کد مطلب: ۴۹۰۲۹۰

فروش سهام عدالت یا نگهداری آن؟

فروش سهام عدالت یا نگهداری آن؟

با توجه ریزش‌ شاخص، بسیاری از دارندگان سهام عدالت بر سر دو راهی نگهداری یا فروش سهام عدالت خود قرار گرفته‌اند. این درحالی‌ست که مسئولان و نهادهای فعال در بازار سرمایه نیز نگهداری و حفظ سهام عدالت را به دارندگان آن توصیه می‌کنند.

تابستان امسال ارزش سهام عدالت به بالاترین میزان خود رسید، اما این رشد ادامه‌دار نبود و همزمان با ریزش بورس، ارزش این دارایی با افت محسوسی همراه شد. از این‌رو برای دارندگان سهام عدالت این سوال را ایجاد شده که آیا فروش سهام عدالت در مقطع کنونی تصمیم درستی است؟

***

همان‌طور که می‌دانید پرتفوی سهام عدالت شامل سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است. دارندگان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه سعدی به نشانی edalat.farabixo.com ارزش روز سهام عدالت خود را مشاهده کنند.

قیمت سهام شرکت‌های بورسی براساس عرضه و تقاضا موجود در بازار ممکن است با رشد یا افت قیمت مواجه شوند. با تغییر قیمت سهام این شرکت‌ها، ارزش روز سهام عدالت نیز تغییر می‌یابد.

به دلیل اینکه ارزش سهام عدالت به تغییرات قیمت سهام 36 شرکت بورسی وابسته است، در زمانی که بورس به دلایلی با افت مواجه می‌شود، ارزش روز دارایی سهام عدالت نیز کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال در تابستان 99 که بازار سرمایه با رشد قیمت‌ها مواجه شد، قیمت سهام این 36 شرکت نیز افزایش یافت. به همین دلیل نیز ارزش دارایی سهام عدالت افراد نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. اما هم‌زمان با افت شاخص و متعاقبا کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس، دارندگان سهام عدالت نیز با کاهش ارزش سهام عدالت خود مواجه شدند.

با توجه ریزش‌ شاخص، بسیاری از دارندگان سهام عدالت بر سر دو راهی نگهداری یا فروش سهام عدالت خود قرار گرفته‌اند. این درحالی‌ست که مسئولان و نهادهای فعال در بازار سرمایه نیز نگهداری و حفظ سهام عدالت را به دارندگان آن توصیه می‌کنند.

کارشناسان معتقدند، سهام عدالت یکی از با ارزش‌ترین انواع سهام موجود در بازار سرمایه است و نوسانات این روز‌های بورس طبیعی و البته موقت است. در واقع آنچه هر از چندگاهی از اُفت و صعود‌ها در بازار شاهد هستیم، مربوط به ذات بازار سرمایه است و سهامداران نباید در بلندمدت نگران دارایی‌هایشان باشند.

با آزادسازی سهام عدالت، سهامدارانی که تمایل داشتند مدیریت سهام عدالت خود را شخصاً به عهده بگیرند، می‌توانستند با انتخاب گزینه آزادسازی به روش مستقیم در سامانه سهام عدالت، اختیار فروش سهام عدالت خود را به دست آورند و در صورت تمایل اقدام به نگهداری یا فروش آن خود کنند.

با پایان زمان آزادسازی، سهامداران می‌توانند از طریق سامانه سعدی کارگزاری فارابی اقدام به فروش یا مشاهده ارزش روز دارایی‌هایشان کنند. در سامانه سعدی ارزش روز دارایی سهامدار قابل‌رؤیت بوده و درصورتی‌که افراد تمایل به فروش بخشی از سهام عدالت خود را داشته باشد، می‌توانند با انتخاب گزینه فروش، بخشی از سهام خود را بفروشند.

یکی از مهمترین سوالات دارندگان سهام عدالت این است که آیا بر روی پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری‌ها مانند سامانه فارابیکسو امکان فروش سهام عدالت وجود دارد یا خیر. در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت فقط بر روی سامانه‌های ویژه‌ای همانند سامانه فروش سهام عدالت سعدی وجود دارد. بنابراین دارندگان این سهام فعلا نمی‌توانند از سامانه فارابیکسو برای فروش سهام عدالت اقدام کنند.

البته این امکان در آینده نزدیک برای دارندگان سهام عدالت میسر می‌شود و افراد می‌توانند سهام عدالت خود را در بخش پرتفوی سامانه فارابیکسو نیز مشاهده کرده و در صورت تمایل اقدام به فروش سهام عدالت از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها همچون سامانه فارابیکسو کنند.

در حال حاضر سهامدارانی که گزینه فروش سهام عدالت را در سامانه سعدی انتخاب می‌کنند، پس از فروش بخشی از سهام خود، وجه حاصل از فروش را توسط این سامانه دریافت می‌کنند.

دارندگان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که به‌دلیل ماهیت نوسانی بازار سرمایه، فروش سهام عدالت در بورس ممکن است زمان‌بر باشد، بنابراین زمان دقیقی جهت واریز وجوه حاصل از فروش توسط سامانه سعدی را نمی‌توان اعلام کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • miladfatolahi3382@gmail.com

    روحانی مچکریییییییییییم
    عشقی عشق…

  • نیلو

    سلام کسی از سپه امروز واریزی دارا مثبت بزنین

  • A

    سلام‌سهام‌‌فملی‌وفولاد‌من‌درتاریخ‌۶،۲۵‌فرخته‌شده‌چرا‌بحساب‌نیومد‌
    امروز‌چندوم

  • امیرعلی

    سلام کسی ازفارابی واریزی داشته

  • ناشناس

    من نمیتونم وارد کارگزاری بانک مسکن بشم میگه شما قبلا کارگزار ناظر انتخاب کرده اید،پس چطور متوجه بشم ک باهام تسویه شده یا ن؟یا بخوام 30درصد دوم رو بفروشم وقتی اصلا نمیتونم وارئ بشم،باید چیکارکنم؟

  • رضا

    کارگزاری آگاه کسی واریزی داشته؟؟؟؟ ما که 90روز در انتظاریم

    • ناشناس

      ن من ک هیچی

  • هادی

    از لحاظ فروش ک ملت همه میدونن ک شما پول بده نیستین ب این راحتیا ، ن حساب و کتابی دیده میشه تو کارگزاریهاتون از اون طرف تاریخ فروش و واریزی ب حساب همچی برعکس جلوه میدین انگاری فیک هس یعنی هرجور بخواین کم وزیادش میکنین ،اون وقت توقع دارین ک نگهش داریم اول و اخرش نصیب خودتون میشه شکی نیست ک ادستمون بیرون میارین ک تا حالا نصف بیشترش رفته باقیش هم میره خودش ، خدایا شکررت

  • ملی

    سلام بانک ملی الان ۷۰ تومن واریزکرد زحمت کشید

  • ناشناس

    بانک ملی اخرین واریزیش پنج شهریور بوده بعد دوماه امرور هم۳۱هزار فرستاده نو رو قران پیگیری کنید مام بدبختیم ک فروختیم تا گی منتطر باشیم

  • احسان

    با سلام تو رو خدا سهام در صف مونده منو بفروشین شدیدا لازم دارم خواهش میکنم اطف میکنید ممنون میشم.