کد مطلب: ۱۱۹۳۵۰

فروش سنگ خام در کشور باید متوقف شود

فروش سنگ خام در کشور باید متوقف شود

وزیر صنعت با بیان اینکه فروش سنگ خام در کشور باید متوقف شود، گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب که یک ماه قبل به بنده اعلام کرده بودند اقدام و سعی داریم این ماده را تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز کنیم.  امید فلاح مجری طرح زغال‌سنگ طبس در نشست فعالان حوزه زغال سنگ و کک

وزیر صنعت با بیان اینکه فروش سنگ خام در کشور باید متوقف شود، گفت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب که یک ماه قبل به بنده اعلام کرده بودند اقدام و سعی داریم این ماده را تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز کنیم.

امید فلاح مجری طرح زغال‌سنگ طبس در نشست فعالان حوزه زغال سنگ و کک که با حضور وزیر صنعت در طبس برگزار شد، اظهار داشت: چهار محدوده پروده، مزینو، نای‌بند و آبدوغی از حوزه‌های زغال‌دار طبس است که وسعت آن به حدود 30 هزار کیلومتر مربع می‌رسد و بیش از 58 درصد تولید زغال‌سنگ کشور را تامین می‌کند.

وی ذخایر این چهار محدوده را حدود 2.75 میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی عنوان کرد و گفت: وجود ذخایر عظیم زغال‌سنگ به لحاظ کیفی و کمی در حوزه طبس برای واحدهای کک‌سازی کشور، هزینه سرمایه‌گذاری پایین در زمینه اکتشاف و تجهیز و تکمیل زیرساخت‌ها، حفظ و توجه به منابع طبیعی و محیط زیست، امکان مکانیزاسیون معادن و ایجاد معادن با ظرفیت مناسب و دسترسی آسان به صنایع پایین دستی کک و فولاد از جمله ویژگی‌های طبس است.

فلاح تصریح کرد: نواحی پروده و نای‌بند دارای زغال کک‌شو و مزینو و آبدوغی دارای زغال حرارتی هستند و ناحیه پروده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
مجری طرح زغال‌سنگ طبس گفت: منطقه پروده با حدود 1200 کیلومتر مربع مشتمل بر 5 منطقه پروده یک، دو، سه، چهار و پروده شرقی می‌شود که دارای ذخیره‌ای حدود معادل 1.1 میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو است.

*فروش سنگ خام در کشور باید متوقف شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: امروز بحث اصلی معادن، بحث اقتصاد مقاومتی است و رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع را ابلاغ کردند.

نعمت زاده با اشاره به تنوع محصولات معدنی در خراسان جنوبی، گفت: بیش از 60 نوع مواد اولیه در خراسان جنوبی وجود دارد، بنابراین مصداق اقتصاد مقاومتی این است که ارزش افزوده ایجاد کنیم و مواد خام صادر نکنیم.

وی در خصوص فروش سنگ خام در کشور افزود: فروش سنگ خام در کشور باید متوقف می‌شد که این کار علی‌رغم جبهه‌گیری‌های برخی دلالان انجام شد و در واقع طبق فرموده رهبر معظم انقلاب که یک ماه قبل به بنده اعلام کرده بودند اقدام و سعی داریم این ماده را تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث پژوهشکده زغال را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: باید توسعه معدن که مستقیم با فناوری و دانش و اقتصاد دانش‌بنیان مرتبط است، توجه ویژه‌ای شود و از طرفی صنایع جوار معدنی زغال‌سنگ هم نیازمند مطالعه و بررسی است که باید روی مدل‌های اقتصادی پیشنهادی بررسی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در خصوص اعتبار جهت تجهیز معادن زغال‌سنگ هیچ اعتباری وجود ندارد و هر چه در این حوزه هزینه می‌شود از درآمد معادن موجود است.

وی ادامه داد: طرح جامع زغال‌سنگ چنانچه نیاز به بازنگری دارد، در دستور کار قرار گیرد و در خصوص شرکت کک براساس اطلاعات موجود، نیاز به تولید کسانتره زغال بیشتری است و باید این تولید افزایش یابد.

مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نیز در این نشست با بیان اینکه ایمیدرو آماده همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه معادن است، گفت: برنامه وسیعی برای اکتشاف معادن با همکاری بخش دولتی و خصوصی داریم تا بخش اکتشاف توسعه یابد.

وی ادامه داد: با اقدامات اکتشافی انجام شده توسط ایمیدرو از سال 93 تاکنون بر اساس اطلاعات مقدماتی 450 میلیون تن به ذخیره قطعی زغال سنگ طبس افزوده شد.

به گزارش تسنیم،کرباسیان ابراز امیدواری کرد: با تکمیل اکتشافات معدنی و ایجاد کارخانه های فرآوری مواد معدنی شاهد رشد و توسعه اشتغال در کشور باشیم.
گفتنی است وزیر صنعت صبح امروز از طرح ذغال سنگ طبس بازدید کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.