد.

پیش از این شرکت ایران خودرو هم 26 فقره اموال مازاد خود نظیر مغازه‌های تجاری، خانه، آپارتمان، زمین و سوله را با ارزش پایه 121 میلیارد تومان به مزایده گذاشته بود.

خودرو

مجموع زیان انباشته ایران خودرو و سایپا

این در حالی است که زیان شناسایی شده، بدون احتساب هزینه‌های مالی نظیر انتشار اوراق و دریافت وام بوده که اگر این موارد نیز محاسبه شوند، زیان این دو خودروساز بسیار بالاتر می‌رود. صورت مالی سایپا مربوط به سال 97 حاکی از زیان انباشته 5.9 هزار میلیارد تومانی بود.

این اقدامات به دنبال دستور وزیر صمت به دو خودروساز بزرگ انجام می‌شود؛ آنها در این دستور ملزم شده‌اند که از محل فروش اموال مازاد، ۲۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کنند تا بخشی از نیاز مالی‌ خارج از روش‌هایی مانند اخذ تسهیلات بانکی و پیش‌فروش، تامین شود.

رضا رحمانی، وزیر صنعت پیش از این اعلام کرده بود که خودروسازان برای افزایش تولید، نیاز به جذب نقدینگی دارند و از همین‌رو بنا شده بخشی از این نیاز با فروش اموال مازاد تامین شود. بنابراین هر کدام از دو خودروساز بزرگ باید 1000 میلیارد تومان نقدینگی از محل فروش اموال مازاد جذب کنند.

در شرایطی که این روزها پای دستگاه قضا به پرونده این دو شرکت خودروساز گشوده شده و شاهد دستگیری‌های متعدد و گسترده هستیم، باید دید که فروش اموال می‌تواند زیان‌های سرسام آور این دو شرکت را پوشش داده و این دو شرکت را از لبه پرتگاه ورشکستگی نجات دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برن به درک

  • مقداد

    ما مردم کاری از دستمان بر نمیآید
    این دو خودرو ساز تا امروز هر کاری که خواستن انجام دادندکسی هم جلوشان در نیامدند .
    انشاالله از این به بعد رئیس قوه قضایه تا آخر کار جلوشان بایسته .

  • همشهری ۶

    شاید خودرو ساز ورشکست شده باشه . اما مدیرانش که میلیاردر شدن . یه حساب سر انگشتی نشان میده زیان انباشته این شرکتها تونسته حداقل ۱۴۰۰۰ نفر رو به ثروت‌های میلیاردی برسونه . بقول معروف شاید برای خودروساز آب نداشته باشه اما برای مدیران و مسیولین که نان داره . اونم چه نان دو رو خاش خاشی . از جیب ملت

  • ناشناس

    تو رو خدا ب شعور مردم توهین نکنید با این قیمتها مگه داریم مگه میشه ..ما که دیگه قدرت خرید همین ماشین ایرانی هم نداریم

  • ناشناس

    باید رسیدگی شود تا بازار خودرو به سلامت اولیه برگردد تا همه بتوانند از این کالای اساسی استفاده ملزم داشته باشند چون جوامع امروز بدون وسیله نقلیه بخصوص ماشین انجام پذیر نبوده و بایستی هرچه زودتر این معضل برداشته بشه و قیمت واقعی خودرو بایستی بتناسب درآمد مردم باشه نه اینکه بصورت تصاعدی بره بالا با تشکر از هیئت مهار و کنترل قیمتهای خودرو ودیگر کالاهای اساسی و مورد استفاده

  • ناشناس

    سلام
    به نظر من علت اصلی ورشکستگی شرکت های خودرو ساز در ایران عدم رقابت با بازار جهانی کپی کاری خودرو عدم کیفیت در انواع محصولات است

  • ناشناس

    سلام
    به نظر من علت اصلی ورشکستگی شرکت های خودرو ساز در ایران عدم رقابت با بازار جهانی کپی کاری خودرو عدم کیفیت در انواع محصنولات است

  • محمد

    اینا ضرر میدن یاملت بدبخت الان 3ماه پول یه لگن(ساینا)رو آدم هنوزیه پیچش روهم تحویلم ندادن

  • ناشناس

    چه ورشکستگی مگر خودرو و قطعاتش داخل کشور درست نمیشه
    داخل کشورمان مگر صنعت نداریم
    ماشاه الله که بهترین موشکها و پهبادها را تولید میکنیم آنوقت خودرو سازان از پس ساخت خودرو ساده ای مثل پراید و غیره عاجز مانده اند که اعلام فروش مزایده برای جبران خسارت کنند
    که یکی مثل بنده به امید داشتن خودرو این همه به تاخیر بیفته
    چی بگم تا انجای که اطلاع دارم کشور ما اولین تولید کننده خودرو در جهان بوده و نباید اوضاعش این باشه

  • امیرحسین

    ماشینهارو ۸ برابر قیمت واقعی دارن میفروشن تازه ورشکسته هم شدن؟!!!!! خداییش توهین به شعور مردمه اینجور صحبتها…!!!