خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۴۰۲۲

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۷ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

تاخیر در حل مشکلات؛ ریشه قانع نشدن مجلس از روحانی

تاخیر در حل مشکلات؛ ریشه قانع نشدن مجلس از روحانی

همشهری اعتقاد دارد مصلحت‌اندیشی رئیس‌جمهور چندان مردم را راضی نکرد. اعتماد به نامه روحانی به لاریجانی اشاره می‌کند که وی گفته بود در مجلس دست به افشاگری می‌زند. ایران به نقل از روحانی اعتقاد می‌گوید همه چیز از 5 دی ماه سال گذشته شروع شد. در نهایت به دلایلی اشاره می‌کند که باعث شد مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشود.

بالاخره انتظارات به سر آمد و حسن روحانی برای اقناع وکلای ملت روز گذشته به بهارستان رفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به تیتر مطبوعات صبح امروز نشان می‌دهد که این تنها نمایندگان نبودند که از سخنان روحانی قانع نشدند.

روزنامه همشهری به تاثیر سخنان روحانی بر بازارهای مختلف پرداخته است. این روزنامه با تیتر « پس‌لرزه‌های بهارستان » خبر از واکنش منفی بازار به سخنان حسن روحان می‌دهد.

همشهری با بیان این جمله که «مجلس به آرامش رئیس‌جمهور رای نداد» می‌نویسد: مصلحت‌اندیشی رئیس‌جمهور چندان مردم را راضی نکرد و مجلس نیز به آرامش رئیس‌جمهور رای نداد.

این روزنامه تاثیر منفی سخنان روحانی بر بازار را اینگونه روایت می‌کند: ارزش سهام 15 هزار میلیارد تومان افت کرد و قیمت سکه و دلار هم بالا رفت.

اعتماد با تیتر « روحانی سخن نگفت » می‌نویسد: حسن روحانی بیش از هر چیز از وحدت سخن گفت و نمایندگان مجلس نیز با آنکه رای مثبت ندادند، بر همکاری با دولت تاکید کردند.

این روزنامه جمله «روحانی سخن نگفت» را اینگونه تشریح می‎‌کند: روحانی كه پيش از اين، در نامه خود به علي لاريجاني رئیس‌ مجلس اين سوال را غيرقانونی دانسته و تاكيد كرده بود با اين حال با حضور در مجلس، دست به افشاگري خواهد زد، اما جز پاسخ به ابهامات مطرح شده توسط سوال‌كنندگان و تكرار برخي صحبت‌هايی كه در آخرين گفت‌وگوی تلويزيونی‌اش نيز عنوان كرده بود، حرف تازه‌ای نزد.

اعتماد ادامه می‌دهد: حسن روحانی حتي اكثريت نمايندگان حامی‌اش را نيز قانع نكرد تا آنجا كه به‌گفته جلال ميرزايی رييس كميته سياسی فراكسيون اميد مجلس، روحانی عملا حرفی نزد. اين گفته البته با لحن و ادبياتی متفاوت از زبان اصولگرايانی همچون محمد دهقانی نايب‌رييس فراكسيون نمايندگان ولايی و همچنين غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی نايب‌رييس فراكسيون مستقلين ولايی نيز تكرار شد.

روزنامه ایران نیز به برخی از سخنان مهم حسن روحانی اشاره می‌کند. از جمله آنکه وی گفته بود 5 دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند عده‌ای در خیابان شعار می‌دهند. در همین زمینه ایران با تیتر « 96/10/5، همه چیز از این روز شروع شد » به نقل از رئیس‌جمهور می‌نویسد: هر کس آدرس دیگری بدهد، آدرس غلط به مردم داده است.

این روزنامه به نقل از روحانی می‌گوید: سوال اصلی این است که عامل لاطم ارز، مسائل روانی و سیاسی بود یا مسائل اقتصادی؟ گفتند پس از برجام هیچ شرکت خارجی به ایران نیامده است، پس چرا حالا می‌گویید شرکت‌ها دارند می‌روند؟

دنیای اقتصاد با تیتر « چرا مجلس قانع نشد؟ » می‌نویسد: به تاخیر انداختن حل چالش‌های اقتصادی مانند اصلاح نظام بانکی، نظام بودجه‌ریزی و نظام ارزی در کنار فقدان سیاست کارآمد در تعیین تیم اقتصادی باعث شد که اقتصاد ایران دوباره از نقاط آسیب‌پذیر همیشگی ضربه‌پذیر باشد و دومینوی مشکلات نظام مالی و پولی، جهش‌های ناگهانی در بازار ارز و التهابات در بازارهای دارایی تکرار شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: در روزهایی که آثار به تعویق انداختن اصلاحات اقتصادی آشکار شده، دولت در مقابل نقدهای نمایندگان، سپر دفاعی نداشت و در نهایت اولین اخطار جدی را از مجلس دریافت کرد.

دنیای اقتصاد در ادامه به برخی از سیاست‌های اشتباه دولت اشاره کرده و به آنها نقدهایی را وارد کرده است. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به سیاست‌های ارزی، ارز مسافرتی و پیش فروش سکه، افزایش نرخ بیکاری، رشد نقدینگی، ترمیم تیم اقتصادی و رکود اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.