کد مطلب: ۷۸۸۰۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فولاد ایران در سالی که گذشت/ پیش‌بینی بازار فولاد در ۱۴۰۲

فولاد ایران در سالی که گذشت/ پیش‌بینی بازار فولاد در 1402

فولاد ایران سال 1401 را با مازاد تولید و حراج محصولات زنجیره در بازارهای جهانی سپری کرد، با این حال پیش‌بینی می‌شود 1402 سال بهتری برای این صنعت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بزرگترین دستاورد صنعت فولاد ایران را در سالی که گذشت می‌توان تغییر جایگاه آن از دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد خام جهان به نهمین بیان کرد. در پایان ژانویه 2023 (11 بهمن 1401) بنا بر داده‌های انجمن جهانی فولاد، ایران گوی سبقت را از ترکیه ربود و پس از چین، هند، ژاپن، امریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان و برزیل که به ترتیب رتبه‌های یک تا هشت تولید فولاد خام جهان را در اختیار دارند، رتبه 9 را از آن خود کرد.

با این حال بیان این نکته ضروری است که فولاد ایران در حالی توانست رتبه خود را در تولید جهانی ارتقا دهد که در سال گذشته همه کشورهای یادشده به غیر از هند و ایران تولید خود را کاهش داده بودند. این کاهش تولید برآمده از کاهش تقاضای جهانی بود.

جهان در سالی که گذشت فولاد کمتری مصرف کرد، زیرا هم چین مبتلا به رکود اقتصادی و در پی آن کاهش ساخت و ساز بود و هم بحران انرژی در اروپا هزینه تولید صنایع را بالا برده بود تا جایی که دیگر تولید فولاد خام مقرون‌ به صرفه نبود. در نتیجه ساکنان قاره سبز هم تولید خود را کاهش دادند.

فولاد ایران در سالی که گذشت از تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین هم در امان نماند. روسیه در پی حمله به اوکراین تقاضای فولاد از سوی غرب را از دست داد، بنابراین در جستجوی بازارهای جدید به مقاصد صادراتی روی آورد که پیش از این کشور در اختیار دیگر کشورها از جمله ایران بود. کار تا دامپینگ فولاد روسیه هم پیش رفت؛ اتفاقی که سهم ایران را از بازار جهانی فولاد کاهش داد. با اینحال سیر تولید فولاد خام ایران در سال گذشته همچنان صعودی بود.

نمودار زیر از وب‌سایت تِرِیدینگ‌اکونومیکز گرفته شده و براساس داده‌های انجمن جهانی فولاد ترسیم شده است. نمودار از چپ به راست میزان تولید فولاد خام ایران را در بازه زمانی فوریه سال گذشته میلادی تا ژانویه سال جاری میلادی نشان می‌دهد و گویای آن است تولید فولاد خام ایران از سپتامبر 2022 تا ژانویه 2023 (شهریور تا دی 1401) تا چه میزان بیشتر از ماه‌های پیش بوده است.

دقیقا در همان روزهایی که حتی چین در جایگاه بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان نیز تولید خود را کاهش داده بود، جریان تولید فولاد ایران صعودی بود.

فولاد ایران

فولاد ایران متفاوت از جهان در 1401

مشی متفاوتی که فولادسازان ایرانی در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان در سال گذشته پیش گرفتند، این شائبه را ایجاد کرد که سوخت یارانه‌ای و مواد اولیه ارزانی که در اختیار فولادسازان قرار گرفته بستر مناسبی را برای افزایش تولید فراهم آورده حتی اگر تقاضا برای فولاد ایران در بازارهای صادراتی کاهش یافته باشد.

از سوی دیگر، ایران چشم‌انداز تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد خام را در 1404 خورشیدی ترسیم کرده و برای رسیدن به این چشم‌انداز هم که شده نمی‌تواند تولید خود را کاهش دهد.

در همین راستا در اواخر سال جاری خورشیدی اخبار گوناگونی از مازاد تولید فولاد کشور منتشر شد و کارشناسان فولاد ایران نیز از خطر حراج فولاد کشور در بازار جهانی و کوچک شدن بازار فولاد ایران در پی ارزان‌فروشی این کالا می‌گفتند.

محمدرضا محمدی، کارشناس صنعت فولاد، در دی ماه سال گذشته در گفتگو با تجارت نیوز حراج تولید فولاد ایران را با این گزاره‌ها توصیف کرده و گفته بود: در حال حاضر قیمت اسلب ایران در بازار جهانی تنها 10 دلار در هر تن با قراضه ترکیه فاصله دارد، اسلب ایران 390 دلار تا 420 دلار در هر تن و قراضه ترکیه 380 دلار تا 410 دلار در هر تن معامله می‌شود.

با این حال تولیدکنندگان فولاد نظری غیر از این داشتند از جمله بهادر احرامیان، عضو هيات‌مديره انجمن توليدكنندگان فولاد ايران، که فروش فولاد کشور را حتی با قیمت پایین سودده می‌دانست. او در آذر ماه سال گذشته در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در بازار جهانی همه محصول خود را عرضه می‌کنند و هر که قیمت بهتری بدهد محصولش به فروش می‌رسد. حالا هر قیمتی که باشد؛ به هر حال بازار رقابتی است و قیمت کنونی فولاد ایران در بازارهای جهانی قیمت‌های مناسبی به نظر می‌رسد و تجارت فولاد سودده است.

با همه اینها مازاد فولاد در ایران دست‌کم این مزیت را داشت که فولادسازان در شرایط کاهش شدید تولید بتوانند پاسخگوی تعهدات صادراتی خود باشند. در دی و بهمن سال گذشته کاهش شدید دمای هوا و در پی آن محدودیت ایجادشده برای صنایع گوناگون کشور از جمله صنعت فولاد ایران در تامین انرژی تولید در شمار چشمگیری از کارخانه‌ها را گاه به آستانه توقف رساند.

1402 سال بهتری است

در نهایت پیش‌بینی می‌شود 1402 سال بهتری برای صنعت فولاد ایران باشد؛ به این دلیل که چین در ماه گذشته میلادی پس از ماه‌ها کاهش تولید فولاد، تولید خود را افزایش داد و در ژانویه 2023، 2.3 درصد بیشتر از ژانویه 2022 فولاد تولید کرد. در حالی که در ماه‌های پیش از آن تولید هر ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش رشد منفی داشت.

چین محدودیت‌هایی را که برای رسیدن به شمار صفر مبتلایان به کووید19 اعمال کرده بود، برچید و حالا پس از یک دوره رکود درصدد است به اقتصاد خود و در زیرمجموعه آن به بخش ساخت و ساز کشور جانی دوباره بخشد. در پی این تغییرات تقاضای این کشور در جایگاه بزرگترین مصرف‌کننده فولاد بالا خواهد رفت و این افزایش تقاضا نویدبخش رونق برای صنعت فولاد جهان و در زیرمجموعه آن صنعت فولاد ایران خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر خبر چوب حراج به فولاد ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.