کد مطلب: ۶۷۶۷۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای فساد در واردات نهاده دامی چه بود؟/ «آریو تجارت» چگونه موفق به ثبت کوتاژ شد؟

ماجرای فساد در واردات نهاده دامی چه بود؟/ «آریو تجارت» چگونه موفق به ثبت کوتاژ شد؟

واردات نهاده‌های دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل از چندی پیش خبرساز شد. وارداتی که حداقل با ۹ تخلف صورت گرفت. به‌رغم تائید فساد در واردات این نهاده‌ها از سوی روسای قوه قضائیه و سازمان بازرسی، وزارت کشاورزی و شرکت مذکور منکر هر نوع فسادی شدند. اما همچنان این سوال مطرح است که اگر فسادی در کار نبوده، آریو تجارت چگونه توانسته در سامانه‌ بازارگاه که به آن دسترسی ندارد، اقدام به ثبت کوتاژ کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سوم تیر بود که رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بروز یک تخلف در واردات نهاده دامی خبر داد. در همین راستا اعلام شد که سازمان تعاون روستایی در تاریخ ۱۰ فروردین امسال با یک شرکت خصوصی، اقدام به انعقاد قراردادی برای تامین ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی کرد. اما با گذشت ۴۰ روز از موعد وارد کردن این محموله این نهاده‌ها وارد نشد و در این زمینه شرکت مذکور اقدام به ثبت کوتاژ صوری کرده است.

این در حالی بود که ثبت کوتاژ صوری در سامانه بازارگاه، سبب شد که ۸۰۰ هزار تن نهاده دامی در سامانه ارائه شود. بر همین اساس کشاورزان و اتحادیه‌ها بدون اطلاع از اینکه این میزان محموله وارد کشور نشد، ۵۰۰ هزار تن از این نهاده‌ها را با مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان خریداری کردند.

حتی برخی از مسئولان جهاد کشاورزی در نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار آن شدند که ۷۳۵ میلیون دلار را در اختیار شرکت مذکور قرار دهد. در پی بروز تخلفات احتمالی در واردات نهاده دامی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با دستور رئیس‌ جمهوری برکنار شد.

اما موضوع اصلی این است که از چه طریق کوتاژ صوری برای این شرکت صادر شد؟ از همین رو بسیاری در پی این سؤال هستند که آیا این کوتاژ توسط خود گمرک صادر یا این کوتاژ جعل شد؟

از سوی دیگر این ابهام وجود دارد که چطور سامانه‌ای که در اختیار وزارت جهاد است، شرکت آریو تجارت توانست اقدام به صدور کوتاژ صوری یا واقعی در این سامانه کند؟ آیا وزارت جهاد نمی‌توانست صحت کوتاژ را از گمرک استعلام کند؟

ثبت کوتاژ صوری ارتباطی به گمرک ندارد

وزارت جهاد کشاورزی در حالی بروز فساد در واردات نهاده‌ دامی را تکذیب می‌کند که سامانه بازارگاه زیرمجموعه این وزارتخانه است. از همین رو شرکت آریو تجارت سهیل نمی‌تواند هیچ نقشی در صدور کوتاژ صوری در این سایت بدون اطلاع وزارت جهاد کند. سخنگوی گمرک در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: این موضوع هیچ‌گونه ارتباطی به گمرک ندارد.

روح‌ا… لطیفی در ادامه افزود: سامانه بازارگاه سامانه وزارت جهاد است. این سامانه دارای یک سری اطلاعات از تجار فعال در زمینه نهاده‌ دامی است. این تجار در این سامانه برای خود داشبورد دارند. زمانی گمرک می‌تواند به موضوعی ورود کند که کالا دارای ثبت سفارش رسمی و معتبر باشد. قبض انبار معتبر برای آن صادر و بانک مرکزی تائیدهای ارزی رسمی آن را صادر کند.

او با بیان اینکه برخی از کالاها و محموله‌های این شرکت ترخیص و روانه بازار شد، توضیح داد: اتفاقی که در بازارگاه صورت گرفت را باید وزارت کشاورزی به آن پاسخ دهد. به دلیل عدم تبادل داده با سامانه بازارگاه، گمرک امکان اظهارنظر ندارد. تا زمانی که در این زمینه با ما تبادل داده نشود، نمی‌توانیم این موضوع را تائید و یا رد کنیم. این در حالی است که ما با همه سازمان‌هایی که در حوزه تجارت فعال هستند تبادل به صورت وب‌سرویسی داریم.

۸۰ درصد ترخیص روزانه مربوط به نهاده دامی است

لطیفی با اظهار به اینکه بازارگاه یک سامانه توزیع است نه واردات، گفت: طبق قراردادی که بین این شرکت و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید، ممکن است این شرکت نهاده دامی را خریداری اما هنوز وارد کشور نشده باشد.

او در پایان یادآور شد: اکنون هم حجم بالایی از نهاده‌ها در گمرکات هستند. روزانه بین ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص می‌شود که حدود ۴۰ هزار تن آن نهاده دامی است.

گفتنی است که شرکت آریو تجارت در بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه بازارگاه تحت اختیار این شرکت نیست که بخواهد کوتاژ صوری ثبت کند. این شرکت تاکید کرد که تاکنون هیچ مبلغی از طرف دولت به این شرکت پرداخت نشده است. مبالغ واریزی مردم از طریق شرکت بازارگاه نیز در حساب سامانه و تحت نظر مسئولان وزارت کشاورزی است. این شرکت ریالی بابت فعالیت‌ها دیگر دریافت و یا برداشت نکرد.

البته وزیر جهاد کشاورزی نیز این موضوع را تائید و اعلام کرد که فساد و رانتی در این زمینه رخ نداد. چراکه هنوز به این شرکت دلار و ارزی تخصیص نیافت. طبق قوانین و ضوابط زمانی بانک مرکزی به یک شرکت ارز پرداخت می‌کند که کالای شرکت وارد گمرک شود.

با این حمله رسانه‌ها در روزهای اخیر از تخلفات متعدد در واردات نهاده دامی خبر داده‌اند. اخیراً خبرگزاری مهر نیز از ۹ تخلف در واردات توسط شرکت آریو تجارت سهیل گزارش داد.

مطلب دپوی ۲.۵ میلیون تن نهاده دامی را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب میاد شاید کشتی پنچر شده یا وسط اقیانوس بنزین تمام کرده عجله نکنید مثل بقیه میاد اینم روش