کد مطلب: ۳۰۳۰۶۷

قاچاق سوخت، تهدید جدیِ اقتصادی در مرز‌های ایران

قاچاق سوخت، تهدید جدیِ اقتصادی در مرز‌های ایران

یکی از معضلات اقتصادی جدیِ جامعه، به پدیده قاچاق معطوف می‌شود، چالشی که گریبانگیر سوخت کشور شده است و مهار و کنترل آن مستلزم اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه‌تری است.

در میان معضلات و تهدید‌های اقتصادی کشور، قاچاق از نارسایی‌ها و چالش‌های عدیده‌ای است که متاسفانه به فرصتی برای سودجویی باند‌ها و گروه‌های نامشروع تبدیل شده که در راستای کسب سود و منافع خویش از هیچ ضربه و خُسرانی به کشور دریغ نمی‌کنند، قاچاقی که شوربختانه آسیب‌های بسیاری را در ابعاد گوناگون اقتصادی، به کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این میان، سوخت‌هایی همچون گازوئیل و بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات و نیازمندی‌های کشور از این عارضه مصون نمانده و اخبار و گزارش‌های ارسالی از مرز‌های کشور، گویای رخداد‌های تلخ و نامیمونی است که در شرایط کنونیِ اقتصادی، مهار، کنترل و مدیریت آن یک ضرورت جدی و اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در این میان، با اوج گرفتن نرخ ارز و تلاش برای تثبیت قیمت بنزین، ظاهرا میزان و ضریب قاچاق سوخت به‌صورت خیره کننده‌ای افزایش یافته و این افزایش به معنای سنگین‌تر و افزون‌تر شدن خسارات اقتصادی وارده به اقتصاد این مرز و بوم است.

آنچنان که اخبار منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، ساز و کار قاچاق سوخت به‌صورتی کاملا حرفه‌ای و سازمان یافته انجام می‌پذیرد، امری که موید عقبه قوی و برنامه ریزی شده برای انتقال سوخت کشور به‌صورت غیر قانونی به آنسوی مرز‌ها است.

آنچنان که گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از سوخت قاچاق شده به واسطه شلنگ‌هایی عریض و طویل که بعضا طول آنها به ۲۰ کیلومتر می‌رسد عملیاتی می‌شود، به‌صورتی که از داخل خاک کشور و در نواحی مرزی، با پمپاژ به کشور پاکستان منتقل می‌شود.

این قِصِه پُر غُصِه صرفا به شرق کشور خلاصه نمی‌شود بلکه در نواحی مرزیِ جنوبی و در برخی از محدوده‌های استان هرمزگان، شلنگ‌ها به‌صورتی تعبیه شده‌اند که در زیرسطح آب و با استقرار مخازنِ زیر زمینیِ بزرگ و با کمک دستگاه‌های پمپاژ، سوخت را به لنج‌های مستقر در وسط دریا منتقل می‌کنند و در مرحله بعد، لِنج‌ها، سوخت دریافتی را به شناور‌های بزرگی که در وسط دریا پهلو گرفته‌اند، تزریق می‌کنند.

آنچنان که اخبار موجود نشان می‌دهد مقصد بخش بزرگی از سوخت قاچاق از مرز‌های جنوبیِ کشور‌های حوزه حاشیه خلیج فارس است.

بدون تردید این ساز وکار، موید قرارگرفتن و فعالیت باندی عظیم و گسترده در پشت پرده این نوع قاچاق است و اساسا قاچاقچیان خُردِه پا، قادر به چنین برنامه‌ریزی و تعبیه سیستم‌ها و ابزاری برای انتقال غیر قانونی سوخت از کشور به آنسوی مرز‌ها نیست.

قاچاق سوخت صرفا به این لوله‌ها و مخازن و لِنج‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه روزانه حدود ۱۰ هزار خودرو، بنزین و گازوئیل را از مرز‌های سیستان و بلوچستان قاچاق می‌کنند.

آنچنان که اظهارات حسن خسروجردی (عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز) نشان می‌دهد، روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود، اما وضعیت موجود ضریب رقمی و عددیِ قاچاق سوخت را، بیش از این‌ها نشان می‌دهد.

کیفیت بالای گازوئیلِ تولیدیِ داخل کشور باعث شده تا مشتریان این محصول، اِقبال بسیاری به گازوئیل ایرانی در آنسوی مرز‌ها و در کشور‌های همسایه نشان دهند، محصولی که (بنا بر اخبار موجودِ جراید و رسانه‌ها) میزان قاچاق آن ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر تخمین زده می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.