کد مطلب: ۴۲۳۳۱۸

ورود غیرقانونی ملکه زنبور عسل به کشور

ورود غیرقانونی ملکه زنبور عسل به کشور

طهماسبی در خصوص مسئله قاچاق ملکه با بیان اینکه متأسفانه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی مسیر ورود ملکه را نبسته است، گفت: این مورد موجب شده تا به صورت غیرقانونی ملکه زنبور عسل وارد کشور شود و این در حالی است که تاکنون مجوزی برای ورود ملکه صادر نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامحسین طهماسبی، رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: علیرغم شرایط خوبی که در تولید عسل داریم متأسفانه صادرات آن قابل قبول نیست، به طوری که در آخرین آمار ارائه شده فقط حدود هزار تن عسل از ایران به دیگر کشورها صادر شده است اما میزان صادرات در سال ۹۳ بیش از پنج هزار تن عسل بوده است.

وی گفت: باید اقدامات لازم برای توسعه صادرات از جمله اجباری ساختن استاندارد عسل برای تولیدات داخلی، انجام شود.

طهماسبی با تاکید بر اینکه اگر استاندارد برای عسل‌های تولیدی اجباری شود در بهبود کیفیت عسل تأثیر بسزایی دارد، گفت: اکنون به دلیل عدم بسته بندی و ارسال محموله‌های با کیفیت بازار خوبی برای صادرات نداریم و حتی برخی کشورها که عسل فله‌ای ما را از زنبورداران خریداری کرده اند این موارد را به نام کشور خود بسته بندی و روانه بازار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های بهبود کیفیت عسل و یکی از طرح‌های تحقیقاتی در حوزه زنبور عسل اجرای طرح جامع اصلاح نژاد زنبور عسل است، گفت: این طرح توسط بخش تحقیقات زنبور عسل مؤسسه از سال ۱۳۷۷ آغاز شده و در طول این مدت تلاش شده تا ضمن بهبود صفات منفی نژاد زنبور عسل ایرانی در خصوص حفظ این نژاد تلاش شود.

رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه در دنیا ۲۴ نژاد زنبور عسل وجود دارد، افزود: نژاد ایرانی در کشورهای ترکیه، سوریه و عراق نیز وجود دارد.

تولید سالانه ۹۰ هزار تن عسل در کشور

طهماسبی عنوان کرد که در اجرای طرح جامع اصلاح نژاد زنبور عسل بر روی صفاتی همچون تولید عسل، بچه دهی، رفتار تهاجمی و زمستان گذرانی کار شده است و افزود: ۱۶ سال است که ملکه‌های حاصل از این طرح در اختیار زنبورداران قرار داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای این طرح تعداد بسیار محدودی ملکه در اختیار بهره برداران قرار می‌گرفت، عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با انعقاد قراردادهایی تعداد ملکه‌های تولیدی بیشتر شده است.

رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به تحقیقات بر ۷۰۰ کلونی مستقر در این مؤسسه، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده رفتار تهاجمی زنبورهای عسل تا ۱۰ برابر بهبود یافته است و متوسط نیش از ۱۳ به حدود یک رسیده و بچه دهی زودهنگام زنبورها که موجب ضعیف شدن آنها می‌شد بیش از ۲۰ برابر بهبود یافته است، در کنار این موارد تولید عسل هم افزایش سه برابری داشته است.

طهماسبی با بیان اینکه زنبور عسل اهمیت زیادی در امنیت غذایی ما دارد، عنوان کرد: یک سوم غذای انسان با دخالت زنبور عسل در گرده افشانی و تولید محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور حدود هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلونی زنبور عسل وجود دارد، گفت: در این زمینه ایران چهارمین کشور دنیا پس از کشورهای هند، چین و ترکیه است و با تولید بیش از ۹۰ هزار تن عسل در سال که توسط بیش از ۸۵ هزار بهره بردار تولید می‌شود، این رتبه را از آن خود کرده است.

ضرورت حفظ نژاد ایرانی زنبور عسل در زمان تحریم

رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اینکه متأسفانه در بعضی از بخش‌های کشاورزی بیش از ۹۰ درصد وابستگی در تأمین موجود زنده و نیز غذای داریم، بیان کرد: باید تلاش کنیم نژاد ایرانی زنبور عسل را در شرایط تحریم حفظ کنیم.

طهماسبی با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی از افراد به صورت قاچاق اقدام به واردات ملکه زنبور عسل می‌کنند، عنوان کرد: این اقدام منجر به شیوع پنج بیماری ویروسی در کشور شده و این صنعت را به خطر انداخته است که باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود این ملکه‌ها انجام شود.

وی در خصوص تولید ملکه زنبور ایرانی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ ملکه توسط زنبورداران تولید شده است، گفت: ۱۰ هزار ملکه اصلاح شده در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

ورود غیرقانونی ملکه زنبور عسل به کشور

طهماسبی در خصوص مسئله قاچاق ملکه با بیان اینکه متأسفانه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی مسیر ورود ملکه را نبسته است، گفت: این مورد موجب شده تا به صورت غیرقانونی ملکه زنبور عسل وارد کشور شود و این در حالی است که تاکنون مجوزی برای ورود ملکه صادر نشده است.

وی در بخش دیگری به محصولات جانبی تولید شده در زنبورستان ها اشاره کرد و گفت: این موارد مشتمل بر ژل رویال، زهر، بره موم و گرده زنبور عسل است.

رئیس بخش زنبور عسل مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور افزود: تولید گرده و ژل رویال در کشور به دلیل استفاده در صنعت دارویی و آرایشی شرایط بهتری دارد به طوری که سه هزار و ۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال در سال گذشته در کشورمان تولید شد و قیمت هر گرم از این‌ژل در بازار از ده هزار تا ۲۵ هزار تومان متغیر است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.