کد مطلب: ۵۰۲۶۳۷

فنون شنا در آب‌های خزر

فنون شنا در آب‌های خزر

بسیاری از افراد بدون یادگرفتن اصول و فنون شنا،‌ به یک باره دریا را برای شنا انتخاب می‌کنند. بهتر است ابتدا در استخر، فضای شنا در دریا را بازسازی کنید. توصیه می‌شود پس از یادگرفتن اصول اولیه شنا، با چشمان بسته شنا کردن را هم یاد بگیرید.

وجود دریای خزر در شمال ایران مزیت زیادی دارد. جدای از وجود اکوسیستم طبیعی، دریا می‌تواند برای مردم و مسافران لذت شنا کردن را به ارمغان بیاورد. خیل عظیمی از مردم که برای تعطیلات به شمال کشور می‌روند، برای شنا کردن در دریا لحظه‌شماری می‌کنند.

شهر محمودآباد به عنوان یکی از ساحلی‌ترین شهرهای ایران مقصد سفر مردم شهرهای دیگر است. عمده گردش اقتصادی این شهر بر روی ماهیگیری، گردشگری و کشاورزی بوده و اجاره و خرید ویلا در شهرهای شمالی مخصوصا شهر محمودآباد به دلیل ساحلی بودن آن بسیار رواج دارد. از طرفی با شیوع کرونا و رعایت فاصله‌های اجتماعی بهترین جا برای خرید و فروش ویلاهای محمودآباد در دیوار است. با گرم‌ شدن هوا، مسافران بسیاری به منطقهٔ خوش آب‌وهوای محمودآباد سفر می‌کنند. البته خبرهای ناگواری از غرق شدن عده‌ای در دریای محمودآباد نیز به گوش می‌رسد. علت این امر، آگاه نبودن مردم به فنون شنا کردن در دریای شمال است. با این حال می‌توان با آموزش، توصیه و ارائهٔ راهکارهایی این میزان مرگ‌ومیر در دریا را کاهش داد.

گام اول آشنایی با فنون شنا در استخر

بسیاری از افراد بدون یادگرفتن اصول و فنون شنا،‌ به یک باره دریا را برای شنا انتخاب می‌کنند. بهتر است ابتدا در استخر، فضای شنا در دریا را بازسازی کنید. توصیه می‌شود پس از یادگرفتن اصول اولیه شنا، با چشمان بسته شنا کردن را هم یاد بگیرید. چرا که در دریا خیلی مواقع امکان استفاده از عینک شنا نخواهد بود. پس ابتدا از مسافت‌های کوتاه شروع کنید. تنفس در دریا تا حدی با تنفس در استخر متفاوت است. با این حال، می‌توان در استخر تمرین کرد تا بدون وجود امواج بتوانید نفس‌گیری و حرکات را تمرین کنید.

مجهز باشید

شنا در دریا یکی از بهترین راه‌های آرامش است.اما اگر از آمادگی کافی برخوردار نباشید، قطعا دچار مشکل می‌شوید. در این صورت هنگامی که از زیبایی آب‌های طبیعی درحال لذت بردن هستید، توسط امواج دور و برتان، احاطه شده و به یکباره در آب غوطه‌ور می‌شوید. برای اینکه بتوانید با خیال راحت شنا کنید خود را به تجهیزات مناسبی مانند کلاه شنا، حلقه شناور آب و عینک شنا مجهز کنید.

ریتم شنای خود را پیدا کنید

در دریا، دستان شما سریع‌تر از استخر شنا می‌چرخند. پس از انجام حرکت‌های تند پرهیز کنید. در عوض دامنه‌ای که شنا می‌کنید را وسیع‌تر کنید. اینگونه به عضلات خود آسیب نمی‌زنید. بسیاری از مربیان بر این باورند که اولین تمرکز شناگر در آبهای آزاد، باید تسلط بر تکنیک خزیدن و سپس دامنه حرکت آن‌ها باشد. البته چیزی به عنوان ریتم شنای کامل وجود ندارد. ریتم ایده‌آل شنا، نوعی است که بتوان آن را به طور مداوم با سرعت ثابت در مدت زمانی طولانی حفظ کرد!

با حضور دیگران شنا کنید

شنا غالباً به عنوان یک ورزش انفرادی دیده می‌شود. با این حال در آب‌های آزاد این فرصت فراهم می‌شود تا شنای گروهی انجام دهید. چرا که در دریا نباید تنها بود. گروهی شنا کردن هم باعث ایجاد سرگرمی می‌شود و هم با حضور افراد می‌توان از آنان فنون و مهارت‌های دیگر را آموخت.

شناسایی منطقه

قبل از حضور در منطقه ساحلی برای شنا، آب‌وهوا را چک کرده و جدول زمانی جزرومد را بررسی کنید. ارتفاع موج و زمان و جزرومد آن را یادداشت کنید. (اطمینان حاصل کنید که اطلاعات محلی مربوط به همان منطقه‌ٔ مورد نظر شماست!) قبل از ورود به آب، برای خروج خود برنامه‌ریزی کنید. هر جریانی مانند جزرومد یا جهت باد را در نظر بگیرید. تصمیم بگیرید چه مدت در دریا خواهید بود. بررسی نقطه شروع و پایان شنا امری ضروری است. این شما را قادر می سازد تا دید خوبی داشته باشید. خطرات موجود در دریا را شناسایی کنید. ترجیحا از شنا در منطقه‌ای که سنگریزه یا سنگ زیادی دارد، خودداری کنید.

IMG 20201229 085933

شنا در طرح سالم‌سازی دریا

طرح سالم‌سازی دریا، به منظور حفظ و نجات شناگران نقش به‌سزایی در ایجاد رضایتمندی گردشگران سواحل شمال کشور ایفا می‌کند. با اجرای طرح سالم‌سازی دریا، آمار غرق‌شدگی در سواحل دریای خزر در حال کاهش است. این بدان معناست که حدود ۱۲۰۰ ناجی و غریق‌نجات‌ در سطح سواحل دریا مستقر شده‌اند تا از بروز حادثه‌های ناگوار پیشگیری کنند. از این رو مسافران و علاقمندان به شنا در دریا، می‌توانند با رعایت نکات ایمنی تجربهٔ شناگری سالم و خوبی را داشته باشند. همچنین باید تاکید کرد که مسافران از شنا در مناطق ممنوعه خودداری کنند. افراد چه محلی‌ها و چه مسافران، باید تنها از محدوده‌هایی که طرح‌های سالم‌سازی دریا در آن‌‌جاها اجرا می‌شود، برای شنا استفاده کنند. بنابراین با توجه به خطر شنا در دریا به دلیل غیرمنتظره بودن آن، بهتر است که شنا تنها در استخر و با حضور مربیان و متخصصان انجام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما هم در دنیای بورس ایران شنا می کنیم تا غرق نشویم که متاسفانه با عنایت به اینکه خودم در شهر ساری و در کنار دریای خزر ساری سکونت دارم در دریا خزر غرق نشدم بلکه در دریای بی رحم بورس غرق شدم.