کد مطلب: ۷۰۷۰۳۶

شفاف‌سازی در رابطه با آمار فروش اوراق

شفاف‌سازی در رابطه با آمار فروش اوراق

اختلاف آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در رابطه با فروش اوراق موجب سردرگمی فعالان اقتصادی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته، بار دیگر یک ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در ارائه آمار، سبب سردرگمی فعالان اقتصادی شده بود. آمار بانک مرکزی از فروش اوراق در مرحله هجدهم تقریبا نصف آمار وزارت اقتصاد اعلام شد و مشخص نیست که کدام یک از این آمارها به واقعیت نزدیک‌تر است.

وزارت اقتصاد و دارایی در این‌ رابطه توضیحات داد: اطلاعات فروش اوراق متعهد پذیره‌نویسی به مبلغ ۵۵ هزار میلیارد ریال توسط دولت به نهادهای فعال در بازار سرمایه در روز ۳۰ شهریور ماه در گزارش بانک مرکزی از مرحله هجدهم عرضه اوراق اسلامی درج نشده بود.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ ۱۴۰۱/۷/۴ مبنی بر ایجاد شبهه درباره تفاوت در آمار ارائه شده بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی از مرحله هجدهم عرضه اوراق اسلامی اعلام کرد که این تفاوت به دلیل فاصله یک روزه در ارائه آمار است.

بر این اساس بانک مرکزی در ۲۹شهریور ماه طی گزارشی اعلام کرد در مرحله هجدهم عرضه اوراق اسلامی که در این تاریخ برگزار شد، پنج هزار و ۳۰میلیارد تومان اوراق فروخته شده است و وزارت اقتصاد در اطلاعیه خود، رقم فروش اوراق را ۱۰هزار و ۵۳۰میلیارد تومان اعلام کرد و علت این تفاوت، فروش ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق در روز ۳۰ شهریور ماه بوده است.

گزارش بانک مرکزی، پیش از فروش این میزان اوراق بوده، در حالی که روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه در قالب فروش اوراق متعهد پذیره‌نویسی به مبلغ ۵۵ هزار میلیارد ریال توسط دولت به نهادهای فعال در بازار سرمایه عرضه شد که در گزارش بانک مرکزی درج نشده بود.
بر اساس این گزارش سایت خبری تجارت نیوز در گزارشی با عنوان "اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد" شبهاتی درباره این اختلاف آماری مطرح کرده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.