کد مطلب: ۲۰۵۶۱۱

رئیس کل بانک مرکزی:

فعالیت آزمایشی سامانه جدید ارزی از شنبه آغاز می‌شود

فعالیت آزمایشی سامانه جدید ارزی از شنبه آغاز می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار سامانه جدیدی ارزی از شنبه 28 بهمن‌ماه خبر داد و گفت: خریداران و فروشندگان ارز با استفاده از این سامانه، متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با تشریح جزئیات طرح سه‌گانه مصوب دولت برای سامان‌دهی بازار ارز، تاکید کرد که آثار التهابی سوداگران متوقف شده است و از شنبه آتی فعالیت آزمایشی سامانه جدید ارزی آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ ولی‌الله سیف، امروز (پنجشنبه) در نشست با مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها یادآوری کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته با توجه به تسویه حساب‌های بین‌المللی در پایان سال میلادی همواره در زمان مشابه با نوسان در بازار ارز روبرو بوده‌ایم.

سیف ادامه داد: امسال علاوه بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار در بازار ارز به دلیل مباحث سیاسی بین‌المللی و همچنین حضور سوداگران و سفته‌بازان در بازار ارز، دامنه نوسان و التهاب بازار ارز بیش از پیش‌بینی‌ها بود و این امر نگرانی‌هایی برای جامعه به‌وجود آورد.

وی گفت: با همکاری و هماهنگی قوه قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط سفته‌بازان و سوداگران بازار ارز شناسایی شدند.

سیف با اشاره به دستگیری برخی از سوداگران ارزی که از دیروز آغاز شد، افزود: بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ‌وجه در آینده اجازه شکل‌گیری دوباره این‌گونه فعالیت‌ها داده نمی‌شود.

تشریح جزییات طرح سه‌گانه مصوب دولت برای سامان‌دهی بازار ارز

رئیس شورای پول و اعتبار، تدابیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ سود 20 درصد، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز با نرخ سود چهار و 4.5 درصد و طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی را تشریح کرد.

به گفته وی، این اقدام‌ها برای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درباره توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تامین ارز خارجی مورد نیاز در پیش گرفته شده است.

وی در تشریح اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد گفت: شبکه بانکی کشور اجازه دارد از 28 بهمن به مدت 2 هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اقدام کند. این اوراق با سررسید یک‌سال منتشر خواهد شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد است.

وی در تشریح انتشار اوراق گواهی مبتنی بر ارز عنوان کرد: در این اقدام شبکه بانکی کشور، گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو ساله منتشر می‌کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه نظارت ارز (سنا) خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب چهار و 4.5 درصد تعیین شده است.

به گفته وی، در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد که در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه‌مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق تعلق می‌گیرد.

سیف درباره پیش‌فروش سکه بهار آزادی تصریح کرد: بانک مرکزی نسبت به پیش فروش شش‌ماهه سکه بهار آزادی به قیمت 14 میلیون ریال و پیش‌فروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام می‌کند.

تصمیم‌های نظارتی بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار سامانه جدیدی ارزی از شنبه 28 بهمن‌ماه خبر داد و گفت: خریداران و فروشندگان ارز با استفاده از این سامانه، متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

«همچنین به تدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل می شوند».

به گفته وی، این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز را برای سیاست‌گذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.

سیف تاکید کرد از همه امکانات برای برون رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصل استفاده می‌کنیم.

دیروز پلیس پایتخت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، 90 نفر از اخلال‌گران بازار ارز را در محدوده چهارراه استانبول، پاساژ افشار و سبزه میدان بازار دستگیر کرد؛ 10 صرافی پلمپ شد و 16 صرافی نیز اخطار گرفتند.

به گفته رئیس پلیس تهران، در زمان اجرای طرح، قیمت ارز حدود یک هزار ریال کاهش یافت و بیش از 500 هزار انواع ارز کشف شد.

این اقدام میدانی با تدابیر سیاست‌گذاری همراه شد تا تاثیر آن مقطعی نبوده و بتوان در بلندمدت، اختلال رخ داده در عرصه ارزی مدیریت شود.

هیات دولت در جلسه دیروز خود تدابیری را که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای کنترل بازار ارز پیشنهاد کرده بود، تصویب کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.