کد مطلب: ۵۸۱۳۰۷

فروش سیمان خارج از بورس ممنوع است / علت گرانی سیمان در ماه‌های گذشته

فروش سیمان خارج از بورس ممنوع است / علت گرانی سیمان در ماه‌های گذشته

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت گفت: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهده شود به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت در شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار سیمان گفت: به جز چند کارخانه نیمه‌فعال و غیرفعال سیمان، بیشتر کارخانجات تولید سیمان وارد بورس شده‌اند و کد بورسی دریافت کرده‌اند و عملا تمام عرضه محصولات سیمان از طریق بورس انجام می‌شود.

او افزود: با اقدامات وزارت صمت در ساماندهی بازار سیمان طی یک ماه اخیر شاهد کاهش قیمت محسوس این محصول در بازار بوده‌ایم.

این مقام مسئول بیان کرد: مصرف کنندگان سیمان به ۳ بخش تقسیم می‌شوند که شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملین فروش می‌شوند و بیشتر مصرف کنندگان سیمان کد بورسی دریافت کرده‌اند.

او تصریح کرد: سیمان در حال حاضر به قیمتی رسیده که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از آن راضی هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت تاکید کرد: طبق برنامه وزارت صمت فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و اگر موردی مشاهده شود به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

او ضمن اشاره به همکاری سازمان حمایت با وزارت صمت اظهار کرد: روند تولید تا مصرف به صورت کامل و مکانیزه رصد و پایش می‌شود و اگر موردی باشد به سرعت اعلام خواهد شد. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت در چند ماهه اخیر، مشکل در تامین برق بود.

کشاورز با بیان اینکه نیاز ۸۰ درصدی ریموند کارخانجات سیمان تامین شده، ادامه داد: در حال حاضر تولید به حدی رسیده که قابلیت عرضه در بورس ایجاد و نیاز عرضه کننده داخلی را برطرف می‌کند. عرضه در تیرماه اصلا انجام نشد و این اقدامات در مرداد ماه صورت گرفت که با یک ناهماهنگی هم همراه بود که با تغییر دولت این مشکلات برطرف شد.

او ضمن اشاره به کاهش تولیدات به میزان ۲۳ درصد در تیر ماه گفت: دلیل این کاهش تولید به دلیل تک‌کوره بودن بسیاری از کارخانجات سیمان بود که داخل این کوره‌ها تمام آجر‌های نسوز وجود دارند که عملیات پخت را انجام می‌دهند که با هر بار برق رفتن این آجر‌ها سرد می‌شدند و کار متوقف می‌شد.

کشاورز در رابطه با صادرات بیان کرد: کالا‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند، در مواقعی که عرضه شده، اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد یا تقاضایی برای آن محصول وجود ندارد اجازه صادرات داده می‌شود، اما در بحث سیمان، چون ماده حجیمی ست و ارزشش بسیار پایین است و امکان انبار کردن آن برای تولید کننده وجود ندارد، اگر این سیاست وجود نداشته باشد آسیب جدی‌ به این صنعت وارد خواهد شد.

در ادامه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی صنعتت سیمان بیان کرد: نیاز کشور به سیمان ماهی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که اگر قطع برق نبود، بازار هیچ‌گونه التهابی نداشت.

او ضمن اشاره به کمبود برق و گاز در تولید سیمان اظهار کرد: رفتن سیمان به بورس کالا مصادف شد با قطعی برق و همچنین در ابتدا هم تمامی کارخانجات اجازه ورود به بورس کالا را نداشتند، اما در عین حال ورود سیمان به بورس کالا اتفاق خوبی بود و قیمت‌ها شفاف شد.

در ادامه اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان، ضمن اشاره به خارج شدن سیمان از سبد حمایتی بیان کرد: تا نیمه دوم سال ۹۹ مشکلی در صنعت سیمان وجود نداشت و عرضه آن بر تقاضا قالب بوده است.

او با تاکید بر اینکه قیمت سیمان از یک حدی کاهش پیدا نکند گفت: باید شرکت‌های تعاونی در اولویت بررسی قرار بگیرند تا عرضه در سطح شهر با مشکلی مواجه نشود.

جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران هم در رابطه با عرضه سیمان بیان کرد: هر هفته بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سیمان در حال عرضه است و تا کنون ۶۴ شرکت عرضه داشته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

آخرین اخبار حوزه تولید را در صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.