کد مطلب: ۷۲۴۴۸۷

فشار آمریکا و اتحادیه اروپا به آژانس اتمی برای اقناع ایران به همکاری سریع

فشار آمریکا و اتحادیه اروپا به آژانس اتمی برای اقناع ایران به همکاری سریع

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند تا طی قطع‌نامه‌ای فوری از ایران بخواهد در مورد آثار اورانیوم پیدا شده در سه سایتی که از قبل اعلام نشده بود توضیح دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک روز پس از انتشار گزارش تحقیقات چندساله آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، روز جمعه، نسخه اولیه‌ای از این قطعنامه به سران 35 کشور عضو هیئت رئیسه‌ی کمیته‌ی آژانس بین‌المللی ارسال شد.

آنطور که رویترز گزارش داده است، ایران موافقت خود را با برگزاری جلسه‌ای در تهران پس از اجلاس هفته آینده آژانس اعلام کرده به این امید که مشکلات ایجاد شده بر سر راه احیای برجام برچیده شود.

در پیش‌نویس این قطع‌نامه آمده است: «در نظر هیئت مدیران اینکه ایران باید به تعهدات قانونی‌اش پایبند باشد اساسی و اورژانسی است و باید اقدامات خواسته شده فورا عملی شوند.»

نویسندگان این متن اعلام کرده‌اند که ایران باید چند اقدام مهم را در دستور کار خود قرار دهد؛ مواردی چون پاسخ و توضیح به آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود، ارائه تمام اطلاعات و مستندات لازم و ایجاد دسترسی به تمامی اماکن و مواردی که آژانس برای نمونه‌برداری مناسب به آن نیازمند است.

بازرسان این هیات همچنین نسبت به مشکلات ایمنی سایت‌های اتمی که به گفته این بیانیه، توسط طرف ایرانی اعلام نشده‌اند ابراز نگرانی کرده‌اند.

تهیه این پیش‌نویس از سوی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، واکنشی به گزارش پنجشنبه گذشته آژانس است که در آن، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از عدم پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرده بود.

ترجمه: سینا سعدی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.