کد مطلب: ۶۲۵۵۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروش با تخفیف جهیزیه به کجا رسید؟ / بازگشت قیمت لوازم خانگی

فروش با تخفیف جهیزیه به کجا رسید؟ / بازگشت قیمت لوازم خانگی

شدت‌گرفتن انتقادات نسبت به افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی باعث شد تا هفته گذشته وزیر صنعت از اجرای طرح فروش همراه با تخفیف جهیزیه رونمایی کند. در حالی که چند روزی بیشتر از ارائه این وعده نمی‌گذرد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از مسدودشدن طرح مذکور خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروش همراه با تخفیف جهیزیه آخرین ابتکار وزارت صنعت برای ساماندهی بازار لوازم خانگی است. طرحی که شباهت چندانی به تدابیر تنظیم بازاری ندارد و به نظر می‌رسد صرفاً با هدف تلطیف فضای انتقادی ایجادشده به رسانه‌ها و مردم مخابره شد.

هشت تولیدکننده لوازم خانگی نیز آمادگی خود را برای حضور در این طرح اعلام کرده‌اند. اتفاقا همین اعلام آمادگی است که قابلیت اجرایی فروش با تخفیف جهیزیه را زیرسوال می‌برد.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: این طرح اصلا درست نیست و قابلیت اجرایی ندارد. اگر تولیدکنندگان قصد ارائه تخفیف دارند، بهتر است آن را روی قیمت کالا اعمال کنند.

اکبر پازوکی در گفتگو با تجارت‌نیوز، اظهار کرد: متقاضیان کالا برای خرید جهیزیه به تولیدکننده مراجعه نمی‌کنند. این خرده‌فروشان هستند که باید کالا را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند. اگر قرار است فشار این طرح روی فروشندگان باشد، نمی‌توان امیدی به اجرای آن داشت.

او ادامه داد: ارائه طرح تخفیف، یعنی پذیرش بالابودن قیمت‌ها. اگر این هشت تولیدکننده گران‌بودن محصولات خود را پذیرفته‌اند، چرا قیمت تولید را پایین نمی‌آورند؟ از سوی دیگر با تصمیمات خلق‌الساعه نمی‌توان بازار را مدیریت کرد. از همین رو طرح فروش با تخفیف جهیزیه تا امروز مسدود ماند. البته هنوز مشخص نیست این طرح در آینده دچار چه سرنوشتی می‌شود.

سرپیچی یک تولیدکننده از برگرداندن قیمت‌ها

هفته گذشته همچنین برخی شرکت‌ها اقدام به افزایش غیرقانونی قیمت‌ها ی خود کردند که وزیر صمت وعده بازگشت قیمت‌ها را داد. پازوکی در این رابطه نیز توضیح داد: این اقدام توسط هشت شرکت صورت گرفت که به جز یک تولیدکننده، باقی آن‌ها قیمت محصولات خود را بازگرداندند.

به اعتقاد این مقام صنفی، توزیع‌‌کنندگان قربانی نهایی طرح تخفیف هستند و همواره متهم به ‌گران‌فروشی می‌شوند. در حالی که کالا را گران می‌خرند، باید آن را با تخفیف و ارزان بفروشند.

وی در رابطه با شرط ازدواج برای دریافت تخفیف‌ لوازم خانگی عنوان کرد: اگر قرار است مزایایی در نظر بگیرند، باید تمام جامعه از آن بهره‌مند شوند. البته اگر قرار بود با این طرح‌ها وضعیت صنعت بهبود یابد، تا کنون طرح‌های بهتری هم اجرا شده‌اند که نتیجه‌بخش نبوده‌اند. باید توجه داشت که بازار و اقتصاد نیاز به درمان‌های قطعی دارند. دستور، تخفیف یا وام در بهترین حالت درمان‌های مقطعی و کوتاه‌مدت هستند.

تخفیف برای فرار از انتقادات

در این رابطه بسیاری از تحلیل‌گران بازار اعتقاد دارند که با آزادسازی واردات و بازگشت برندهای خارجی می‌توان به تعدیل قیمت‌ها در بازار امیدوار شد. البته بسیاری از دهک‌های درآمدی قدرت خرید لوازم خانگی را از دست داده‌اند و دیگر تسهیلات بانکی هم پاسخگو نیست.

اکنون در حالی قرار به ارائه تخفیف جهیزیه است که سازوکار آن مشخص نیست. به نظر می‌رسد وزارت صمت و هشت تولیدکننده مذکور نیز در اجرای این طرح جدیت چندانی ندارند. گویا آن‌ها صرفاً برای فرار از تیغ انتقادات چنین موضوعی را پیش کشیدند.

از سوی دیگر با زمزمه اخباری مبنی بر آزادسازی واردات و بازگشت احتمالی برندهای خارجی، برخی شرکت‌های داخلی برای حفظ بازار حاضر به اجرای هر طرحی هستند. طرح‌هایی که نه از سر دلسوزی برای مصرف‌کننده که بیشتر برای حفظ انحصار بازار است.

برای مطالعه بیشتر خبر گرانی لوازم خانگی در روزهای ممنوعیت واردات را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرچی رو که وارداتش رو ممنوع کنن اشتباهه،رقابت بی معنی میشه،انحصاری میشه،مافیایی میشه،کیفیت میاد پایین و قیمت میره بالا،مثل انحصار خودروهای داخلی،چرا ما از گذشته درس نمیگیریم؟