کد مطلب: ۷۵۶۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گازوئیل از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود؟/ بی‌توجهی به کدینگ جایگاه‌های سوخت

گازوئیل از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود؟/ بی‌توجهی به کدینگ جایگاه‌های سوخت

بحث قاچاق سوخت از سیستان و بلوچستان بارها مطرح شده است. گازوئیل یکی از انواع این سوخت‌‌هاست که بیشترین میزان قاچاق به آن مربوط می‌شود. به گفته محمد سرگزی، نماینده مجلس زابل‌، جایگاه‌های سوخت گازوئیل کدینگ نشده‌اند و علی‌رغم درخواست در این زمینه توجهی به آن نشد. بنابراین قاچاق این نوع از سوخت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیستان بلوچستان در روزهای سرد امسال با چالش‌‌های عدیده‌ای برای تامین گرما مواجه بود و مردم برای گذر از این بحران به سوزاندن فضولات حیوانی، هیزم و استفاده از پتو پناه بردند. چراکه توزیع سهمیه‌های نفت سفید و گاز مایع در این منطقه به‌موقع انجام نمی‌شود و اگر هم در زمان مقرر صورت بگیرد سهمیه‌ها به‌درستی تقسیم نمی‌شود. برچسب قاچاق این قسم از محصولات از سیستان و بلوچستان یکی از دلایلی است که در میزان توزیع محدودیت ایجاد می‌کند. محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: مردم سیستان و بلوچستان با مشکلات عدیده‌ای برای تامین نفت سفید و گاز مایع (کپسول) مواجه هستند و تنها پاسخی که وزرات نفت می‌دهد این است که ناوگان‌های حمل نفت و گاز ال.پی.چی کافی نداریم! وی ادامه داد: علاوه بر وجود مشکل در تامین نفت، توزیع این محصول با دردسر همراه است. به عنوان مثال اگر سهمیه نفت سفید شهری در سیستان و بلوچستان 30 میلیون لیتر باشد و روزانه 300 هزار لیتر آن تقسیم شود درعمل 100 روز طول می‌کشد تا توزیع انجام شود. با این حساب زمانی نفت سفید به دست مردم می‌رسد که دیگر زمستان تمام شده است. سرگزی افزود: این موضوع برای مردم استان سیستان و بلوچستان که گازرسانی در آن انجام نشده و تنها منبع تامین گرما نفت سفید است آزاردهنده است. هر زمان هم که گلایه‌ای در این زمینه می‌شود برچسب قاچاق سوخت را به این استان می‌چسبانند. در حالی که قاچاقی صورت نمی‌گیرد و مشکل از جای دیگر است.

چرا جایگاه‌‌های گازوئیل کدینگ نمی‌شود؟

این نماینده مجلس در تشریح ماجرای قاچاق سوخت از سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از قاچاق بنزین کدینگ جایگاه‌های سوخت انجام شد و بر این اساس فقط مردم سیستان و بلوچستان می‌توانند از بنزین سهمیه‌ای استفاده کنند.

وی ادامه داد: کدینگ پمپ‌های بنزین در حالی است که به اعتقاد متولیان، گازوئیل از این استان به پاکستان و افغانستان قاچاق می‌شود نه بنزین! حال آنکه مسئولان استان با فرض قبول قاچاق گازوئیل درخواست کدینگ جایگاه‌های گازوئیل را دادند اما متولیان مبارزه با قاچاق این موضوع را نپذیرفتند. اگر ماجرا جلوگیری از قاچاق است باید کدیینگ جایگاه‌های گازوئیل صورت پذیرد نه اینکه جایگاه‌های بنزین کدینگ شود و به واسطه آن مشکلات زیادی براي مردم و مسافران ایجاد کند.

سرگزی تصریح کرد: کل سهمیه گازوئیلی که روزانه به استان سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد حدود چهار میلیون لیتر است در حالی که متولیان سوخت قاچاق را 11 میلیون‌ لیتر اعلام کردند. حال با فرض اینکه کل ماشین‌های سیستان بلوچستان از گازوئیل استفاده نکنند تنها چهار میلیون لیتر برای قاچاق وجود دارد.

وی ادامه داد: مابه‌التفاوت این میزان که هفت میلیون لیتر است از استان‌ها دیگر نشات می‌گیرد و تنها از مسیر سیستان و بلوچستان گذر می‌کند اما در نهایت برچسب قاچاق را به استان ما می‌زنند. اگر توانایی جلوگیری از قاچاق سوخت در استان‌های دیگر وجود ندارد، مردم مظلوم سیستان نباید تاوان آن را بدهند.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد استان سیستان و بلوچستان به مسیری آسان برای قاچاق سوخت تبدیل شده است. گازوئیل یکی از محصولاتی است که بیشترین میزان قاچاق را در این استان دارد. با این حال جایگاه‌های سوخت آن کدینگ نشده است و متولیان مبارزه با قاچاق سوخت در برابر درخواست کدینگ جایگاه‌ها اقدامی نمی‌کنند.

بنابراین به گفته برخی منابع آگاه مواردی مشاهده می‌شود که شخص قاچاقچی در تهران سکونت دارد اما با دریافت سهمیه گازوئیل از استان سیستان و بلوچستان نسبت به خرج غیرقانونی محصول اقدام می‌کند. این اقدام در حالی است که اگر جایگاه‌های گازوئیل سر و سامان بگیرند می‌تواند در کاهش قاچاق موثر واقع شود و حق مردم از انرژی کشور محفوظ بماند. برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر پتو؛ تنها وسیله گرمایشی در زابل! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خالد

    در. منطقه ما دو بار نفت توزیع شد اول مهر و آخر بهمن عادلانه نیست

  • ناشناس

    حاکمیت درموردمناطق مرزی به خصوص سیستان وبلوچستان بسیاربدوضعیف عمل کرده ونمیخوادهم کاری انجام بده ، واین رفتن گازوییل رو خودشون اینجوری میخواندوگرنه خیلی راحت میتونن کنترلش کنن

  • ناشناس

    کل جادها استان گازوئیل کشا ناامن کردن روزانه کلی آدم بی گناه بخاطر تصادف میمیرن

  • ناشناس

    بیشترین قاچاق گازوئیل از استان هرمزگان به وسیله لنج ها انجام میشه اونم با همراهی نیروی دریایی و انتظامی همون رشوه

  • ناشناس

    سلام متاسفانه باید عرض کنم در حوزه سیستان دولت مجری قاچاق قانونی سوخت هست در این مرز بالغ بر 1200دستگاه تراکتور که هرکدام حامل حداقل2000لیتر سوخت هستند از گذرگاههای مرزی عبور می‌کنند که مبلغ هنگفتی درآمد بدون مالیات و عوارض عاید عده ای خاص میشود طرح بعدی بعنوان طرح رزاق مدتهاست فعالیت داره که قرار شد درآمد حاصله به مرزنشینان پرداخت بشه ولی تا حالا که حاصلی نداشته جز اینکه ایجاد باعث درآمد برای عده‌ای که توانایی حمل گازوییل از استانهای همجوار رو دارند شده و…….

  • بهزاد

    ما مردم سیستان و بلوچستان به همچین نماینده ایی افتخار میکنیم

  • حامد.k

    مردم سیستان و بلوچستان مجبورن قاچاق سوخت کنن‌بلوچ یا زابلی نداره چون کار رو باری نیست واسه نون شب شون موندن ولی صداشون در نمیاد مجبورن با جونشون بازی کنند که یه لقمه نون سر سفره شون ببرن.

  • ناشناس

    خداخیرت بده نماینده مردم سیستان تمام جوانان این خطه ازبی کاری دست به چنین کاری میزنندباجونشون بازی میکنندکدام بچه سرمایه دار میاداین کار رو بکنه پس بدونین از روی ناچاری ونداری هست

  • جوادملاشاهی

    سلام از اینکه به فکر مردم سیستان و بلوچستان هستید ممنون بابابه جای نشستن پشت میز حداقل داخل این استان خراب شده جایگاه سوخت وسی آن جی اضافه کنیدتامردم هم ازشمارضایت داشته باشندوصفهای بنزین گازکمتربشه مسافری به این خراب شده میادخجالت میکشیم میگنداینجامسولی ندارن ازکجای شروع کنیم بگیم خواب هستند برای بنزین صف وگازازاون بدترکی این صفهاجمع بشه نمی دانیم حیف مدیریت حیف بیت المال

  • ناشناس

    متاسفانه تنها تقصیر مون زندگی در سیستان و بلوجستان هست همیشه با خود میگم چرا در سیستان و بلوچستان بدنیا آمدم قانون من با تهرانی از زمین تا آسمان فرق داره یک جوان بلوچستانی اگر ماشین کمپرسی بخره به امید کار کردن ولی سوخت بهش نمیدن ولی بچه شهرستانی چی! طرف ماشین صفر کمپرسی خریده بعد یک سال توی نوبت بوده تا سوخت یارانه ای بهش تعلق بگیره اونطرف هر ماه ۴۰ میلیون قسط هم پرداخت کرده تو رو خدا بجای اینکه این تنگ نظریها رو اجرا کنید مرز رو ببندین تا سوخت قاچاق نشه نه اینکه به ماشین ها سوخت ندین ‌۶۰ درصد قاجاق سوخت از استان های دیگه میاد جرا به مردم سیستان و بلوچستان برچسپ قاچاق میزنید تو رو خدا کسی که در مورد سوخت سیستان و بلوچستان تصمیم میگیره یه کم بیشتر توجه کن